• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94220
+
-

تامین نیاز بازار شب عید گوشی موبایل

تامین نیاز بازار شب عید گوشی موبایل


نـــوسـان نـــرخ ارز و محدودیت‌هــای اجرای طرح رجیستری موجب کمبود و افزایش قیمت انواع گوشی تلفن همراه در بازار شده است. با ابراهیم درستی- نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار گوشی موبایل چگونه است؟
شرایط کنونی بازار گوشی تلفن همراه نسبت به گذشته خیلی بهتر شده و با اجرای طرح رجیستری اکنون چیزی به نام عرضه گوشی موبایل قاچاق در بازار را شاهد نیستم. اما به هر صورت بیش از 95درصد نیاز بازار به این کالا از طریق واردات تامین می‌شود و باید بپذیریم که با توجه ارز مبادلاتی مورد نیاز برای واردات گوشی موبایل، قیمت این کالا در بازار بیش از هر عامل دیگری تابع نرخ ارز بوده و در واقع نرخ ارز منشأ نوسانات قیمت در بازار گوشی تلفن همراه است. این شرایط، مسئولان باید دیوانسالاری اداری تخصیص ارز و واردات گوشی را کم کنند و مسیر اجرایی شدن هر تصمیمی که در زمینه نرخ و تامین ارز مورد نیاز واردات این کالا دارند را کوتاه کنند. اکنون در بازار گوشی موبایل رکود خاصی به‌دلیل گرانی ناشی از افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مشتریان حاکم است اما کمبودی برای این کالا در بازار نداریم و اگر عرضه گوشی‌ توسط واردکنندگان افزایش یابد، امکان کاهش قیمت‌ها نیز وجود دارد.

فروش گوشی‌های فاقد رجیستری با قیمت کمتر در بازار صحت دارد؟
عرضه گوشی‌های موبایل غیررجیستری در بازار معنا ندارد چرا که وقتی سامانه همتا کدی برای اتصال این گوشی‌ها به شبکه ارتباطاتی کشور ارائه نکند، چنین گوشی‌هایی فاقد ارزش خرید است. همچنین امکان خرید و فروش گوشی‌های فاقد رجیستری توسط واحدهای صنفی مجاز وجود ندارد چرا که اینگونه گوشی‌ها اصلا قابل استفاده نیست و انجام چنین کاری نیز تخلف است. اما حدود 36تا 37هزار گوشی مسافری وارداتی که با وجود پرداخت عوارض گمرکی رجیستر نشده بود، با کمک وزرای کشور و صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شبکه همتا متصل شد. اکنون نیز گوشی تلفن همراه فقط توسط تجار و شرکت‌های واردکننده رسمی یا مسافران واقعی وارد کشور می‌شود که با طی فرآیند اداری، از گمرکات ترخیص و رجیستر می‌شود. همه گوشی‌هایی که قبلا وارد گمرکات کشور شده بود نیز ترخیص و در بازار عرضه شده است، گرچه بعد از ثبت سفارش باید فرایند اداری تخصیص ارز و ترخیص گوشی از گمرکات کشور طی شود.

برای تنظیم بازار آیا عرضه گوشی موبایل در بازار شب عید افزایش می‌یابد؟
نیاز بازار به گوشی موبایل در 2 مقطع تابستان و شب عید افزایش می‌یابد و تجار و شرکت‌های واردکننده رسمی نیز با اطلاع از این موضوع میزان ثبت سفارش و واردات گوشی در این ایام را افزایش می‌دهند. بر این اساس واردکنندگان به‌گونه‌ای گوشی موبایل را وارد می‌کنند که بازار دچار نوسان قیمت و عرضه نشود. با این روند نگرانی‌ای برای تامین نیاز بازار شب عید گوشی تلفن همراه وجود ندارد؛ ضمن اینکه باید توجه داشت به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای گوشی‌های موجود نیز کاهش یافته و بازار این کالا با رکود مواجه است. همچنین قبلا 10تا 12تاجر و شرکت واردکننده نسبت به واردات گوشی اقدام می‌کردند اما اکنون حدود 150شرکت رسمی مجوز واردات این کالا را دارند و با از بین رفتن انحصار در واردات، رقابت بین شرکت‌های واردکننده افزایش یافته و کالا با قیمت مناسب‌تری به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید