• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93682
+
-

کاهش درد به کمک سلول‌های بنیادی

سلامت
کاهش درد به کمک سلول‌های بنیادی


پیدا کردن درمان‌های غیراعتیادآور هدف جمع زیادی از پژوهشگران در سرتاسر جهان است. به گزارش اینترستینگ اینجینیرنگ، گروهی از پژوهشگر‌های دانشگاه  سیدنی موضوعی را کشف کرده‌اند که می‌تواند روزی با استفاده از سلول‌های بنیادی به سیستم کنترل درد غیراعتیادآور مبدل شود.
پژوهشگران برای نخستین‌بار توانستند در بدن موش‌ها نورون‌هایی بسازند که احساس درد را نابود می‌کند و به تسکین پایدار درد در بدن آنها منجر می شود.
این گروه تحقیقاتی از روشی موسوم به« القای سلول های بنیادی پرتوان» (iPS) استفاده کردند که  از مغز استخوان نشات می‌گیرد تا سلول هایی را به وجود آورد که کشنده درد هستند. این سلول های بنیادی پرتوان پس از آن در نخاع موش‌هایی که دارای درد شدید« نوروپاتی» بودند، قرار داده شدند. درد نوروپاتی دردی است که به دلیل تحت تأثیر قرار گرفتن سیستم «سوماتوسنسوری» (قسمتی از سیستم اعصاب حسی) به وسیله آسیب یا بیماری ایجاد می شود. شیوه استفاده شده در موش ها عوارض جانبی نداشت و در طول یک درمان واحد انجام شد. 
 گِرگ نیلی (Greg Neely) از دانشگاه سیدنی یادآور شد که آسیب دیدگی عصبی می‌تواند منجر به درد ویران ساز نوروپاتیک برای بسیاری از بیماران شود که هیچ درمان موثری هم تا به حال برای آن وجود نداشته است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید