• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93159
+
-

دیروز و در پی یک صعود انفجاری

ارزش بازار سهام به مرز 140میلیارد دلار رسید

 شاخص کل بورس تهران دیروز با 10هزارو 517واحد رشد معادل 2.6درصد رشد کرد و برای نخستین بار از مرز 400هزار واحد عبور کرد.
با صعود 3.5میلیارد دلاری بازار سهام در مبادلات روزگذشته شاخص کل بورس تهران برای نخستین بار با قدرت اعجاب‌آوری از مرز 400هزار واحد عبور کرد و ارزش کل بازار سهام ایران به مرز 140میلیارد دلار رسید.
به گزارش همشهری، بازار سهام ایران که از ابتدای سال قبل تاکنون رشدش را آغاز کرده است در مبادلات دیروز هم به روند رو به رشدش ادامه داد و در یک روز رؤیایی رکورد‌های بی‌نظیری در تاریخ بورس ثبت کرد. شدت تقاضا برای خرید سهام در بورس به قدری زیاد بود که سهامداران ظرف چندساعت 7هزار میلیارد تومان اوراق بهادار خریدند. این شدت تقاضا برای خرید سهام در نهایت منجر به این شد که شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با 10هزار و 517 واحد رشد معادل 2.6درصد صعود کرده و برای نخستین بار از مرز 400هزار واحد عبور کند.

در پایان مبادلات روز گذشته برای نخستین بار ارزش کل فرابورس از مرز 300هزار میلیارد تومان گذشت و ارزش کل بورس تهران هم به مرز 1500هزار میلیارد تومان رسید؛ به این ترتیب در پایان مبادلات روز گذشته ارزش کل بازار سهام ایران(بورس تهران وفرابورس) به محدوده 1800هزار میلیارد تومان معادل 138میلیارد دلار رسید و اکنون فقط چند گام تا عبور از مرز 140میلیارد دلار فاصله دارد. در مبادلات دیروز جمعا 44هزار میلیارد تومان معادل 3.5میلیارد دلار به ارزش کل بازار سهام ایران اضافه شد. به این ترتیب با رشد روز گذشته شاخص بورس میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس از ابتدای سال تاکنون به مرز 130 درصد رسید. شاخص کل بورس تهران در ابتدای سال در محدوده 178هزار و 649 واحد بود که در مبادلات دیروز به 409هزار و 961واحد رسید.
اکنون این پرسش مطرح است که روند رو به رشد شاخص بورس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. تحلیلگران بر این باورند که نوار رشد شاخص تا محدوده 420هزار واحد ادامه خواهد یافت و بعد از آن شاخص بورس برای رشد دوباره نیاز به تنفس یا یک دوره اصلاح دارد.
رشد تا کجا ادامه دارد؟
محمد ثریانژاد، مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات درباره دلایل رشد بورس گفت: موج عظیم نقدینگی که وارد بازار شده اجازه اصلاح را به بازار نمی‌دهد. او با بیان اینکه برجام ادامه‌دار خواهد بود، افزود: ممکن است بازار با اصلاحاتی مواجه شود اما پیش‌بینی تورم در سال آینده، تصویب طرح افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و وجود نقدینگی در بورس محرک‌های اصلی رشد بازار سهام هستند. محمدکاظم مهدوی، مدیرعامل کارگزاری آپادانا هم گفت: با توجه به چشم‌انداز تورمی که در کشور وجود دارد اقبال سرمایه‌گذاران در آینده به بازار سهام دوچندان خواهد شد. ضمن اینکه انتظار می‌رود موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به محرکی برای رشد دوباره بازار تبدیل شود. محسن محمودزاده مرقی، مدیرعامل کارگزاری بانک انصار هم با تأکید بر اینکه سرمایه‌ای که 2 هفته پیش از بورس خارج شده بود دوباره به بورس برگشته است، تأکید کرد: زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد خودبه‌خود از ارزش دارایی افراد کاسته می‌شود؛ در نتیجه باید نقدینگی را تبدیل به دارایی کنیم و در این شرایط بازاری مناسب‌تر از بازار سرمایه وجود ندارد.  شاهین احمدی، یک کارشناس بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: با توجه به رشد اندک سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز می‌توان انتظار داشت که این شرکت‌ها به‌زودی به موتور محرک بازار سهام تبدیل شوند و منجر به تداوم صعود بورس شوند. او تأکیدکرد: با فرض ثابت بودن وضعیت فعلی و دور بودن سایه جنگ از کشور، درصورتی که روند رو به رشد قیمت مواد خام ادامه یابد می‌توان انتظار داشت که شاخص بورس به روند صعودی‌اش ادامه دهد. ضمن اینکه بحث تصویب طرح معافیت مالیاتی، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند به رشد بورس کمک کند.
با این حال امیر باقری، یک کارشناس بازار سرمایه هجوم نقدینگی به بورس را عامل رشد بازار سهام دانست و تأکید کرد: رشد کنونی شاخص نمی‌تواند تا ابد ادامه‌دار باشد و به‌زودی بازار با اصلاح مواجه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید