• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93733
+
-

علت زردی نوزاد علائم و راهکارهای درمان

  یرقان در نوزادان و کودکان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. شاید شما هم کودک تازه متولد‌شده را در دستگاه دیده باشید. زردی نوزاد یا کودک، یکی از بیماری‌هایی است که در بدو تولد باعث نگرانی والدین می‌شود که البته جای نگرانی نیست، چون این بیماری در کودکان قابل درمان است. این بیماری، معمولاً در کودکان به‌دلیل زایمان‌های زودرس مادر و مشکلات کبدی دارند نمایان می‌شود

دلیل زردی نوزاد و کودک چیست؟ 
زردی در نوزادان و کودکان به‌دلیل میزان بالایی از رنگدانه‌ای زرد است که به‌طور طبیعی از طریق تجزیه گلبول‌های قرمز در بدن بزرگسالان و کودکان تولید می‌شود. این بیماری باعث ایجاد رنگدانه‌های زرد‌رنگ در پوست و سفیدی چشم می‌شود. زردی و یرقان در نوزادان و حتی بزرگسالان قابل کنترل و درمان است. درواقع بیلی‌روبین در کبد فرد پردازش و از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شود و هنگامی که این روند با اختلال مواجه شود، کودک زردی می‌گیرد. زردی در نوزادان و کودکان از قسمت سر شروع می‌شود و به سمت شانه‌ها، تنه و پاهای نوزاد ادامه پیدا می‌کند. درصورتی که سطح بیلی‌روبین بدن نوزاد بالا باشد، زردی زیر زانو و حتی کف دست‌ها هم ظاهر می‌شود.

زردی بچه‌ها را جدی بگیرید! 
درجه زردی نوزادان، با میزان بیلی‌روبین خون تعیین می‌شود. در روزهای پس از تولد نوزاد، اگر درجه زردی، اعداد ۱۳ تا ۱۴ یا ۱۵ تا ۱۷ را نشان دهد، خطرناک است. همچنین آخرین و بیشترین شدت درجه زردی، ۲۵ است که پزشک با توجه به شرایط فیزیکی نوزاد، سن و نتیجه آزمایش خون کودک، بهترین روش درمان را انتخاب می‌کند.
معمولاً نوزادان تازه متولد‌شده، دچار این بیماری می‌شوند که این مسئله در کودکانی که سن بالاتری دارند، بیشتر به‌دلیل تغذیه نادرست و نامناسب ایجاد می‌شود. ازجمله عوارض خطرناک زردی نوزاد و کودک، آسیب و فلج مغزی یا ناشنوایی است؛ بنابراین زردی نوزاد و کودک باید سریع‌تر تشخیص داده شود.

درمان زردی نوزاد با فتوتراپی
اگر درجه و میزان زردی نوزاد و کودک بالا باشد، نوزاد معمولاً در بیمارستان نگهداری می‌شود تا درمان فتوتراپی برای او انجام شود. فتوتراپی در کودکانی که با زایمان زودرس مادر مواجه شده‌اند، باعث کاهش سطح بیلی‌روبین می‌شود. اگر میزان زردی کودک و نوزاد خفیف و کم باشد معمولاً درمان‌های خانگی پیشنهاد می‌شود که البته این روش‌ها بیشتر مراقبت‌های بعد از بیماری هستند.
درمان زردی با لامپ‌های مخصوص و دستگاه این روش معمولاً برای کودکان تازه متولد‌شده و نارس کاربرد دارد. استفاده از لامپ‌های خورشیدی مخصوص، باعث شکستن بیلی‌روبین در بدن کودک و نوزاد و دفع از طریق ادرار می‌شود.

چند روش خانگی درمان زردی 
اگر کودک نیازی به فتوتراپی نداشته باشد، می‌توانید به‌صورت طبیعی و با نور خورشید هم زردی نوزاد را برطرف کنید. استفاده از آب جوانه گندم یا آب انار با مخلوط کردن آن با شیر خشک کودک، مصرف شیرخشک و ترنجبین، مصرف آبلیموی شیرین تازه یا عصاره عناب، حمام کردن نوزاد با عصاره یا جوشانده گیاه دارویی گل بنفشه و گل ختمی هم از راهکارهایی هستند که در صورت مشاوره با پزشک می‌توان هر یک از این راه‌ها را برای کاهش سطح زردی در بدن نوزاد مورد استفاده قرار داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید