• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 3 بهمن 1398
کد مطلب : 93601
+
-

رسوایی جدید ولیعهد

ارسال بدافزار جاسوسی به تلفن همراه مالک سایت آمازون دومین رسوایی جهانی محمد بن‌سلمان بعد از ترور جمال خاشقجی به‌شمار می‌رود

گزارش
رسوایی جدید ولیعهد


با گذشت بیش از 6‌ماه از جنجال‌های پرونده جمال خاشقجی و درحالی‌که چشم رسانه‌های جهانی تا حد زیادی از عربستان سعودی و ولیعهدش دور شده، بار دیگر نشانه‌های پرونده‌ای جنجالی درباره محمد بن‌سلمان نمایان شده است؛ پرونده‌ای که ممکن است به بحرانی بین‌المللی علیه او منتهی شود. براساس اسنادی که طی 24ساعت گذشته از سوی روزنامه‌های گاردین و فایننشال تایمز منتشر شده، تلفن همراه جف بزوس، مؤسس شرکت آمازون و مالک روزنامه واشنگتن‌پست توسط بدافزاری که از سوی شخص محمد بن‌سلمان برای وی ارسال شده هک شده است! 
بعد از انتشار این اسناد بسیاری از رسانه‌ها گمان کردند ماجرا به خصومت میان بن‌سلمان و بزوس بعد از ترور جمال خاشقجی برمی‌گردد؛ چراکه روزنامه واشنگتن‌پست نقش مهمی در رسوایی جهانی عربستان در این پرونده بازی کرده بود. اما این تصور درستی نیست و نقطه شروع پرونده در حقیقت 11اردیبهشت سال97 است؛ یعنی حدودا 5‌ماه پیش از ترور جمال خاشقجی و هنگامی که روابط میان این دو چهره کاملا دوستانه بوده است. به روایت گاردین، بزوس در تاریخ 11اردیبهشت پیامی در برنامه واتس‌اپ از شماره شخصی ولیعهد سعودی دریافت کرده که حاوی یک فایل بدافزار بوده و دانلود آن منجر به رخنه در تلفن همراه او شده است. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد در همان ساعت اولیه بعد از رخنه، حجم بالایی از اطلاعات شخصی بزوس از تلفن همراه او استخراج شده است.
اما علت رد و بدل شدن پیام میان بزوس و بن‌سلمان چه بوده؟ پاسخ فایننشال تایمز به این سؤال روشن است؛ این دو چهره در قالب روابط دوستانه مرتبا با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و ارسال یک فایل از سوی ولیعهد سعودی برای مالک واشنگتن‌پست امر غیرمعمولی به شمار نمی‌رود. بزوس ازجمله مدیران رسانه‌ای و ارتباطی غربی است که ولیعهد سعودی تلاش داشت از طریق توسعه روابط با آنها جایگاه خود در غرب را محکم کند. اگرچه این جایگاه بعد از ترور وحشیانه جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول تا حد زیادی آسیب‌دیده و حالا با این پرونده عجیب نیز بیش از پیش متزلزل خواهد شد. بلومبورگ در گزارش خود با اشاره به این رسوایی می‌نویسد: بدون شک درصورت تأیید گزارش گاردین، روند جذب سرمایه‌گذاری‌های غربی در سعودی بیش از گذشته با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

آغاز حملات رسانه‌ای در غرب
همزمان با انتشار این گزارش‌ها، اگنس کالامار، بازرس ویژه دبیرکل سازمان ملل در پرونده قتل خاشقجی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: پرونده رخنه در تلفن همراه جف بزوس را مورد مطالعه قرار داده‌ام، به باور من نقش شخص ولیعهد سعودی در این جرم کاملا مشهود است. او پیش از این نیز در گزارش خود درباره ترور جمال خاشقجی مدعی شده بود فرمان این قتل مستقیما توسط محمد بن‌سلمان صادر شده است، اگرچه این گزارش هیچ‌گاه منجر به محاکمه ولیعهد سعودی در دادگاه‌های بین‌‎المللی نشد.
بازتاب‌های منفی گزارش گاردین به‌اندازه‌ای بود که سازمان ملل پیش از هرگونه واکنش عربستان سعودی اعلام کرد تا پایان روز پنجشنبه، تحقیقی رسمی را در این‌باره منتشر خواهد کرد. به گزارش رویترز اجرای این تحقیق برعهده نمایندگان آمریکا و انگلیس در سازمان ملل است. ساعاتی بعد از انتشار بیانیه دفتر دبیر کل سازمان ملل، عادل‌الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی با برگزاری نشست خبری در ریاض نسبت به این تحولات واکنش نشان داد؛ اگرچه میهمان‌های این نشست تنها رسانه‌های دولتی عربستان بودند! از سوی دیگر سفارت سعودی در لندن هم با انتشار بیانیه‌ای شایعات مطرح شده علیه ولیعهد سعودی را «سخیف» خواند. با این حال نه در مواضع عادل الجبیر و نه بیانیه سفارت عربستان در لندن، نکته قابل توجهی غیراز درخواست برای تحقیقات بیشتر و بی‌توجهی به شایعات رسانه‌ای دیده نمی‌شود؛ امری که گمانه‌زنی‌ها درباره صحت گزارش گاردین را تقویت کرده است.
تمام اینها در حالی است که به‌نظر می‌رسد حتی پیش از موعد انتشار تحقیق رسمی سازمان ملل، بار دیگر موج فشارهای رسانه‌ای علیه ولیعهد سعودی در غرب آغاز شده است. برای مثال، شبکه سی‌ان‌ان در روز گذشته مصاحبه‌ای یک‌ساعته با گاوین دی بیکر، مشاور امنیتی جف بزوس ترتیب داده و در جریان آن، اتهامات مهمی را علیه محمد بن‌سلمان منتشر کرده است. او در این مصاحبه می‌گوید: هیچ شکی در این‌باره نداریم که عربستان سعودی از طریق ولیعهد این کشور از تلفن همراه بزوس جاسوسی کرده است. به گفته دی بیکر، تکذیب این گزارش‌ها از سوی عربستان هیچ ارزشی ندارد چراکه این کشور در گذشته هم قتل خاشقجی را تا چندین روز به دروغ تکذیب می‌کرد تا زمانی که به‌دلیل حجم اسناد منتشر شده از سوی ترکیه ناچار به تأیید حادثه شد.
روزنامه العربی الجدید با اشاره به این تحولات می‌نویسد: بازگشت تمرکز رسانه‌ها بر ولیعهد سعودی به این پرونده محدود نخواهد ماند و زمینه را برای بازخوانی نقش او در قتل خاشقجی فراهم می‌کند. همزمانی این تحولات با آغاز محاکمه ترامپ در آمریکا را به سختی می‌توان نتیجه تصادف زمانی دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :