• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93452
+
-

تغییر فاز تورم در‌ماه نخست زمستان

تورم
تغییر فاز تورم در‌ماه نخست زمستان

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تغییر فاز نرخ تورم در دی‌ماه آن‌هم 2‌ماه پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین حکایت دارد. این گزارش نشان از تداوم محسوس روند کاهنده رشد تورم دارد و اینکه از سرعت افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری و روستایی ایران کاسته شده است.
براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه به‌معنای میانگین افزایش قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی مردم ایران در دی‌ماه امسال نسبت به آذرماه از 3.2درصد به 8دهم درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه به‌عنوان شاخص تغییرات قیمت‌ها در هر‌ماه نسبت به‌ماه مشابه پارسال از 27.8درصد در آذرماه به 26.3درصد در دی‌ماه و نرخ تورم سالانه هم از 40درصد به 38.6درصد رسیده است. این برای نخستین بار از تیرماه سال‌جاری است که نرخ تورم سالانه ایران وارد کانال کمتر از 40درصد شده و انتظار می‌رود با این روند نرخ تورم سالانه در پایان سال‌جاری به 35درصد برسد.

نبض تورم شهری و روستایی
مرکز آمار ایران می‌گوید که نرخ تورم ماهانه در مناطق شهری ایران از 3درصد در آذرماه امسال به 9دهم درصد در دی‌ماه رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه هم در این مدت از 27.6درصد در‌ماه آذر به 26.2درصد در دی‌ماه و نرخ تورم سالانه مناطق شهری هم از 39.3درصد به 38درصد کاهش یافته است. همچنین میانگین قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی در مناطق روستایی ایران در دی‌ماه امسال به نیم درصد رسیده است. در حالی که در آذرماه امسال این شاخص 4.2درصد برآورد شده بود. این نشان می‌دهد آهنگ رشد تورم ماهانه دی مناطق روستایی به‌شدت کاسته شده است. به‌ویژه اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه روستایی هم از 28.9درصد در آذرماه با 1.8درصد ریزش به 27درصد رسیده است. هرچند نرخ تورم سالانه مناطق روستایی از 43.8درصد در آذرماه به 42.2درصد در دی‌ماه کاهش یافته اما همچنان نرخ تورم سالانه مناطق روستایی از میانگین نرخ تورم سالانه کل کشور و مناطق شهری ایران بیشتر است.

تخلیه تورم بنزینی
نگاهی به تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم ایران در دی‌ماه نشان می‌دهد که بخشی از تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین تخلیه شده به‌نحوی که میانگین قیمت سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی در نخستین‌ماه زمستان امسال نسبت به آخرین‌ماه فصل پاییز سال‌جاری 4درصد ارزان‌تر شده است که به‌صورت مشخص این کاهش قیمت درخصوص گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن و همچنین سبزی‌ها و حبوب  قابل مشاهده است. این در حالی است که میانگین قیمت پوشاک و کفش، مسکن و حامل‌های انرژی، مبلمان و لوازم خانگی، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل و تفریح و امور فرهنگی با رشد مواجه شده است.

کاهش فشار تورم فقرا
به گزارش همشهری، تغییرات شاخص نرخ تورم ماهانه در دی‌ماه به‌نحوی بوده که بیشترین فشار تورمی را دهک‌های با سطح درآمدی بالا تجربه کرده‌اند به‌نحوی که خانوارهای دهک هشتم شاهد افزایش سبد هزینه کالاها و خدمات مصرفی خود به میزان 9دهم درصد، دهک نهم 1.2درصد و دهک دهم یا ثروتمندان 1.6درصد را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که سبد هزینه فقیرترین قشر جامعه یعنی دهک اول تنها یک دهم درصد گران‌تر شده است که یکی از دلایل آن را می‌توان در پرداخت کمک معیشتی دولت به 60 میلیون شهروند ایرانی در دهک‌های فقیر و متوسط جامعه ارزیابی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید