• سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 6 ذی القعده 1445
  • 2024 May 14
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92710
+
-

آسمان خالی ایران از پروازهای بین‌المللی

وزیر میراث‌فرهنگی: ضربه سنگینی به صنعت گردشگری وارد شد

گزارش
آسمان خالی ایران از پروازهای بین‌المللی

آژانس هوانوردی اروپا صبح دیروز از تمامی خطوط پروازی قاره اروپا خواست پروازهای خود از فراز ایران را تا اطلاع ثانوی لغو کنند.
این تصمیم نه‌تنها خسارتی بر صنعت هوانوردی ایران است که پایه‌های صنعت گردشگری ایران را نیز به لرزه در آورده است.
به گزارش همشهری، ابلاغ آژانس هوانوردی اروپا به ایرلاین‌های بین‌المللی برای پرهیز از سفر در آسمان ایران پس از آن اعلام شده است که برخی خطوط هواپیمایی بین‌المللی همچون ایرفرانس، امارات، ترکیه، لوفتانزا و سریلانکا در روزهای گذشته و درپی سقوط پرواز مسافربری اوکراین در ایران و به‌دلیل اشتباه تنش‌های پیش آمده میان ایران و آمریکا، پروازهای خود به ایران و از آسمان ایران را لغو کردند.
روزنامه همشهری 2 روز قبل و همزمان با نخستین تحرکات در لغو پروازها از سوی تعداد معدودی از خطوط هوایی اروپا و کشورهای همسایه درگزارشی اعلام کرد که در تنش‌های اخیر ایجاد شده میان ایران و آمریکا و با سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در ایران 400هزارگردشگر ورودی به کشور تنها در 3 هفته و در دی‌ماه جا‌ری از دست رفته است.
نرخ تورهای ورود به ایران در خوش‌بینانه‌ترین حالت 20میلیون تومان است و براساس آمار سازمان جهانی جهانگردی نیز هر گردشگر در کشور مقصد 1240دلار هزینه می‌کند که این هزینه گاه در ایران به 1400دلار نیز می‌رسد.
اکنون با درنظر گرفتن ازدست ‌رفتن 400هزار گردشگر ورودی به کشور علاوه بر خسارت 8هزار میلیارد تومانی به فروش بسته‌های سفر به ایران در اروپا و دیگر کشورها، ایران در کمترین حالت مبلغ نیم میلیارد تومان نیز از هزینه‌کرد دلاری گردشگران در کشور زیان دیده است. اسفندماه سال گذشته بود که حسن علوی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که هر هواپیما برای پیمودن 160کیلومتر پروازی در آسمان ایران باید 60دلار به سازمان هواپیمایی کشوری بپردازد. سال 96نیز خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرده بود که ایران تنها بابت پروازهای قطر، ماهانه ۵۱ میلیارد تومان درآمد از محل آسمان درآمد داشته است.
اکنون با توجه به حذف پروازهای خارجی و درنظر گرفتن این موضوع که سال 96تنها از خط پروازی قطر بیش از 50 میلیارد دلار نصیب کشور شد، حذف پروازهای خارجی از آسمان ایران ضربه سهمگینی به اقتصاد کشور و درآمد صنعت هوانوردی ایران وارد می‌کند.
لغو پروازهای خارجی به مقصد ایران یا عبور از آسمان کشور اما ضربه دیگری نیز بر پیکر زخم‌خورده صنعت گردشگری کشور در اتفاقات اخیر وارد می‌کند و کاهش شدید تورهای ورودی به کشور و از دست رفتن گردشگران ورودی ایران که تأثیر بسیاری بر تولید درآمد ارزی در صنعت گردشگری دارند، تنها بخشی از نتیجه لغو پروازهای خارجی به مقصد ایران است.
براساس اعلام سازمان جهانی جهانگردی، درآمد مستقیم ایران از صنعت گردشگری سال گذشته ۱۱.۷ میلیارد دلار بوده که حالا با شرایط پیش‌آمده و ازدست‌رفتن بازار گردشگری کشور جبران خسارات وارد شده به این صنعت بسیار دشوار است. برهمین اساس است که رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران صبح دیروز در نامه‌ای به علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان از او خواست بحران جدی ایجاد شده در صنعت گردشگری کشور را درک و چاره‌ای برای عبور از این بحران و جبران خسارات وارد شده به هتل‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی در پی لغو تورهای گردشگری و کاهش شدید گردشگران ورودی به کشور بیندیشد. علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز همین دیروز تأیید کرد که صنعت گردشگری ایران ضربه سنگینی در اتفاقات اخیر و همچنین پس از سقوط پرواز اوکراین در ایران خورده است. مونسان در حاشیه امضای یک تفاهمنامه با پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی جهاد دانشگاهی گفته است، به‌رغم ضربه سنگینی که بر صنعت گردشگری ایران وارد آمده است، با برنامه‌ریزی جدید به حالت نرمال برمی‌گردیم.
وزیر میراث‌فرهنگی البته تأکید کرده که شرایط بحرانی نیازمند برنامه‌ریزی جدید است. چون گردشگری ویژگی‌هایی دارد که با کوچک‌ترین حاشیه و عدم ‌امنیت با مشکل مواجه می‌شود.
به گفته او، در سال‌جاری حوادث زیادی اتفاق افتاد که اثرات گسترده‌ای بر گردشگری ایران داشت که با برنامه‌ریزی و تلاش از تأثیر آنها عبور کردیم. اما اتفاقات اخیر وسعت بیشتری داشته و تلاش می‌کنیم اثرات منفی آن را کنترل و به حالت عادی بازگردیم.
وزیر میراث فرهنگی گفته است، بازارهای جدیدی را برای جبران خسارات وارد شده بر صنعت گردشگری ایران در اتفاقات اخیر به گردشگری ایران وارد می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید