• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94120
+
-

سال‌های جنگ و آغاز جشنواره ملی تئاتر فجر

طاها عبدخدایی این نام را به‌خاطر بسپارید

اوایل دهه 60هنوز کشور درگیر اتفاقاتی بود که به واسطه انقلاب در کشور ایجاد شده بود؛ هنوز وضعیت بسامان نرسیده بود که ایران درگیر جنگ شد.
2 سال از جنگ گذشته بود که زمزمه‌های برگزاری جشنواره تئاتر به گوش رسید؛ تئاتری با پیشینه و تاریخ غنی که در آن برهه دچار اما و اگرهایی شده بود؛ برخی به آن می‌تاختند و برخی هم از این هنر نمایشی دفاع می‌کردند اما دهه پیروزی انقلاب بهترین فرصت برای برگزاری این جشنواره بود؛ جشنواره‌ای که نخستین دوره خود را با عنوان «جشنواره سراسری تئاتر فجر» از سر گذراند. جشنواره تئاتر فجر در نخستین گام‌ها، طاها عبدخدایی را به‌عنوان دبیر ۵ دوره خود شناخت و عبدخدایی که نخستین رئیس مرکز هنرهای نمایشی نیز بود از سال۶۱ تا ۶۵ دبیری نخستین تا پنجمین دوره این جشنواره تئاتری را برعهده داشت. دوره اول جشنواره 12تا 22بهمن برگزار شد؛ در نخستین دوره 36نمایش در بخش مسابقه و 2نمایش در بخش تعزیه به صحنه رفت. اما در دوره دوم 21 نمایش در بخش مسابقه و یک نمایش در بخش ویژه اجرا شد که در دومین دوره علاوه بر آثار تهران، نمایش‌هایی از اصفهان، خراسان، فارس، قزوین، گرگان و تبریز، زاهدان و... نیز اجرا شد. در دوره دوم چند نمایش نیز به‌صورت دو زبانه اجرا شد. اما در دوره سوم این جشنواره ۸ اثر در بخش مسابقه، ۳ اثر در بخش مهمان و ۴ اثر در بخش ویژه شرکت داشته‌اند. «خیط‌ ام‌کریم» کار خواهران مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به زبان عربی در این دوره از جشنواره حضور داشت که با شرکت این اثر نمایشی نخستین گام‌ها برای بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر فجر در دوره سوم آن برداشته شد.
 در دوره چهارم این جشنواره ۳۰ اثر در بخش مسابقه، ۸ اثر در بخش مهمان و ۵ اثر در بخش ویژه شرکت داشته‌اند و در دوره پنجم، ۱۵ اثر در بخش مسابقه، ۱۱ اثر در بخش مهمان، ۷ اثر در بخش ویژه و ۴ اثر در بخش جنگ شرکت داشتند. در دوره پنجم از مرحوم انوشیروان ارجمند تقدیر شد.
در دوره اول و دوم رضا صابری توانست به‌عنوان کارگردان برگزیده انتخاب شود. در دوره چهارم نیز مرحوم خسرو شکیبایی، فرج‌الله زاهدی‌راد و یونس آبسالان به‌عنوان کارگردانان برگزیده انتخاب شدند.
این 5دوره به‌صورت ملی و همزمان با دهه فجر اجرا شد که از دوره دومین طراحی پوسترهای نمایشی خارج از مرکز هنرهای نمایشی صورت گرفت. پوسترهای جشنواره در این 5دوره توسط مرکز هنرهای تجسمی طراحی شد و پوستر دوره دوم را عباس رانج طراح کرد. این 5دوره بیشتر نمایشی‌هایی را روی صحنه داشت که به مفهوم شهادت، توجه به بسیج امت اسلامی، دفاع از مرزها و ترسیم سیمایی از ابعاد جنگ تحمیلی می‌پرداخت و بیشتر تحت‌تأثیر دوران جنگ و پیروزی انقلاب بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید