• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93015
+
-

فقط عروس و دامادها ساعت می‌خرند

فقط عروس و دامادها ساعت می‌خرند


بازار ساعت این روزها حال و روز چندان خوشی ندارد و قیمت بالا این محصولات را بیش از پیش دور از دسترس کرده است. با عبدالرحیم احمدی- رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان ساعت تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
علت گرانی ساعت چیست؟
ساعت کالایی وارداتی است و قیمت آن به نرخ دلار بستگی دارد. در بازار ساعت همه مراحل خرید، حمل بار و... با دلار انجام می‌شود و به همین دلیل با افزایش نرخ ارز، قیمت ساعت نیز مانند سایر اقلام وارداتی افزایش می‌یابد. ساعت با دلار نیمایی به نرخ حدود 11هزار و 500تومان و ارز حاصل از صادرات، وارد می‌شود. همچنین در بازار ساعت، مارک و برند زیاد است و هرکس براساس سلیقه خود و به شرط تامین ارز مورد نیاز، نسبت به واردات اقدام می‌کند به همین دلیل قیمت‌ها در بازار ساعت متنوع بوده و از 200هزار تا 40میلیون تومان و بالاتر در نوسان است، در نتیجه کمبودی در بازار وجود نداشته و هرکسی می‌تواند براساس بودجه خود، ساعت مورد نظرش را خریداری کند.

میزان  واردات  انواع ساعت مچی چقدراست؟
به دلیل تولید داخل ساعت دیواری و رومیزی، واردات این نوع ساعت ممنوع است اما در ساعت مچی تولید داخلی نداریم و واردات کماکان انجام می‌شود. گرچه واردات ساعت مچی نیز نسبت به قبل بسیار محدود شده  و کاهش حدود 60درصدی واردات را شاهد هستیم. با این حال هنوز هم تمایل به واردات وجود دارد و واردکنندگان برای دریافت مجوز از وزارت صنعت،معدن و تجارت اقدام می‌کنند. وزارت صمت نیز با استعلام از اتحادیه و احراز هویت وارد‌کنندگان، مجوز واردات صادر می‌کند. البته واردات ساعت‌های لاکچری بسیار کم شده و حدود
 5 تا 10درصد واردات را تشکیل می‌دهد چرا که قیمت این ساعت‌ها بسیار گران شده و استقبال از برندهای مذکور نیز نسبت به قبل کاهش داشته است.

مبنای قیمت‌گذاری و فروش  انواع ساعت چیست؟
فروشندگان و اتحادیه نقشی در تعیین قیمت‌ساعت ندارند و واردکنندگان براساس فهرست هزینه تمام‌شده خرید، کالا را به مغازه‌ها فروخته و خرده‌فروشان نیز می‌توانند انواع ساعت را با سود مصوب 15درصدی اتحادیه، به فروش برسانند. همچنین نرخ ساعت به برند و قیمت خرید آن بستگی دارد. اما اتحادیه هیچ نظارتی بر قیمت‌گذاری و عرضه ساعت‌های ارزان نداشته و این ساعت‌ها به همراه سایر اقلام قاچاق به شکل چمدانی و همراه مسافر از بنادر و مرزها به کشور وارد می‌شود. ساعت‌های وارداتی که توسط فروشندگان دارای جواز کسب عرضه می‌شود، 2سال گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب دارد.

چه تعداد از واحدهای صنفی فروش ساعت تحت نظارت اتحادیه است؟
در تهران 3اتحادیه ساعت شامل اتحادیه شمیرانات، تهران و شهرری وجود دارد که اتحادیه تهران 850عضو داشته و 150واحد صنفی جدید نیز در حال دریافت مجوز هستند. البته بسیاری از واحدهای صنفی ساعت‌فروشی تغییر شغل داده‌اند. حدود 90 تا 100عضو اتحادیه به‌دلیل نرخ بالای مالیات و افت فروش تغییر شغل داده و از مشاغل دیگر مانند طلافروشی نیز تعدادی واحد صنفی وارد عرصه ساعت فروشی شده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید