کمبود، گرانفروشی و تقلب، حرف نخست بازار لوازم یدکی خودرو
موانع تامین مواداولیه، تخصیص و نقل و انتقال ارز و مشکلات قطعهسازان برای تولید و عرضه، زمینه کمبود، گرانفروشی و رشد عرضه قطعات یدکی و مصرفی تقلبی خودرو در بازار را فراهم کرده است. به گزارش همشهری، با خروج شرکای خودروساز خارجی از صنعت خودروی کشورمان و مشکلات تامین و تخصیص ارز برای واردات مواداولیه و قطعات، کمبود و گرانی و رشد عرضه قطعات یدکی تقلبی، به دغدغه مالکان خودروتبدیل شده است. سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در گفتوگو با همشهری با بیان اینکه اکنون بین 50 تا 60درصد قطعات خودروی موجود در بازار، تولید داخل است و بقیه از کشورهای چین، هند، ترکیه و تایوان تامین میشود، گفت: از لحاظ تامین قطعه، بهخصوص قطعات خودروهای پرتردد تولید داخل کمبودی دیده نمیشود، اما در زمینه تامین قطعات خودروهای وارداتی مشکلاتی وجود دارد که این مشکل برای خودروهای چینی نسبت به خودروهای کرهای، ژاپنی و اروپایی کمتر است. مهدی کاظمی، افزود: واردات یا مونتاژ داخل قطعات و لوازم مصرفی خودروهایی که در تیراژ پایین در کشور وجود دارند، بهصرفه نیست و فرایند تامین قطعات خودروهای خارجی زمانبر شده و قیمت آن افزایش یافته است.