• چهار شنبه 3 بهمن 1403
  • الأرْبِعَاء 22 رجب 1446
  • 2025 Jan 22
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9360
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BNkW
+
-

جایزه صادراتی برای فیلم‌های موفق

گزارشی از نشست خبری رئیس سازمان سینمایی کشور

سینما
جایزه صادراتی برای فیلم‌های موفق

مسعود میر|خبر‌نگار:

یک سال پیش در همین روزها بود که محمدمهدی حیدریان با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور تکیه زد و حالا با گذشت یک سال از عهده‌داربودن این پست او کماکان با مشکلات مشابه آغاز به کارش دست و پنجه نرم می‌کند. هزارویک پرسش بی‌پاسخ درباره بلاتکلیفی فیلم‌های توقیفی و گرفتاری‌های همیشگی فیلم‌های در نوبت اکران از یک سو و حواشی متعددی که گویی در همه ادوار بسان نیرویی نامرئی سعی در تضعیف و به قهقراکشاندن سینما داشته، همه آن چیزهایی است که نه فقط رئیس فعلی سازمان سینمایی بلکه روسای قبلی را هم به چالش کشیده و گویی تمامی هم ندارد.حیدریان با همه این تفاسیر در یک‌سال گذشته سعی کرده تا کمترین تنش را به مجموعه تحت مدیریتش وارد کند. شاید همین سیاست بوده که از سوی بعضی‌ها تعبیر به نوعی محافظه‌کاری مثلا در برگزاری جشنواره فیلم فجر شد اما هر چه هست یک نکته را نباید در مدیریت او از نظر دور داشت؛ تلاش برای تعامل و گفت‌وگو حتی با مخالفان خودش و سیاست‌هایش. با همین نگاه بود که روز گذشته حیدریان در نشستی طولانی، خود و سازمانش را در معرض نگاه سختگیر رسانه‌ای‌‌ها قرار داد؛ نشستی که فارغ از همه تشریفات اداری، پر بود از حواشی ریز و درشت سینمای ایران.

منافع کوتاه‌مدت؛ پاشنه آشیل اکران

رئیس سازمان سینمایی در بخش ابتدایی صحبت‌هایش از رها شدن شرایط اکران به نفع تامین منافع کوتاه‌مدت مالی گروهی خاص به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «اکران فیلم‌های بیشتر و متنوع‌تر باید در سرلوحه اکران قرار داشته باشد و اصلا نباید به‌خاطر فروش گیشه، این تنوع را از تماشاگران دریغ کرد.» او البته به موضوع کمبود سالن‌ها و تعداد زیاد فیلم‌های تولیدی هم گریزی داشت: «به‌طور میانگین در سال 96در هر 3روز یک فیلم تولید شده و این آمار بسیار بالایی است. از سوی دیگر هر 3 روز یک‌بار هم یک سالن جدید ولو به‌صورت سینمای سیار در کشور به علاقه‌مندان امکان تماشای فیلم را ارائه کرده است.» او همچنین درباره پروانه ساخت دو مرحله‌ای که اخیرا زمزمه‌هایی درباره صدورش شنیده می‌شود هم گفت:
« مرحله اول صدور این پروانه، مرتبط است با همان بحث موافقت‌های اصولی با متن و داستان اما مرحله دوم از این قرار خواهد بود که تهیه‌کنندگان برای اخذ آن باید عواملی را برای ساخت فیلم معرفی کنند که حتما عضو صنوف خانه سینما باشند. اصلا قرار نیست که افرادی خارج از بدنه حرفه‌ای سینما وارد سینما شوند درحالی‌که بعضی اهالی صنوف مختلف خانه سینما با بحران بیکاری مواجه هستند.»

اقتصاد سینما،  سینمای اقتصادی

بخش دیگری از حرف‌های محمدمهدی حیدریان به موضوع پیش‌تر مطرح شده درباره عرضه اوراق سهام برای ساخت فیلم و سالن سینما در سازمان بورس اختصاص داشت. به گفته حیدریان فروش اوراق منفعت و عرضه سهام سبب خواهد شد تا مردم و تماشاگران به شرکای سینمای کشور بدل شوند. جالب‌تر اینکه به گفته رئیس سازمان سینمایی قرار شده با همکاری وزارت صنعت،  معدن و تجارت برای محصولات سینمایی که در گستره جهانی دستاوردهای قابل اعتنا کسب کنند جایزه صادراتی درنظر گرفته شود.
حیدریان با اشاره به گردش مالی ۱۷۰میلیارد تومانی شبکه نمایش خانگی و V.O.D در سال رو به پایان از ادامه نهضت سالن‌سازی‌ در کشور خبر داد و تأکید کرد:« تنها در مشهد حدود 50سالن سینما در حال ساخت است.» او از افتتاح 10خانه مستند و انیمیشن توسط مرکز گسترش سینمای مستند و افزوده شدن 60دفتر جدید به مجموع 59دفتر فعلی سینمای جوان در کشور در سال آتی خبر داد. البته او تأکید کرد که دفاتر سینمای جوان باید به سمت تولید حرکت کنند و وظیفه آموزش را به بخش خصوصی واگذار کنند. حیدریان همچنین به رایزنی‌ها برای نهایی شدن مراحل اداری اکران فیلم‌های ایرانی در منطقه،  هند و چین اشاره کرد و همزمان به سینماگران توصیه کرد برخلاف رویه معمول این سال‌ها از افتخار به ایرانی بودن کمتر غفلت کنند و شیرینی این موضوع را با فیلم‌هایشان به تماشاگران بچشانند.

هجوم بی‌دلیل به هنر و تجربه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نشست خبری پایان سال رئیس سازمان سینمایی به موضوع فیلم «هجوم» و وضعیت گروه هنر و تجربه اختصاص داشت. حیدریان قبل از هر چیز با رد شایعات مختلف درباره برچیده‌شدن این گروه سینمایی تأکید کرد که بناست با رویه امسال کمیت فیلم‌های این گروه به نفع ارتقای کیفیت کاهش یابد. او سپس در پاسخ به حواشی پیرامون این گروه سینمایی بعد از ماجراهای پیش‌آمده برای فیلم شهرام مکری در برلین هم به نکته دقیقی اشاره کرد و گفت: «واقعا اگر فیلم هجوم مشکلی داشت چرا در این‌ماه‌هایی که از اکران این فیلم گذشته هیچ‌کس کوچک‌ترین اعتراضی به آن نداشته ولی حالا و صرفا به‌خاطر اینکه گروهی در خارج از کشور این فیلم را در یک بخش جنبی کاندیدا کرده‌اند این‌همه به هجوم تاخت‌وتاز می‌شود.» او همچنین با اشاره به اینکه نظر مخالفی با ابقای ابراهیم داروغه‌زاده به‌عنوان دبیر جشنواره سی و هفتم ندارد اما منتظر جلسات آتی با همکاران و کارشناسان می‌ماند تأکید کرد: «نمی‌خواهیم در جشنواره تغییر اساسی ایجاد کنیم و معتقدیم اگر قرار است گروهی با هم رقابت کنند باید قواعد حرفه‌ای را بپذیرند و دیگر فیلم اول و دوم معنا ندارد. همه باید حضور داشته باشند و به رقابت حرفه‌ای تن دهند. با این همه شاید به این اجماع نظر برسیم که برای فیلم اولی‌ها جشنواره مجزا برگزار کنیم.»

   حرف‌های تلگرامی آقای رئیس

   کارهای احمد نجفی رفتارهای حوزه فرهنگ نیست.فیلمی که سالنش یک یا دو تماشاگر دارد و همان یکی دو بلیت هم با یک کد ملی خریداری شده است چرا باید روی پرده باشد.
   سال آینده گروه‌بندی فیلم برای مخاطب اجرایی می‌شود. به این ترتیب فیلم‌ها یک راهنمای جامع برای توصیه گروه سنی و قشری خواهند داشت.
  ما دنبال فیلم خنثی نیستیم همه فیلم‌ها بالاخره اکران می‌شوند و می‌خواهیم این اتفاق با حداقل اصلاحات بیفتد.

این خبر را به اشتراک بگذارید