• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93852
+
-

اژدهایی در فضا

اسپیس‌ایکس با انجام موفق آزمایش «لغو پرواز»، گام بلندی در ساخت فضاپیمایش برای انتقال فضانوردان برداشت

اژدهایی در فضا

ساسان شادمان منفرد_روزنامه نگار

چند روز پیش اتفاق مهمی در عرصه صنعت فضانوردی جهان رخ داد و شرکت اسپیس‌ایکس، سامانه لغو پرتاب «کپسول دراگون کرو» یا به عبارت دیگر مدل سرنشین‌دار کپسول دراگون را با موفقیت آزمایش کرد. دقایقی پس از پرتاب موشک فالکون، کپسول دراگون کرو از آن جدا شد و با 4چتر نجات صحیح و سالم درون اقیانوس فرود آمد.اسپیس‌ایکس در آزمایش خود یک پرتاب شکست‌خورده را آزمود تا ثابت کند، فضاپیمایش قادر است باوجود منفجر شدن موشک حامل آن، کاملا سالم بماند و سرنشین‌هایش را بدون مشکل به زمین بازگرداند. نیویورک‌تایمز در این خصوص نوشت که موشک پرتاب‌شده کمتر از 2دقیقه بعد منفجر شد. به‌نظر می‌رسد که این یک موفقیت بود. اگرچه معمولاً ترکیدن موشک ‌هنگام پرواز به‌معنای یک مأموریت شکست‌خورده است اما یکشنبه گذشته، اسپیس‌ایکس یک سیستم ایمنی مهم را در کپسول دراگون کرو به نمایش گذاشت؛ وسیله‌ای که قرار است فضانوردان ناسا را در آینده‌ای نزدیک به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند. البته این آزمایش بدون حضور فضانوردان برگزار شد و به‌جای انسان، آدمک‌های آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. بلافاصله پس از پایان کار، متخصصان شرکت به بررسی وضعیت کپسول و آدمک‌های داخل آن پرداختند که همه‌‌چیز کاملا عادی بود و به آنها آسیبی بر اثر انفجار و همچنین فرود با چتر وارد نشده بود.

آماده برای فضانوردی
وب‌سایت شبکه CNBC هم نوشت که این نقطه عطفی برای الون ماسک و شرکت فضایی‌اش بود؛ چرا که قرار است ناسا درباره استفاده از کپسول این شرکت تصمیم‌گیری کرده و مشخص کند که آیا حاضر به استفاده از آن برای ارسال فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی است یا خیر؟

سرمایه‌گذاری
پروژه کپسول دراگون کرو یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین برنامه‌های فضایی در دنیاست. این مهم بدون سرمایه‌گذاری و کمک‌های مالی تقریبا امکان‌ناپذیر به‌نظر می‌رسید، به‌همین دلیل اسپیس‌ایکس و ناسا همکاری نزدیکی را در این طرح داشته‌اند. در سال2014، شرکت اسپیس‌ایکس پس از انجام نخستین آزمایش‌ها در این خصوص، توانست 3میلیارد و 100میلیون دلار از ناسا سرمایه دریافت کند.

مرحله اول: حمل بار
حالا که آزمایش با موفقیت به پایان رسیده است نوبت آن رسیده تا درخصوص نخستین ماموریت در نظر گرفته شده برای کپسول دراگون تصمیم‌گیری شود. در آوریل آینده، فالکون9قرار است این کپسول را که از تجهیزات و ملزومات پر شده است، به فضا ببرد و تحویل ایستگاه فضایی بین‌المللی بدهد. این شروع یک ماجرایی بزرگ برای اسپیس‌ایکس و ناسا خواهد بود. در صورت موفق بودن این ماموریت، برنامه‌ریزی برای ارسال فضانورد تداوم خواهد داشت.
عملکرد کپسول کرو دراگون روی بدنه کپسول کرو دراگون، 8موتور سوپردریکو قرار گرفته است. این موتورها با قدرت مانور بالا می‌توانند به تنهایی وارد عمل شوند و فضاپیما را به بالا ببرند.
اگر موشک با نقص فنی مواجه شود، این پیشرانه‌ها می‌توانند کنترل اوضاع را برای هدایتگران فضاپیما آسان‌تر کنند. زمانی که به هر دلیل موشک فالکون منفجر شود یا ایرادی پیدا کند، این موتورها، کپسول کرو دراگون را از راکت دور می‌کند. پس از طی مسافت و قرار گرفتن در فاصله ایمن، چترهای نجات باز می‌شوند و کپسول به آرامی داخل اقیانوس فرود خواهد آمد.


سرک کشیدن به داخل دراگون



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :