• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93775
+
-

موزه‌های آلمان نمایشگاه‌های مشترک خود را با ایران تعلیق کردند

2 موزه آلمان برگزاری 2 نمایشگاه را که قرار بود با همکاری موزه ملی ایران در اواخر امسال برگزار شود، به‌دلیل آنچه «‌تنش‌های سیاسی ایران و غرب» خوانده‌اند، به تعویق انداختند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه آرت، قرار بود بهار سال‌99 نمایشگاهی با عنوان «مرگ در نمک» در شهر فرانکفورت و با همکاری موزه ملی ایران واقع در تهران، موزه مردان نمکی زنجان و موزه معدن آلمانی واقع در «بوخوم» برگزار شود. نمایشگاه دیگری نیز با عنوان «پارسی‌ها» قرار بود در موزه «Baden State» در شهر «کارلسروهه» با نمایش ۲۰۰ اثر امانتی از موزه‌های ایران از دهم اکتبر آغاز به‌کار کند و تا آوریل سال‌۲۰۲۱ فعالیت خود را ادامه دهد‌ که هر دو این نمایشگاه‌ها به تعویق افتادند.
نمایشگاه «پارسی‌ها» قرار بود بیشتر تمرکز خود را بر شاهنشاهی هخامنشیان و زندگی در «پرسپولیس»، «پاسارگاد»‌ و «شوش» داشته باشد. این نمایشگاه قرار بود در ازای برگزاری نمایشگاهی در موزه ملی ایران با نمایش ۱۵۰ اثر تاریخی یونانی، رومی و اتروسکی‌ از موزه‌ «کارلسروهه» برگزار شود.
«Eckart Köhne» مدیر موزه شهر ‌کارلسروهه‌ گفته است «دلیل اینکه برگزاری این نمایشگاه را به تعویق انداختیم، آن است که با توجه به تنش‌های سیاسی موجود، ما نمی‌توانیم اشیای نمایشی را بیمه کنیم. پروژه برگزاری این نمایشگاه را به تعویق انداختیم، اما اگر شرایط تغییر کند و منطقه (ایران) به ثبات برسد، برنامه‌ها را از سر خواهیم گرفت.»
«ولفگانگ دیوید» مدیر موزه باستان‌شناسی ‌‌فرانکفورت‌ نیز گفت: «پرداخت هزینه جابه‌جایی آثار مشکل‌ساز شده‌است. ما به‌مدت 2سال برای برگزاری این نمایشگاه برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما اوایل امسال کمپانی حمل‌ونقل آلمانی قرارداد خود را لغو و کمپانی بیمه نیز از پیشنهاد خود صرف‌نظر کرد.»
نمایشگاه شهر فرانکفورت قرار بود بر محوطه تاریخی معدن نمک روستای «چهره‌آباد» واقع در استان «زنجان»، جایی که مومیایی‌های تاریخی معدن نمک در آن کشف شده‌اند، تمرکز داشته باشد. ازجمله مواردی که قرار بود در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شوند، می‌توان به مومیایی‌ها، لباس‌های چرمی و ابزارهایی که قدمت برخی از آنها به ۲۵۰۰ سال می‌رسد، اشاره کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید