• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 94004
+
-

حملات لفظی نمایندگان به ظریف به‌خاطر جمله ترامپ، یادآور سؤال 8 نماینده از ولایتی در ماجرای مک فارلین است

ظریف زیر فشار پایداری و ترامپ

سیاسی
ظریف زیر فشار پایداری و ترامپ

«انصاف داشته باشید»، این تذکر کوتاهی بود که احمد مازنی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس در واکنش به هجمه‌هایی که جمعی از نمایندگان اصولگرا به وزیر خارجه وارد می‌کردند، بر زبان آورد. جملات و تذکرهایی که از سوی نزدیک به 10نماینده مجلس در حمله به وزیر خارجه کشور در صحن شنیده شد، یادآور حمله 8نماینده مجلس به علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت در ماجرای مک فارلین بود؛ قصه‌ای که با واکنش تند امام خمینی (ره) مواجه شد و خطاب به این نمایندگان نوشت: این تذهبون؟! در همان زمان جمعی از نمایندگان طرح سؤال از وزیر خارجه وقت را به‌خاطر ماجرای مک فارلین به جریان انداخته بودند که امام در متنی که معروف به متن «این تذهبون» شده، خطاب به آنان نوشت: «لکن از بعضی از این اشخاص که سابقه دارند هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد می‌زنند سر مسئولان ما! چه شده است؟ شماها چه‌تان است؟ چه کردید شماها؟ شماها چرا باید تحت‌تأثیر تبلیغات خارجی واقع شوید یا تحث تأثیرات نفسانیت خودتان؟»
دیروز اما یک نوع همصدایی با ترامپ که قصد حذف ظریف و کنترل دیپلماسی او را دارد در مجلس شنیده شد؛ چهره‌هایی مثل محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان خواستار استیضاح ظریف شدند و برخی دیگر مثل امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی پا را فراتر گذاشته و خواستار برخورد قضایی - احتمالا محاکمه- وزیر امور خارجه شدند. پورابراهیمی همان نماینده‌ای است که علی ربیعی، وزیر سابق کار در جلسه استیضاحش خطاب به وی گفته بود: « آقای پورابراهیمی هر نشستی که در هیأت مدیره استان داریم شما مرا بیچاره می‌کنید و در استان شبکه می‌چینید.»
به گزارش همشهری،‌ بعد از گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با نشریه آلمانی اشپیگل و واکنشی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این گفت‌وگو داشت، موجی از تخریب علیه سکاندار دستگاه دیپلماسی در داخل کشور و مشخصا از سوی منتقدان و مخالفان دولت راه افتاده است. ظریف در آن مصاحبه در پاسخ به سؤال خبرنگار اشپیگل که پرسیده آیا شما بعد از ترور سردار سلیمانی توسط ایالات متحده، امکان مذاکره با ایالات متحده را منتفی می‌دانید، گفته بود: «خیر. من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه‌کسی در کاخ سفید حضور دارد. آنچه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره باقی مانده‌ایم. آنها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آنها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم.»
بعد از این گفت‌وگو دونالد ترامپ تحت‌تأثیر مشاوران فارسی‌زبان خود و بدون آنکه متن کامل گفت‌وگو را خوانده باشد در توییتی به زبان فارسی نوشت: وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!
ظریف در واکنش به این جمله ترامپ، بخشی از متن گفت‌وگوی خودش را در صفحه توییترش منتشر کرد و از رئیس‌جمهور آمریکا خواست حوصله به خرج دهد و متن را کامل بخواند. این بی‌حوصلگی ترامپ و منتقدان داخلی ظریف در خواندن متن‌های بلند چنان بود که دیروز علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در توییتی نوشت: نه‌تنها ترامپ متن انگلیسی مصاحبه ظریف با مجله اشپیگل را باید بخواند و بعد توییت بزند، بلکه متناظرهای ترامپ در داخل هم ترجمه درست فارسی آن را بخوانند و بعد تیتر بزنند.
ظاهرا عارضه دروغ در کشور حالا حالاها علاج و برطرف نمی‌شود.

   درخواست محاکمه ظریف
چهره‌هایی مثل احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، غلامرضا سلیمی نماینده محلات، محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر، ناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان و سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مردم مشهد که جملگی از نمایندگان اصولگرای مخالف ظریف هستند، در تذکرهایی مشابه به رئیس دستگاه دیپلماسی حمله کردند که با ترور سردار سلیمانی از سوی آمریکا جای مذاکره‌ای باقی نیست. برخی از این نمایندگان خواستار استیضاح ظریف شدند و برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و خواستار محاکمه ظریف از سوی قوه قضاییه شدند. ازجمله امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده عضو جبهه پایداری گفته است: «آیا بهتر نیست که مجلس دهم برای حسن‌ختام و عاقبت به خیری هم که شده با یک اقدام مثبت و حرکتی در ‌شأن مجلس برای آلام قلب جریحه‌دار شده مردم از این پیام تحقیرآمیز آقای ظریف که مورد استقبال معاندان در سراسر جهان قرار گرفت و برای احترام به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حمایت از راهبرد مقام معظم رهبری در حوزه مذاکره ضمن برخورد شدید با ایشان از قوه قضاییه بخواهیم طبق قانون مواخذه شوند و حتی اخراج وی از وزارت امور خارجه فراهم شود؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید