• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 دی 1398
کد مطلب : 92889
+
-

آتش‌بس در لیبی؛ شاید وقتی دیگر

مذاکرات آتش‌بس بین طرف‌های درگیر در لیبی، پس از اعتراض ناگهانی ژنرال خلیفه حفتر به متن نهایی توافق و ترک نشست، نیمه‌کاره ماند.
مذاکرات آتش‌بس جنگ داخلی لیبی به ابتکار روسیه و ترکیه از روز دوشنبه آغاز شد اما صبح دیروز درست زمانی که همه طر‌ف‌ها تصور می‌کردند به مرحله‌ نهایی نزدیک شده‌اند، ناگهان متوقف شد. دلیلش اعتراض ژنرال حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی موسوم به نیروهای ارتش ملی لیبی، به متن نهایی بود که باعث شد گفت‌وگوها تعلیق شود.
فایز سراج، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی که در طرابلس مستقر است، پس از یک روز مذاکره در مسکو این توافق را امضا کرد ولی به گفته وزیر خارجه روسیه، ژنرال حفتر خواستار «وقت بیشتر تا صبح سه‌شنبه» شده بود تا درباره این توافق فکر کند و اطمینان داده بود که سند آتش‌بس را با رویکرد مثبت مورد توجه قرار می‌دهد. با این حال، حفتر صبح‌ سه‌شنبه بدون اعلام قبلی محل مذاکرات و مسکو را ترک کرد و به لیبی بازگشت.
به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، هیچ نشستی بین فایز سراج و ژنرال خلیفه حفتر در مسکو برگزار نشد. سراج با هیأت مذاکره‌کننده ترکیه و حفتر نیز با هیأت روس دیدار کردند. پیش از این دیدارها، وزرای خارجه روسیه و ترکیه در دیدار دوجانبه، بندهای توافق آتش‌بس را برای آخرین‌بار مرور کردند تا بتوانند با امضای توافقی برای توقف درگیری‌ها، در جنگ لیبی تاریخ‌ساز شوند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، متن پیش‌نویس توافق آتش‌بس از ابتکار روسیه و ترکیه برای «متوقف کردن نامحدود درگیری‌ها»، «عادی‌سازی‌ زندگی روزمره در طرابلس و دیگر شهرها» و ایجاد «وضعیت امن» برای دسترسی مردم به کمک‌های بشردوستانه حمایت کرده است.
آنکارا از دولت مستقر در طرابلس حمایت می‌کند و حتی برای کمک به فایز سراج گروهی از سربازانش را به لیبی اعزام کرده و روسیه در سمت خلیفه حفتر قرار دارد. لیبی در سال‌های اخیر به کشوری تبدیل شده که کشورهای خارجی از ترکیه و روسیه گرفته تا کشورهای اروپایی با انگیزه‌های مختلف در آن دخالت کرده‌اند.
9سال از سقوط حکومت معمر قذافی می‌گذرد اما لیبی همچنان ناآرام است. این کشور پس از قذافی میان گروه‌های سیاسی مختلف تقسیم و عملا به یک کشور چندپاره تبدیل شد. 2دولت، یکی در پایتخت در نیمه غربی کشور و دیگری در بنغازی در نیمه شرقی تشکیل شد و هرکدام خود را دولت قانونی نامید. دولت مستقر در پایتخت را که دولت وحدت ملی خوانده می‌شود سازمان ملل تأیید کرده، اما دولت مستقر در بنغازی از حمایت نظامیان باقیمانده از ارتش لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر برخوردار است. با شرایط پیش‌آمده، صلح در لیبی بار دیگر به آینده‌ای نامعلوم موکول خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید