• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94193
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5xqp
+
-

رضایت تهرانی‌ها از سه‌شنبه‌های بدون خودرو

نتایج جدیدترین نظرسنجی شهرداری تهران نشان می‌دهد 44درصد شهروندان از ایده کاهش تردد خودروها استقبال کرده‌اند

سیدمحمد فخار _ خبرنگار

نتایـج جدیـدتریـن نظرسنجی از شهروندان تهرانی نشان می‌دهد از هر دو نفر، یک نفر از طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو راضی است. همچنین از هر 3نفر یکی از طرح ترافیک جدید ناراضی است.
تابستان سال 96بود که نخستین نظرسنجی عمومی از شهروندان تهرانی درخصوص میزان دغدغه‌ها و مشکلاتی که در شهر با آن مواجهند به‌صورت گسترده انجام گرفت. نتایج این نظرسنجی نشان داد 2بحران «آلودگی هوا» و «ترافیک» در رأس مسائل حاد شهری تهران قرار دارد و باید مدیریت شهری برای رفع آن اقدامی عاجل و مؤثر داشته باشد. به همین منظور بود که چندی بعد دومین گام طرح LEZ با همه‌گیر شدن معاینه فنی برای تردد در جابه‌جایی شهر اجرایی شد، اما این اقدام به تنهایی پاسخگوی مشکلات مطرح شده نبود. به همین منظور 2گام اساسی برای رفع آلودگی هوا و ترافیک طراحی شد تا دامنه مشکلات شهری تا حد ممکن کم و کمتر شود.

طرحی برای کنترل ترافیک
در سال 96 و پس از روی کار آمدن مدیریت شهری جدید، مطالعات مؤثر برای اجرای طرح‌های کارشناسی در کنترل ترافیک تهران آغاز شد. طرح ترافیک تهران 39سال بدون بازبینی و هر نوع تغییر اساسی اجرا شده بود و بالغ بر 400نهاد با انواع وسایل نقلیه آلاینده خود، رانت تردد سالانه در طرح را دریافت می‌کردند. در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران، کارشناسان گرد هم آمدند و شمایی جدید برای طرح ترافیک قدیمی تهران طراحی کردند. این طرح مبنا را بر کاهش ترددهای شهری در نقاط مرکزی نهاده بود و توانست حجم بالای ورودی‌های قبل به طرح را به حدود 100هزار خودرو در روز کاهش دهد. پس از این موفقیت، از تابستان امسال، طرح زوج و فرد نیز که 14سال به‌صورت موقت و بدون هیچ پشتوانه کارشناسی اجرا شده بود هم تغییر کرد. این طرح با عنوان طرح کنترل آلودگی هوا در شمای لایه دوم طرح ترافیک جدید طراحی شده بود. طبق این اصلاح، تردد آزادانه خودروها که قبلا بر مبنای شماره پلاک صورت می‌گرفت در محدوده بیرونی طرح ترافیک بر مبنای عوارض صورت ‌گرفت. همچنین عوارض مذکور با یک معاینه فنی سختگیرانه‌تر و مؤثرتر برای تست آلاینده‌ها، شامل تخفیف می‌شد که خود گامی نو برای کاهش آلاینده‌ها بود.

کمپینی برای کاهش آلودگی هوا
سه‌شنبه‌های بدون خودرو یکی از مؤثرترین طرح‌های اخیر تهران برای کاهش آلودگی هوا بوده است. ریشه آلودگی هوای پایتخت در تردد انبوه خودروهای شخصی آلاینده است که بخش زیادی از گازها و ذرات آلاینده را در شهر پراکنده می‌کنند. در این خصوص پیروز حناچی از 14آذر 97هر سه‌شنبه بدون خودروی شخصی به محل کار رفت؛ گاه با دوچرخه رکاب زد و گاه با اتوبوس و مترو در شهر تردد کرد و برخی مسئولان نیز با وی همراه شدند. توجه به این کمپین در شرایطی افزایش یافته که حذف وسایل نقلیه شخصی بزرگ‌ترین گام برای کاهش آلودگی هوای تهران است و آلاینده‌ها از مبدأ حذف می‌شوند. این کمپین تاکنون بیش از60هفته اجرایی شده و هر هفته توانسته شهروندان بیشتری را به‌خود دعوت کند.

2نظرسنجی جدید
شهرداری تهران پس از اتخاذ 2تصمیم فوق و گذشت 2سال از فعالیت‌های مدیریت شهری جدید، نظرسنجی جدیدی از شهروندان به عمل آورد و درباره کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو به‌عنوان راهکار کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک جدید به‌عنوان راهکار کاهنده ترافیک پرسید. نتایج به‌دست آمده از نظرسنجی شهرداری تهران درخصوص سه‌شنبه‌های بدون خودرو نشان می‌دهد 44درصد شهروندان پایتخت از این کمپین رضایت دارند، 5درصد برایشان فرقی ندارد ، 6درصد ناراضی هستند و 43درصد هم از آن اطلاعی ندارند. در این خصوص شهرداری تهران طی یک نظرسنجی درخصوص کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو میزان رضایت شهروندان را جویا شده که از هر دو نفر یکی اظهار رضایت کرده است. یکی دیگر از نتایج مهم در این نظرسنجی درخصوص میزان رضایت از طرح ترافیک جدید است که از بهار سال گذشته آغاز شده و تابستان امسال با تغییر طرح زوج و فرد، شکل و نمایی واحد با 2لایه مشخص و به روز گرفت. در این‌باره 21درصد شهروندان ابراز رضایت کردند، 9درصد اعلام کردند برایشان فرقی ندارد، 32درصد ناراضی هستند و 36درصد نیز ابراز بی‌اطلاعی کردند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید