• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94082
+
-

وزارت خزانه‌داری آمریکا، سازمان انرژی اتمی و رئیس آن را نشانه گرفت

تحریم معمار هسته‌ای ایران

تحریم معمار هسته‌ای ایران

اسماعیل سلطنت‌پور _ خبرنگار

آمریکای ترامپ سیاست حذف مقامات تأثیر‌گذار ایران را در دستور کار قرار داده؛ گاهی همچون مورد سردار سلیمانی با عملیات ترور، گاهی هم مثل پرونده ظریف با حربه تحریم، و حالا وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را هم در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
ریچارد گلدبرگ، از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا در توییترش درباره تغییرات اعمال‌شده در تحریم‌های آمریکا علیه سازمان انرژی اتمی نوشته که اقدام جدید واشنگتن به‌معنای اعمال تحریم‌های مرتبط با «اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی» علیه این سازمان است.
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به تحریم سازمان انرژی اتمی و رئیس‌ آن، اقدام آمریکا را «تحرکات ناشیانه و پوچی» توصیف کرد که به عقیده او «برای انحراف افکار عمومی از تحولات داخلی ناشی از استیضاح ترامپ و نیز شکست زودهنگام طرح به‌اصطلاح معامله قرن» صورت گرفته است. موسوی اضافه کرد: بار اول نیست که ایشان در فهرست تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی قرار می‌گیرد؛ همانطور که بار اول نیست دانشمندان هسته‌ای ایران هدف کینه‌توزی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در اظهاراتی مشابه سخنگوی وزارت خارجه، تحریم‌های اخیر آمریکا را «بازی سیاسی» و «بچگانه» خواند و گفت: قراردادن افراد در لیست به‌اصطلاح تحریم، ازجمله علی‌اکبر صالحی نوعی بازی سیاسی از طرف آمریکایی‌ها و از روی استیصال است و هیچ‌گونه ارزشی ندارد. آمریکا 7ماه قبل هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را در لیست تحریم قرار داد.

علی‌اکبر صالحی کیست؟ 
صالحی، رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی ایران است که علاوه بر سوابق دیپلماتیک سوابق طولانی در حوزه آکادمیک هم در کارنامه دارد، او فارغ‌التحصیل دکترای فیزیک از دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکاست که در ایران سال‌ها ریاست دانشگاه صنعتی شریف را بر عهده داشته است.
در حوزه دیپلماتیک، از نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا عالی‌ترین سطح یعنی تصدی وزارت امور خارجه در سوابق صالحی دیده می‌شود و از این گذشته او در دوره‌ای هم به‌عنوان یک تجربه بین‌المللی، معاونت سازمان کنفرانس اسلامی را عهده‌دار بود.
صالحی را می‌توان معمار صنعت هسته‌ای نوین ایران عنوان کرد، چون مهم‌ترین اتفاقات صنعت هسته‌ای در دوران حضور او رقم خورده؛ ازجمله دستیابی به چرخه سوخت و غنی‌سازی‌ 20درصدی. سازمان انرژی اتمی هم‌اکنون پروژه‌هایی همچون فاز دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر را در دستور کار دارد و علاوه بر این بازطراحی رآکتور اراک و همکاری در تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار در فردو هم از دیگر پروژه‌های بین‌المللی است که در این سازمان در حال پیگیری است و البته آمریکا معافیت‌های تحریمی در این رابطه را برای 2ماه دیگر تمدید کرده است.
اما آنچه کمتر درباره صالحی گفته و شنیده شده، نقش او در مذاکره مستقیم با آمریکاست. او در دوران کوتاهی که وزیر خارجه ایران بود در نامه‌ای به رهبر انقلاب توانست مجوز مذاکره دوجانبه اما مشروط با آمریکا را دریافت کند؛ اتفاقی که در دوران احمدی‌نژاد و به میزبانی عمان شکل گرفت و در نهایت به توافق هسته‌ای در سال94 انجامید؛ توافقی که البته بازهم رد پای صالحی در آن دیده می‌شد، چون او در دوران مذاکرات هسته‌ای مسئول فنی مذاکرات بود و در چند دور از این مذاکرات حضور داشت و با مونیز وزیر انرژی وقت آمریکا مذاکره کرد.
صالحی همواره گفته که ایران در برجام هیچ محدودیت عملیاتی در حوزه فنی که مانع فعالیت‌های ایران شود را نپذیرفته اما در عین حال صنعت هسته‌ای ایران قادر به برگشت‌پذیری سریع است. برگشت‌پذیری ایران از اردیبهشت امسال که تهران اعلام کرد در واکنش به خروج آمریکا از برجام و یک‌سال وقت‌کشی اروپایی‌ها گام به گام تعهدات خود را در برجام کاهش می‌دهد آغاز شد و ایران در محدودیت نگهداری اورانیوم، آب سنگین، درصد غنی‌سازی‌، تزریق گاز به سانریفیوژ‌ها در فردو و تحقیق و توسعه را یکی‌یکی کنار گذاشت و در گام آخر هم اعلام کرد ایران هیچ محدودیتی در حوزه هسته‌ای برای خود قائل نیست.
امضای پروتکل الحاقی در دوران حضور او در نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت و در یک مقطع هم رفتار حرفه‌ای و صادقانه او با البرادعی، مدیرکل وقت آژانس درخصوص اعلام ساخت تاسیسات هسته‌ای فردو باعث شد هنگام جوسازی آمریکایی‌ها البرادعی شهادت دهد که ایران قبلا این تاسیسات را اعلام کرده و پنهانکاری نداشته است.
صالحی در حالی از طرف آمریکایی‌ها هدف تحریم قرار گرفته که در داخل هم همیشه مورد شماتت قشر موسوم به دلواپسان قرار داشته؛ تا جایی که از سوی معترضان توافق هسته‌ای در مراسم راهپیمایی روز قدس مورد هجوم و هتاکی معدودی از حاضران قرار گرفت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید