• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 93980
+
-

پایان رمزگذاری اطلاعات کاربران توسط اپل

کنار گذاشتن برنامه رمزگذاری سراسری اطلاعات ذخیره شده روی سرویس ابری آی‌کلود باعث نگرانی‌های جهانی درباره حریم خصوصی کاربران شده است

پایان رمزگذاری اطلاعات کاربران توسط اپل

شرکت اپل برنامه‌هایی که به کاربران آیفون اجازه می‌داد به‌طور کامل نسخه پشتیبان دستگاه‌های آنها را در سرویس iCloud این شرکت رمزگذاری کنند کنار گذاشته و این مسئله باعث نگرانی‌های جدی شده است. این مسئله به‌معنای این است که هر برنامه‌ای از جمله واتس‌اپ که فضای آنلاین سرویس آی‌کلود برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند امکان افشای اطلاعاتش وجود دارد.
این تصمیم پس از آن گرفته شد که FBI از رمزگذاری نسخه پشتیبان یک گوشی تلفن همراه به‌خاطر ممانعت از تحقیقات شکایت کرد. این خبر از سوی 6منبع که با این موضوع آشنایی دارند به رویترز اطلاع داده شده است.
این مسئله نشان می‌دهد که اپل به‌رغم اینکه مشاجره‌های حقوقی بسیاری با دولت داشته و خود را به‌عنوان مدافع اطلاعات مشتریان  معرفی می‌کند تمایل وافری به کمک و همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دارد.

حفظ حریم شخصی
چندی پیش کشمکش‌های طولانی‌مدت بین سازمان‌های امنیتی آمریکا و تمایل شرکت‌های فناوری به حفظ حریم شخصی، به رسانه‌های کشیده شد. ویلیام بار، دادستان کل آمریکا در حرکتی نادر برای باز کردن قفل 2گوشی آیفون با اپل تماس گرفت. این دو گوشی‌ماه گذشته توسط یک افسر نیروی هوایی عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفته بود که عامل مرگ 3آمریکایی در پایگاه دریایی پنساکولا در فلوریدا به‌حساب می‌آید.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اپل را در توییتر خود متهم کرد که از باز کردن تلفن‌های مورد استفاده «قاتلان، فروشندگان مواد‌مخدر و دیگر عوامل جنایتکار و خشن» ممانعت می‌کند. سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات هم در جلسه‌ای در ‌ماه دسامبر موضوع مشابهی را مطرح کردند که قوانین مرتبط با رمزگذاری سرتاسر
(end-to-end encryption) را تهدید می‌کند.
اپل در واقع بک‌آپ‌های iCloud فرد شلیک‌کننده در پرونده پنساکولا را بازگرداند و این توصیف را که اپل «کمک‌های اساسی نکرده است» رد کرد.
اپل پیش از این به دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده کمک‌های گسترده‌تری کرده است که مربوط به تحقیق خاصی نیست.

رمزگذاری
طبق گفته یکی از مقامات فعلی و 3مقام سابق FBI و یک کارمند فعلی و یک کارمند سابق اپل، بیش از 2سال پیش، این شرکت به FBI گفته است که اپل برای کاربران امکان رمزگذاری سرتاسر را هنگام ذخیره داده‌های گوشی آنها در iCloud فراهم کرده است.
طبق این برنامه که عمدتاً برای خنثی کردن کار هکرها طراحی شده بود، اپل دیگر هیچ کلیدی برای بازکردن داده‌های رمزگذاری شده ندارد. به این معنی که این شرکت قادر نخواهد بود حتی به دستور دادگاه، اطلاعات را به‌صورت قابل خواندن به مقامات رسمی تحویل دهد.
منابع دولتی گفتند، اندکی پس از گفت‌وگوهای خصوصی با اپل، نمایندگان جرائم سایبری FBI و بخش فناوری عملیاتی آن نسبت به این طرح اعتراض کردند و گفته‌اند که این اتفاق مؤثرترین وسیله را برای به‌دست آوردن شواهد علیه مظنونانی که از آیفون استفاده می‌کنند از بین می‌برد.
هنگامی که اپل سال بعد، به‌طور محرمانه با FBI در مورد کار خود در زمینه امنیت تلفن صحبت کرد، طبق گفته این 6منبع، برنامه رمزگذاری سرتاسر کنار گذاشته شده است.
یکی دیگر از کارمندان سابق اپل بدون آنکه به کنار گذاشتن این برنامه یا اینکه FBI عامل تصمیم‌گیری در این مورد بوده، اشاره‌ای کند، می‌گوید: به دلایلی که می‌توانید تصور کنید این برنامه را «قانون» متوقف کرده است.
این فرد می‌گوید: اپل نمی‌خواهد به‌دلیل محافظت از مجرمان، از سوی مقامات دولتی مورد حمله قرار بگیرد. این شرکت همچنین نمی‌خواهد به‌دلیل از دسترس خارج کردن داده‌هایی که پیش از این در دسترس آژانس‌های دولتی بوده، در معرض شکایت قرار بگیرد یا از این موضوع به‌عنوان بهانه‌ای برای وضع مقررات جدید علیه رمزگذاری استفاده شود.
او همچنین با اشاره به دعوای حقوقی اپل با FBI در سال 2016درباره دسترسی به آیفونی که مورد استفاده یکی از مظنونان تیراندازی در سن برناردینوی کالیفرنیا بود، می‌گوید: آنها تصمیم گرفته‌اند که بیش از این باعث عصبانیت مقامات رسمی نشوند.
اپل برای حکمی که از سوی دادگاه برای شکستن قفل این موبایل صادر شده بود درخواست تجدید نظر داد. اما دولت هنگامی که یک پیمانکار را برای شکستن قفل این آیفون پیدا کرد، پیگیری حقوقی پرونده را ادامه نداد.

ترامپ، اپل را متهم کرد
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اپل را در توییتر خود متهم کرد که از باز کردن تلفن‌های مورد استفاده «قاتلان، فروشندگان مواد‌مخدر و دیگر عوامل جنایتکار و خشن» ممانعت می‌کند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید