• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 93946
+
-

فعالیت خشکشویی‌های مجازی بدون نظارت

فعالیت خشکشویی‌های مجازی بدون نظارت


کاهش قدرت خرید مردم در حالی مــوجب رکـود کسب و کار واحدهای صنفی خشکشویی‌ شده است که فعالیت خشکشویی‌های آنلاین به نابسامانی بازار این خدمات دامن‌زده است. با ابوالفضل رجب‌زاده، رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

تأثیر خشکشویی‌های  آنلاین‌ بر  کسب و کار واحدهای سنتی چگونه بوده است؟
خشکشویی‌های آنلاین نه‌تنها کار باکیفیتی ارائه نکرده‌اند بلکه این صنف را زیر سؤال برده‌اند و دید مردم را نسبت به این شغل تخریب کرده‌اند. نزدیک 3سال است که با بسیاری از ارگان‌های دولتی ازجمله مجلس، تعزیرات، اماکن و ارگان‌های دیگر نامه‌نگاری و شکایت کرده‌ایم که به خشکشویی‌های آنلاین رسیدگی شود تا دست‌کم زیر مجموعه اتحادیه‌ باشند تا بتوان بر عملکردشان نظارت و رسیدگی کرد ولی تمام این مکاتبات تاکنون بی‌نتیجه بوده و هیچ‌کس جوابگو نیست.

چه انتقادی به این کسب و کارها وارد است؟
نخستین و مهم‌ترین مشکل، شرایط بسیار نامناسب بهداشتی فعالیت خشکشویی‌های مجازی است چراکه آلودگی در حد غیرقابل تصوری در این قبیل خشکشویی‌ها بالاست. آنها لباس‌های مردم را برای شست‌وشو به کارگاه‌های زیرزمینی‌ای می‌برند که در آن کارگاه‌ها ملافه‌ها و پتوهای بیمارستانی، لباس‌های اتاق عمل و هرچیز به‌شدت آلوده دیگری شسته می‌شود و چون نظارت و الزامی بر ضدعفونی شدن دستگاه‌ها وجود ندارد، لباس‌های مردم هم با همان دستگاه‌های آلوده شسته می‌شود. مردم ظاهر لباسشان را می‌بینند که تمیز شده اما از اینکه این لباس در چه شرایطی نگهداری و تحت چه شرایطی شسته شده، بی‌اطلاعند. این واحدها برای کسب سود بیشتر با کارگاه‌هایی که بعضا بدون مجوز و غیربهداشتی هستند، قرارداد بسته و یا خودشان کارگاه‌هایی زیرمینی ایجاد کرده‌اند. همچنین در 90درصد موارد لباس‌ها با آب شسته شده و عملا خشکشویی در کار نیست و چون نام و نشان کارگاه مشخص نیست، هیچ نظارتی‌هم بر عملکرد آنها نمی‌شود.

یعنی باید تحت نظارت اتحادیه باشند؟
این خشکشویی‌ها باید زیرمجموعه اتحادیه خشکشویی و لباسشویی و نه کسب‌و کارهای مجازی باشند چراکه فعالیت این افراد، فعالیت کارگاهی است و فقط بازاریابی آنها در فضای مجازی انجام می‌شود. اتحادیه باید بر فعالیت این واحدها نظارت داشته باشد تا مردم بدانند با چه کیفیت و قیمت خدماتی مواجه هستند و اگر تخلف و مشکلی اتفاق افتاد، امکان پیگیری و برخورد وجود داشته باشد. بسیاری از این واحدها حتی مجوز کسب‌وکار در فضای مجازی را نیز نداشته و بدون هیچ نام و نشانی، فقط با اجاره یک واحد مسکونی و خرید کامپیوتر و وانت برای حمل‌ونقل لباس‌ها درحال فعالیت هستند. ادامه این وضعیت و بی‌توجهی مسئولان به این شرایط، صنف خشکشویی‌ و لباسشویی را زیر سؤال می‌برد.

تهیه مواداولیه با چه مشکلاتی‌ مواجه  است؟
گرچه قیمت مواداولیه مورد نیاز خشکشویی‌ها بسیار افزایش یافته اما این مواد در دسترس است. پرکلراتیلن ماده اصلی مورد نیاز خشکشویی‌هاست که در مقطعی از چین به کشور وارد شد اما چون کیفیت پایینی‌ داشت و از آن استقبالی نشد، اکنون این مواد از فرانسه و هلند وارد می‌شود و از لحاظ کیفیت هم در سطح بالایی است. داروهای لکه‌گیری هم باید از خارج از کشور تهیه شود اما بدون توجیه اقتصادی واردات آنها متوقف شده است چرا که مواداولیه تولید داخل در بعضی موارد کیفیت پایینی داشته و مشکل‌ساز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید