• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9380
+
-

فرصتی برای آشنایی با زنان تأثیرگذار

جواد نصرتی|روزنامه‌نگار:

 

فرصتی برای آشنایی با زنان تأثیرگذار

در بیلبوردهایی که شهرداری تهران در روزهای اخیر به مناسبت بزرگداشت روز زن در سطح شهر نصب کرده، تصاویر آشنایی به چشم می‌خورد. با این حال، بسیاری از این بیلبوردها، به زنانی اختصاص داده شده که در افکار عمومی چندان شهرت ندارند، اما در عرصه کاری خود بسیار سرآمد و تأثیرگذار بوده‌اند. این تابلوها فرصت مناسبی هستند تا شهروندان با این زنان تأثیرگذار و الهام‌بخش آَشنا شوند. اینجا با 3نفر از این زنان آشنا می‌شوید:

 

فخرالدوله؛ مرجع سیاسی دوره قاجار و پهلوی، کارآفرین و نیکوکار


اشرف‌الملوک امینی ملقب به فخرالدوله، یکی از بانفوذترین و عملا نخستین زن کارآفرین در تاریخ ایران معاصر به شمار می‌رود. فخرالدوله در دنیای کاملا مردانه سیاست در دوران قاجار و پهلوی، شخصیتی بسیار بانفوذ داشت و مورد مشورت سیاستمداران بزرگ قرار می‌گرفت. او به واسطه جایگاه خانوادگی‌اش، با بسیاری از سیاستمداران سرشناس همدوره خود خویشاوند بود. او مادر علی امینی نخست‌وزیر رژیم شاه بود. با این حال، شهرت او در عالم سیاست، نه به واسطه این روابط خویشاوندی که به‌خاطر درایت، هوشمندی سیاسی و نفوذ او شکل گرفته است. او همچنین، ‌یکی از نیکوکارترین زنان عصر خود بوده و نوآوری‌های زیادی داشته است. فخرالدوله، بنیانگذار نخستین مؤسسه تاکسیرانی در تهران به شمار می‌رود.

 

مریم کاظم‌زاده؛ عکاس و خبرنگار دوران جنگ تحمیلی


خانم کاظم‌زاده، در واقع تنها خبرنگار و عکاس زن در دوران جنگ تحمیلی است. او پیش از انقلاب، در اروپا دانشجو بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی، ‌به ایران برگشت و پیش از آنکه جنگ شروع شود، در درگیری‌های کردستان در کنار نیروهای انقلابی حضور داشت. او در کردستان با شهید اصغر وصالی آشنا شد و با او ازدواج کرد.
 

آلنوش طریان؛ مادر نجوم


آلنوش طریان، یکی از پیشگامان عرصه نجوم معاصر ایران به شمار می‌رود و به همین‌خاطر با لقب «بانوی اختر فیزیک ایران» شناخته می‌شود. او در 1299در تهران متولد شد و بعد از گرفتن لیسانس از دانشگاه تهران، به خرج خود به دانشگاه سوربن رفت و از آنجا دکتری گرفت. با وجود شرایط مساعد برای ماندن در فرانسه، برای خدمت به وطن به ایران برگشت و در تأسیس نخستین رصدخانه فیزیک خورشیدی ایران تأثیر زیادی داشت. او اولین مدرس اختر فیزیک  ایران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید