• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93906
+
-

رشد 41درصدی تولید خودرو در 2ماه

محاسبات همشهری نشان می‌دهد‌ حجم تولید خودرو در 2‌ماه گذشته 31هزار دستگاه افزایش یافته است

رشد 41درصدی تولید خودرو در 2ماه

از زمان آغاز افزایش تولید خودرو در آبان‌ماه 41.5درصد بر حجم تولید خودرو اضافه شده است. محاسبات همشهری نشان می‌دهد مقدار تولید خودرو نسبت به 2‌ماه پیش دست‌کم 31هزار دستگاه افزایش یافته است.

به‌گزارش همشهری، ورق در نیمه‌دوم سال برگشت، به‌طوریکه هر چه از میزان تولید خودرو در نیمه اول سال کم شده بود، این میزان در نیمه‌دوم سال به‌ویژه از آبان‌ماه در حال افزایش است. مقدار تولید خودرو در نیمه اول امسال نسبت به پارسال تا 40درصد کم شده بود اما در تازه‌ترین گزارشی که شرکت‌های خودرو‌ساز منتشر کرده‌اند، مشخص شده روند تولید خودرو که از آبان‌ماه سرعت گرفته بود، در دی‌ماه هم ادامه یافته و حجم تولید خودرو در دی‌ماه نسبت به آبان‌ماه 4.5درصد و نسبت به آذر‌ماه 5.3درصد افزایش یافته است. به این ترتیب مقدار تولید خودرو در 2‌ماه گذشته دست‌کم 31هزار دستگاه افزایش یافته و به 735هزار دستگاه در طول 10‌ماهه سال‌جاری رسیده است. مطابق این آمار مقدار تولید خودرو تحت‌تأثیر رشد تولید در نیمه دوم سال در 10‌ماه امسال نسبت به 10‌ماه پارسال 1.3درصد افزایش یافته است.

جزئیات افزایش تولید
مطابق آمارهای موجود مقدار تولید در شرکت ایران‌خودرو در دی‌ماه امسال نسبت به 2ماه پیش یعنی در آبان‌ماه 38.2درصد، در سایپا 39.8درصد، در پارس خودرو69.8درصد و در زامیاد 31درصد افزایش یافته است. با افزایش مقدار تولید در طول ماه‌های آذر و دی، حجم تولید خودرو در 10‌ماه امسال در شرکت سایپا از مرز مقدار تولید انباشته در 10ماه سال قبل گذشته و مقدار تولید 10‌ماه سایپا نسبت به سال قبل 17.3درصد افزایش یافته است. همین رویه در مورد شرکت زامیاد هم حاکم است؛ به‌طوری که مقدار تولید 10‌ماه زامیاد نسبت به سال گذشته 53.3درصد بیشتر بوده؛ با این حال هنوز سطح تولید 10ماهه در 2شرکت ایران‌خودرو و پارس خودرو، به سطوح سال قبل نرسیده،  ولی فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو وعده داده است چنانچه حجم تولید در ماه‌های بهمن و اسفند به 60هزار دستگاه در‌ ماه برسد و روند تولید روزانه در سطح 2500دستگاه در روز حفظ شود، سطح تولید ایران‌خودرو هم به سطوح سال قبل باز خواهد گشت.
مقیمی توضیح داد: تولید روزانه از 950دستگاه در شهریور ماه به 2557دستگاه در روز سی‌ام دی‌ماه و میزان تجاری‌سازی و عرضه به بازار نیز از 650دستگاه به 2400دستگاه رسیده است. او از تحویل150هزار دستگاه خودرو در 3‌ماه گذشته به مشتریان خبر داد و گفت:‌ خودروهای کسری‌دار کارخانه را که در شهریورماه 67هزار دستگاه بود و هر یک 24قطعه کسری داشت، تکمیل کرده و به مشتریان تحویل داده‌ایم. آمارها نشان می‌دهد ایران‌خودرو توانسته در دی‌ماه دو برابر تیراژ دی‌ماه سال گذشته خودرو تولید کند، به این ترتیب 50هزار دستگاه به بازار عرضه شده است. به‌نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی و افزایش تیراژ تولید، هدف تولید مکانیکی 380هزار دستگاه و تولید تجاری 410هزار دستگاه در ایران‌خودرو محقق شود؛ موضوعی که می‌تواند از بازگشت قطعی آرامش به صنعت خودرو حکایت داشته باشد.

دلایل رشد تولید
آنطور که مدیران ایران‌خودرو و سایپا قبلا اعلام کرده بودند، 2علت اصلی رشد تولید خودرو در نیمه دوم سال، تزریق منابع مالی جدید و همینطور داخلی‌سازی‌ قطعات وارداتی است که موجب شده خودرو‌های ناقص تکمیل شده و به مشتریان تحویل داده شوند و تولید هم رشد کند. مدیرعامل ایران‌خودرو در توضیح این موضوع به داخلی‌سازی‌ 50قطعه با کاهش ارزبری 50میلیون یورو اشاره کرد و گفت: به گواه سازندگان، با اجرای برنامه‌های داخلی‌سازی‌ بسیاری از کارگران به خطوط تولید بازگشته‌اند و حتی در روزهای تعطیل نیز فعال هستند. در همکاری با وزارت دفاع نیز موفق به داخلی‌سازی‌ 8قطعه مهم خودرو شده‌ایم. مقیمی از افزایش جذب نقدینگی در ایران‌خودرو خبر داد و گفت: پرداخت به قطعه‌سازان نیز افزایش قابل‌توجهی یافته و با توجه به اینکه پرداخت‌ها همراه با رعایت عدالت بوده، توانسته سبب ایجاد انگیزه در قطعه‌سازان شود.
او با بیان اینکه از نیمه بهمن‌ماه تیراژ تولید روزانه ایران‌خودرو در عدد 2500دستگاه تثبیت خواهد شد، تزریق نقدینگی را عامل مهمی برای تحقق این موضوع دانست و گفت: با تامین منابع مالی، هیچ نگرانی برای تولید، اشتغال و ارائه خدمات پس از فروش نخواهیم داشت و در بهمن و اسفند، تولید ماهانه 60هزار دستگاه خودرو را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

صنایع دفاعی در خدمت صنعت خودرو
همزمان امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به دلایل رشد تولید خودرو در نیمه دوم امسال، گفت: بعد از اینکه شرکای خارجی خودروسازان داخلی از تعهدات خود سر  باز زده و همکاری خود را قطع کردند، ما اعلام کردیم آماده تامین نیاز صنعت خودرو هستیم و خودروسازان می‌توانند‌ روی صنعت دفاعی حساب کنند. او با بیان اینکه خودروسازان حدود 20 تا 25درصد به خارجی‌ها وابسته بودند، ادامه داد: بعد از اعلام آمادگی از سوی نیروهای مسلح، خودروسازان به صنایع دفاع مراجعاتی داشتند که در پی آن اقلام مورد نیاز آنها شناسایی شد و امروز در حال انجام اقداماتی هستیم تا به مرحله تولید برسیم. امیر حاتمی با بیان اینکه 10درصد از نیاز خودروسازان تامین شده و بقیه موارد نیز در حال انجام است، تأکید کرد: 10درصد نیاز خودروسازان به‌طور کامل عملیاتی شده؛ به‌طوری که در نتیجه این همکاری دوستان ما در ایران‌خودرو و سایپا اعلام کردند همه خودروهای نیمه‌کاره از پارکینگ‌ها ترخیص شد. این اقدام در نتیجه اتکا به توان درون بود که بخشی از آن برعهده صنایع دفاع گذاشته شده بود.

   تزریق 5هزار میلیارد تومان پول جدید

شاپور سامعی، نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از 2خودروساز اصلی کشورگفت: پس از جلسات فراوان مقرر شد ۵هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان پرداخت شود و اکنون در حال مشخص‌شدن و سهمیه‌بندی بانک‌ها هستند. به‌گفته او، مدیران خودروسازی تعهد داده‌اند تمام این مبلغ به مطالبات قطعه‌سازان اختصاص پیدا کند. او ادامه داد: این پول کمک می‌کند تا موجودی مواداولیه انبارهای ما تقویت شود و بتوانیم ‌سال آینده برنامه‌ای برای تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان‌ داشته باشیم. سامعی تأکیدکرد: وضعیت خودروسازی نیز به نسبت سال گذشته بسیار بهتر شده. اکنون در مرحله‌ای هستیم که روزی 2000 تا 2500دستگاه تولید دارند و برنامه افزایش برای سال آینده نیز در دستور کار قرار گرفته؛ به‌طوری که به ما گفته شد برای تامین روزی بیش از ۲۵۰۰خودرو آمادگی داشته باشیم. او افزود: اکنون بانک‌های عامل در حال تقسیم کار برای پرداخت این مبالغ هستند. طبق آنچه مدیران خودروسازی اعلام کرده‌اند، احتمالا تمام این مبلغ تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار خواهد گرفت و تا اواخر بهمن‌ماه به‌دست قطعه‌سازان خواهد رسید. اگرچه این مبلغ در برابر ٢٠هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان رقم چندان بزرگی نیست، اما حرکت رو به ‌جلویی خواهد بود و کمک اساسی خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید