• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94045
+
-

پلی‌آف و عزت ملی؛ چه مربوط؟

رسول بهروش| پیروزی استقلال و شهرخودرو در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا و حضور آنها در مرحله گروهی، بسیاری از مردم کشورمان را خوشحال کرد؛ مسابقاتی که حتی خطر انصراف تیم‌های ایرانی و محرومیت و مجازات سنگین برای فوتبال ما را در دل داشت، حالا با حضور 4 نماینده کشورمان در هر 4 گروه غرب آسیا برگزار خواهد شد که این مسئله بسیار لذتبخش است. در عین حال اما ظاهرا ذوق‌زدگی جناب وزیر ورزش بیش از دیگران و حتی هواداران عادی است. مسعود سلطانی‌فر که این روزها تصمیمات مدیریتی کلان او برای پرسپولیس و استقلال بیش از هر زمان دیگری مورد انتقاد قرار می‌گیرد، در واکنش به این موفقیت‌ها گفته است: «پیروزی‌های بزرگ شهرخودرو و استقلال که در شرایط نابرابر با غرور و صلابت به‌دست آمد، عزت مردم ایران را به رخ رقبا کشید. این تیم‌ها نشان دادند فوتبال ایران همچنان آقای آسیاست و همیشه حرف اول را در آسیا می‌زند.»
نخست آنکه گره زدن نتایج مسابقات فوتبال به مفاهیم ثقیل و ارزشمندی همچون عزت و غرور ملی، از آن دست اشتباهات عوامانه و نهایتا ژورنالیستی رایج در فوتبال ماست که مطلقا پایه و مبنای درستی ندارد. امروز همه خوشحالیم که استقلال 5گل به الریان زده، اما اگر همین نتیجه برعکس می‌شد، خدایی ناکرده عزت ملی ایرانیان زیر سؤال می‌رفت؟ مگر وقتی پرسپولیس 4 گل از الهلال  و استقلال6 گل از العین خورد، به غرور ملی ما خدشه وارد شد که حالا با 2 پیروزی، چنین واژگان مهمی را خرج نتایج روی اسکوربرد می‌کنیم؟ این داستان‌ها اصلا چه ربطی به هم دارد؟ چنین اشتباهی شاید با اغماض از یک سایت یا روزنامه پذیرفتنی باشد، اما سخن گفتن وزیر مملکت با این لحن عوامگرایانه و پوپولیستی مطلقا جای توجیه ندارد. خوب است یک نفر به آقای سلطانی‌فر یادآوری کند تیم‌های ما هم‌اکنون پلی‌آف مسابقاتی را برده‌اند که آخرین دوره‌اش همین چند‌ماه پیش با قهرمانی یک تیم عربستانی به پایان رسید. آیا هنوز معتقدید این بازی‌ها ملاک خوبی برای ارزیابی عزت ملی ملت‌هاست؟
سؤال بعدی اینجاست که جناب وزیر چطور از 2 برد در مرحله انتخابی لیگ قهرمانان آسیا به این نتیجه رسیدند که فوتبال ما همچنان آقای قاره است؟ آیا ایشان می‌دانند ما چند دهه است که قهرمان این رقابت‌ها یا حتی جام ملت‌های آسیا نشده‌ایم؟ این کدام «آقایی» است که جناب سلطانی‌فر در موردش حرف می‌زند؟ متر و ملاک ایشان برای چنین ادعایی چیست؟ در این سال‌ها شاید فقط دل‌مان به صدرنشینی در رنکینگ آسیایی فیفا خوش بود که با سیاست‌های جدید شما و همکاران‌تان مبنی بر استفاده از مربیان داخلی، ظاهرا با آن هم باید برای مدت طولانی خداحافظی کنیم. کاش ما در عمل آقایی کنیم و دیگران در تمجیدمان سخن بگویند، نه اینکه آقایی و سلطنت مال بقیه باشد و ما فقط حرفش را بزنیم. اینطور نیست آقای وزیر؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید