• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93024
+
-

ضربان‌سازهای مدرن برای رفع دغدغه بیماری قلبی

نسل جدیدی از دستگاه‌های هوشمند و قابل کاشت در بدن می‌تواند جایگزین داروهای مختلف برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن ازجمله بیماری‌های قلبی شود

ضربان‌سازهای مدرن برای رفع دغدغه بیماری قلبی

زهرا خلجی_خبرنگار

دستگاه‌ ضربان‌ساز مدرن یک شگفتی در عالم پزشکی به‌حساب می‌آید. این وسیله که به اندازه یک قوطی کبریت است با ارسال پالس‌های الکتریکی به قلب انسان ضربان را به حالت معمول برمی‌گرداند. در جهان یک میلیون و 250میلیون دستگاه ضربان‌ساز هر سال تولید می‌شود که کیفیت زندگی بیمارانی که دچار تپش قلب نامنظم هستند را بهبود می‌بخشند و انتظار آنها را برای ادامه زندگی برآورده می‌کنند. درحالی‌که دستگاه‌های فیزیکی در دهه‌های اخیر به‌طور پیوسته از زمان نخستین دستگاه ضربان‌ساز قابل کاشت که در سال 1958 تولید شد، پیشرفت کرده است، ایده اولیه پشت این دستگاه همچنان بدون تغییر مانده است. الکترودهای کاشته شده، ضربان قلب شما را دائما بررسی می‌کند و اگر ضربان به سطح غیرعادی برسد، دستگاه پالس الکتریکی ارسال می‌کند تا عضله قلب شما منقبض شود؛ بنابراین قلب همچنان به پمپاژ‌کردن خون در بدن شما ادامه می‌دهد. چه زمانی که خواب هستید و چه در زمان دویدن، این ضربان‌ساز می‌تواند ضربان قلب شما را روی یک ریتم منظم حفظ کند.

توانایی‌هایی بیشتر
به گزارش بی‌بی سی، برخی تصور می‌کنند این دستگاه پتانسیل انجام کارهای بیشتر را نیز دارد. به اعتقاد برخی محققان دستگاه قابل کاشت می‌تواند ضمن تکان دادن قلب برای ضربان منظم، علائم بیماری را نیز بررسی و اعلام کند تا به این ترتیب به مدیریت کردن شرایط مزمن کمک کند. با لمس مستقیم شبکه عصبی بدن انسان، نسل جدیدی از دستگاه‌های شبه‌ضربان‌ساز می‌تواند ساخته شود تا مانع از دیابت، آرتروز و پارکینسون شود و همینطور کنترل مثانه را راحت‌تر کند و راه بهتری برای کنترل درد ارائه دهد. الیویر آرمیتاژ، بنیانگذار و مدیر ارشد علمی استارتاپ زیست پزشکی Bios، می‌گوید: ضربان‌ساز برای بیماری آریتمی قلبی (ضربان نامرتب) کار بزرگی می‌کند اما برای درمان فشار خون بالا و سایر بیماری‌های قلبی نمی‌تواند مناسب باشد. پس چطور می‌شود ضربان‌ساز را ارتقا داد؟ 
بدن به‌صورت طبیعی ضربان خود را می‌سازد. یک شبکه از سیم‌های بیولوژیکی که به آنها عصب می‌گوییم سیگنال‌های الکتریکی را با پیام‌های شیمیایی به تمام ارگان‌های بزرگ و بافت‌های بدن می‌فرستد. در 20سال گذشته رشته‌ای به‌عنوان بیوالکترونیک تلاش کرده است که مستقیما به این سیگنال‌ها ورود کند.
دستگاه‌های بیوالکترونیکی در صنعت ضربان‌سازی‌ تحول بزرگی ایجاد کردند. آنها تلاش می‌کنند تا با دستکاری سیگنال‌های عصبی بدن را کنترل کنند تا فعالیت در مدارهای عصبی دارای اختلال عملکردی را کنترل کنند. محرک‌های عمیق مغزی مثال بسیار خوبی از این دستگاه‌هاست و برای کمک به کنترل لرزش، سفتی و مشکلات حرکتی مرتبط با پارکینسون با فرستادن سیگنال‌های الکتریکی به مغز، آن را کنترل می‌کند.

آریتمی
دستگاه‌های عصبی همچنین برای درمان شرایطی مانند صرع در مواقعی که درمان دارویی جواب نمی‌دهد به‌کار می‌رود. آرمیتاژ ادامه می‌دهد: یک دستگاه ضربان‌ساز با بیماری آریتمی همانطور رفتار می‌کند که بتا‌بلاکرها رفتار می‌کنند. اما این دستگاه بیش از یک داروی قدرتمند است، زیرا بیمار دیگر نیازی به فکر کردن در مورد آن ندارد. این می‌تواند مشکلاتی مانند عدم‌پایبندی به داروهای نسخه‌ای را حل کند. تحقیقات نشان داده است در آمریکا به تنهایی 125هزار مرگ و حداقل 10درصد بستری‌ها در بیمارستان به‌دلیل عدم‌مصرف دوز تجویز شده دارو از سوی پزشک است. با رمزگشایی پیام‌هایی که از سیستم عصبی شما عبور می‌کند و به اطلاعات واکنش نشان می‌دهد نسل بعدی دستگاه‌های قابل کاشت می‌تواند شرایط را بررسی کند و درمانی ارائه دهد که لازم است. برای مثال اگر شما تمرینات سنگینی انجام دهید، دستگاه این تغییر را از سیگنال‌های عصبی دریافت می‌کند و ضربات قلب شما را به اندازه سطح فعالیت‌تان افزایش می‌دهد. یا اگر ضربان قلب شما باید به آهستگی کم شود، این دستگاه قابل کاشت می‌تواند بدن شما را با این تغییر فیزیولوژی سازگار کند. علاو بر اینها، این دستگاه می‌تواند درصورت بروز یا پیشرفت بیماری قلبی به پزشک شما هشدار داده و به او اجازه دهد یک پیش‌آگاهی از وضعیت پزشکی شما داشته باشد.

تحول در دستگاه‌های ضربان‌ساز
دستگاه‌های بیوالکترونیکی در صنعت ضربان‌سازی‌ تحول بزرگی ایجاد کردند. آنها تلاش می‌کنند تا با دستکاری سیگنال‌های عصبی بدن را کنترل کنند تا فعالیت در مدارهای عصبی دارای اختلال عملکردی را کنترل کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید