• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92705
+
-

غیبت گروه‌های نمایشی و هنرمندان تئاتر از سی‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر ادامه دارد

انصرافی‌ها

تئاتر
انصرافی‌ها


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه‌نگار

در روزهای گذشته خبرهای تلخ چتر خود را روی تمام خبرها پهن کرده بود و هر آنچه می‌شنیدیم مرگ بود و مرگ.  همین خبرها تأثیر خود را روی جشنواره‌ها نیز گذاشته و بزرگ‌ترین جشنواره‌های تئاتر، فیلم و موسیقی فجر را تحت‌الشعاع قرار داده است.  2 هفته به شروع جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باقی مانده، در این روزها گروه‌های تئاتری شرکت‌کننده در جشنواره از حضور در این فستیوال سالانه که سی‌وهشتمین دوره خود را قرار است برگزار کند، انصراف داده‌اند. انصراف کارگردانان و بازیگران برخی از نمایش‌های پذیرفته شده که نگاهی به نوع تصمیم‌گیری درست یا نادرست‌شان نداریم،  به‌طور حتم در برنامه‌ریزی برگزارکنندگان تأثیرش را می‌گذارد.

گروه‌هایی که از حضور در جشنواره انصراف داده‌اند
بیشتر انصرافی‌ها برای مشهد است. 3گروه نمایشی که قرار بود در بخش‌های مختلف جشنواره امسال روی صحنه بروند، «آدیداس» به نویسندگی مهدی ضیا چمنی و کارگردانی پویا غازی، «خدای جنگ» به نویسندگی و کارگردانی امین رضایی اردانی و نمایش «جانی سکیکی» حسین اکبرپور هر سه از استان خراسان رضوی (مشهد) از حضور در جشنواره و بخش غیررقابتی انصراف داده‌اند. نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف و نمایش «من» به کارگردانی سیاوش پاکراه به همراه صابر ابر طراح و کارگردان نمایش «همان 4دقیقه» هم از انصرافی‌ها هستند.2بازیگر نیز در میان انصراف‌دهندگان دیده می‌شوند که با اشاره به وضعیت موجود در جامعه تصمیم گرفتند به جشنواره نیایند. امیر احمد قزوینی و پروانه الجزایری تصمیم گرفته‌‌اند در جشنواره نباشند. الجزایری بازیگر فیلم‌های «جان‌دار» و «ماجرای نیمروز 2» نیز هست. مژگان خالقی نویسنده «بیوه سیاه، بیوه سفید» که خودش یکی از بازیگران نمایش است نیز در صفحه شخصی‌ای خبر انصرافش را اعلام کرد. امیر نجفی، نویسنده و کارگردان نمایش «مشق شب» نیز از حضور در جشنواره انصراف داده؛ نمایشی که از برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی بود. سجاد تابش هم که قرار بود در بخش گفت‌وگوی نسل‌ها نمایش «در اتاق باد می‌وزد» را اجرا کند، از حضور گروهش در جشنواره انصراف داده و آرش دادگر نیز قصد ندارد «مکبث» را به جشنواره سی‌وهشتم تئاتر فجر بیاورد. مکبث به روایت یک شیزوفرنی آرش دادگر قرار بود در بخش مهمان جشنواره اجرا شود.

 انصراف یک داور
آرش تنهایی، داور بخش پوستر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود، از همکاری با این جشنواره انصراف داد. تنهایی در متن کوتاهی عنوان کرده:«به احترام درگذشتگان و خانواده‌های داغدارشان و پوزش از کسانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند از ادامه همکاری با آن انصراف می‌دهم. با آرزوی روزهای روشن برای ایران عزیزمان.»

چه کسانی به ایران می‌آیند؟
با اینکه اکثر بخش‌های این دوره از جشنواره تئاتر فجر، اسامی نمایش‌های پذیرفته را اعلام کرده‌اند، هنوز بخش تئاتر ملل و به‌علاوه فجر اسامی را اعلام نکرده است. بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر هر سال با انتقادات زیادی روبه‌رو بود ازجمله نبود کیفیت لازم نمایش‌ها برای حضور در جشنواره اما امسال باید دید با توجه به شرایط چه گروه‌های نمایشی به ایران می‌آیند؟ دست‌اندرکاران جشنواره چه فکری برای این بخش کرده‌اند؟ با توجه به اینکه امسال برای دعوت از گروه‌های نمایش خارجی کیفیت اولویت اول عنوان شده، نه کمیته، باید دید با توجه به ماجراهای پیش‌آمده چند درصد گروه‌ها به جشنواره می‌آیند؛ جشنواره‌ای که پیش‌بینی می‌شود بیش از نیمی از گروه‌ها در شرکت در آن انصراف بدهند. در این میان حضور 2 گروه نمایشی همیشه حائز اهمیت بوده، «جولیوس سزار» به کارگردانی رومئو کاستلوچی و «بلای زندگی(زندگی مزمن)» به کارگردانی یوجینو باربا که کارگاه‌های آموزشی نیز در جشنواره دارند.

بودجه‌ای که هنوز نرسیده
به روزهای برگزاری جشنواره نزدیک می‌شویم، این در حالی است که هنوز بودجه جشنواره این دوره تخصیص نیافته است. بودجه امسال نیز همچون سال گذشته نزدیک به 7میلیارد تومان است؛ رقمی که برگزارکنندگان جشنواره و گروه‌های نمایشی برای دریافت کمک هزینه به آن دل خوش کرده‌اند. اما ریالی از این بودجه به جشنواره داده نشده؛ جشنواره‌ای که با توجه به انصراف‌ها و پیش‌بینی عدم‌حضور گروه‌های خارجی مشخص نیست با چه نوع برنامه‌ریزی‌ای­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ قرار است برگزار شود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید