• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92668
+
-

کمترین میزان تولد در سال97


براساس اعلام سازمان ثبت احوال، کمترین میزان موالید در سال۹۷ با ثبت ۱۷ در هزار نفر و بیشترین میزان آن در سال۶۵ با رقم۴۳ در هزار نفر بوده است. به گزارش مهر، براساس اعلام سازمان ثبت احوال، بیشترین میزان موالید تجربه شده در ایران مربوط به سال۶۵ با رقم۴۳ در هزار نفر بوده است که با اقدامات انجام شده در سطح ملی در سال‌های پایانی دهه۶۰ و کاهش میزان باروری کل در ایران روند میزان موالید از سال۷۵ به شکل کاملا متفاوت درآمده و از مدار نزدیک به ۴۰ به مدار نزدیک به ۲۰تغییر مکان داده به‌گونه‌ای که در سال۹۷ در کمترین مقدار خود به ۱۷ در هزار نفر رسیده است.
اعلام رویداد تولد رخ داده در ایران به استناد ماده۱۲ قانون ثبت احوال برای اعلام‌کنندگان الزامی است با این حال ثبت رویدادهای اعلام شده به استناد ماده۱۳ همان قانون منوط به‌وجود شرایط درج رویداد در دفتر ثبت کل وقایع خواهد بود. اعلام‌کننده برای اثبات رخداد ولادت باید گواهی ولادت صادر شده توسط پزشک یا ماما را ارائه کند یا رخداد ولادت را به تصدیق دو نفر گواه رسانده باشد. در مواردی که اعلام‌کننده مطابق بند۵ ماده۱۶ قانون ثبت احوال متصدی و نماینده مؤسسه‌ای که نوزاد آنجا سپرده شده است در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور نامه رسمی مرجع مزبور به‌عنوان مستند ثبت ولادت لحاظ می‌شود. درهرحال ثبت رویداد ولادت در ایران منوط به اعلام و تصدیق رویداد از سوی اعلام‌کنندگان قانونی است؛ پدر یا جد پدری، مادر درصورت غیبت پدر در نخستین زمانی که بتواند این کار را انجام دهد، وصی یا قیم یا امین، شخصی که به‌طور قانونی عهده‌دار نگهداری طفل است، متصدی یا نماینده مؤسسه‌ای که طفل به آنجا سپرده شده است، صاحب رویداد با سن بالاتر از ۱۸سال و در مواردی خاص که ازدواج پدر و مادر ثبتی نیست با اعلام و امضای هر 2نفر و اگر هر یک از طرفین نباشند پدر یا وکیل قانونی آنها به نمایندگی از وی مکلف به اعلام رویداد به اداره ثبت احوال هستند.
طی 7سال اخیر از سال۹۰ تا ۹۷ حدود ۴درصد از ولادت‌ها از سوی مادر یا نماینده قانونی وی اعلام شده‌اند. سهم رویدادهای ولادتی که توسط پدر یا جد پدری اعلام می‌شدند با اندکی افزایش در 7سال گذشته از ۹۱.۲درصد در سال۹۰ به ۹۲.۸درصد در سال۹۷ رسیده است.در همین سال‌ها سهم رویدادهای اعلام‌شده توسط مادر از ۴.۸درصد در سال ۹۰ به ۴.۵درصد در سال۹۷ رسیده است. از سوی دیگر در سال گذشته ۹۸.۱درصد از تولدها به استناد گواهی ولادت و تنها ۱.۳درصد به گواهی گواهان در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ضبط شده است. همچنین ۹۸.۵درصد از رویدادهای ولادت ضبط شده با گواهی ولادت معادل ۹۶.۷درصد از کل رویدادهای ثبت شده در بیمارستان رخ داده‌اند. سهم ۱.۳درصدی از رویدادهای تولد زنده ضبط شده در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور (۱.۴درصد از رویدادهای مستند به گواهی ولادت) از سوی مامای رسمی گواهی شده‌اند. همچنین در ۷سال اخیر سهم بیشتری از رویدادهای تولد در بیمارستان‌ها رخ داده، این سهم از کل ولادت‌های رخ داده از ۹۴.۷ درصد در سال۹۰ با 2درصد افزایش به ۹۶.۷درصد در سال۹۷ رسیده است و سهم تولدهایی که از سوی مامای رسمی وارد شدند با 8 . 0 درصد کاهش از حدود ۲.۲درصد در سال۹۰ به ۱.۳درصد در سال۹۷ کاهش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :