• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93455
+
-

بخت آزادراه تهران - شمال، دهه فجر باز می‌شود

قطعه اول آزادراه 23ساله تهران - شمال در دهه فجر امسال رسماً افتتاح خواهد شد

زیرساخت
بخت آزادراه تهران - شمال، دهه فجر باز می‌شود

اوایل دی‌ماه بود که اعلام شد قطعه اول آزادراه تهران - شمال در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود و احتمالا قبل از آن‌هم به‌صورت آزمایشی زیر بار ترافیک می‌رود. حالا اما، خبری از افتتاح آزمایشی این قطعه نیست اما همچنان رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، بر افتتاح قطعه اول این آزادراه در دهه فجر تأکید می‌کند.
به گزارش همشهری، 23سال از آغاز عملیات عمرانی آزادراه تهران- شمال می‌گذرد و قطعه اول آن در حالی آماده افتتاح شده که قرار بود در سال95 زیر بار ترافیک برود. رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه با تأکید بر اینکه افتتاح قطعه یک آزادراه تهران - شمال در دهه فجر امسال قطعی است، می‌گوید: زمان تحقق وعده‌های دولت در ارتباط با افتتاح طرح‌های عمرانی به‌ویژه قطعه یک این آزادراه فرارسیده و مسائل مرتبط با آن نیز در حال پیگیری است.

تعیین عوارض در کمیته ویژه
دیروز محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از آزادراه تهران- شمال در جمع خبرنگاران گفت: در بازدیدی که خردادماه امسال از این آزادراه داشتیم، اعلام کردیم که سال‌جاری قطعه یک را به بهره‌برداری می‌رسانیم و این وعده در حال محقق‌شدن است. برای تعیین نرخ عوارض این مسیر، کارگروه ویژه‌ای تشکیل شده است. او با اشاره به همکاری عملیاتی بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی در این پروژه، افزود: با وجود سختی‌هایی که دشمنان ایجاد کرده بودند تا پروژه‌های عمرانی متوقف شود، بنیاد و وزارت راه توانستند این پروژه را به پایان برسانند و هیچ‌کدام از محدودیت‌ها نتوانست مانع افتتاح آن شود. نوبخت با بیان اینکه قطعه یک آزادراه
تهران - شمال به طول 32کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این میزان محور، بدون احتساب جاده‌ای است که قطعه یک را به جاده قدیم چالوس متصل می‌کند، ضمن اینکه 17کیلومتر از این محور، تونل و پل است و مسیر تهران- چالوس را یک‌ساعت‌ونیم کوتاه کرده و مسافران می‌توانند به‌جای تردد سه‌ساعته، یک‌ساعت‌و‌نیمه به چالوس برسند. او درخصوص تعیین نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران - شمال نیز بدون اعلام یک مبلغ مشخص، گفت: دولت نگاه ویژه‌ای برای تأمین مالی این پروژه داشته و فعلا یک کارگروه تعیین نرخ عوارض تشکیل شده تا عوارض به تردد خودروهای عبوری از این مسیر را محاسبه کنند.

افتتاح قطعه دوم تا سال بعد
در بازدید دیروز، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به عزم دولت برای ساخت و افتتاح قطعه دوم آزادراه
تهران - شمال نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که این قطعه نیز تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسد. البته بررسی اطلاعاتی که در مورد پیشرفت عملیات عمرانی در قطعه دوم آزادراه تهران- شمال وجود دارد، حاکی از این است که دولت برای تحقق حرف رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کار بسیار سختی در پیش خواهد داشت و احتمال محقق‌نشدن این وعده بسیار زیاد است. البته پیش‌ازاین رئیس بنیاد مستضعفان از توافق با دولت برای بهره‌برداری از یک لاین از قطعه دوم این آزادراه خبر داده بود و احتمالا منظور نوبخت از افتتاح قطعه دوم نیز همین ساخت و بهره‌برداری از یک لاین این قطعه بوده است. در ادامه معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه تا تابستان93 این پروژه فقط 17درصد پیشرفت فیزیکی داشت، گفت: بخش عمده عملیات راهسازی قطعه یک آزادراه تهران - شمال ظرف 6‌ماه اخیر انجام شده است، اما ساخت تونل‌ها و پل‌های این مسیر کار بزرگی بوده که زمان زیادی از سازندگان و مهندسان فعال در پروژه گرفته است.

آزادراه 10هزار میلیارد تومانی
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، هزینه تمام‌شده ساخت قطعه یک آزادراه تهران- شمال را بیش از 10هزار میلیارد تومان معادل تقریبی یک میلیارد دلار دانست و گفت: این قطعه با اتکا به توان شرکت‌های ایرانی احداث  شده و دانش فنی و منابع آن کاملا داخلی بوده است و به‌نوعی شاهکار مهندسان ایرانی محسوب می‌شود. به گفته او، قرار است ادامه آزادراه همت - کرج نیز در سال‌جاری و پس از افتتاح قطعه یک آزادراه تهران - شمال به بهره‌برداری برسد.

نقش قطعه اول در روان‌سازی ترافیک شمال
 قطعه اول آزادراه تهران- شمال از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان در تهران آغاز می‌شود و پس از عبور از مناطق کن، روستای سولقان و امامزاده عقیل، به تونل تالون می‌رسد که ۴۸۷۰متر طول دارد و از دل منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند. این قطعه در سه‌راهی شهرستانک تمام می‌شود و تا زمانی که قطعه دوم آزادراه به بهره‌برداری نرسد، ترافیک آن به جاده چالوس هدایت خواهد شد. قطعه دوم آزادراه حدفاصل دو‌آب شهرستانک تا پل زنگوله را شامل می‌شود و ۲۲کیلومتر طول دارد. این قطعه در کنار جاده چالوس فعلی امتداد می‌یابد و از طریق تونل البرز به طول ۶۴۰۰متر ارتفاعات البرز را پشت سر می‌گذارد تا به پل زنگوله برسد. ساخت و افتتاح این قطعه هرچند فقط 5کیلومتر از مسیر فعلی را کاهش می‌دهد، اما ساخت آن از حلقه‌های ناگزیر احداث آزادراه تهران- شمال است. همچنین قطعه سوم آزادراه تهران-شمال از پل زنگوله آغاز می‌شود و تا سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد ادامه پیدا می‌کند. این مسیر ۴۷کیلومتری، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین بخش از این پروژه است که تکمیل آن رؤیای آزادراه تهران- شمال را محقق خواهد کرد. قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال نیز حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد تا چالوس است که ۲۰کیلومتر طول دارد و به‌عنوان آسان‌ترین قطعه آزادراه، در سال۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید