• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92667
+
-

تغییر ویروس آنفلوآنزا در موج دوم


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: نمی‌توان با همه‌گیری و جهش‌های ژنتیک آنفلوآنزا مقابله کرد. به‌گزارش مهر، محمد‌مهدی گویا، در بیست و هشتمین کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران، با اشاره به وضعیت همه‌گیری آنفلوآنزا از ابتدای پاییز امسال در کشور افزود: آنفلوآنزا به‌عنوان بیماری‌ای که هرساله شاهد تغییر چهره آن در سطح دنیا هستیم، عامل تهدید‌کننده سلامت تلقی می‌شود. وی گفت: متأسفانه در سالی که گذشت با همه‌گیری آنفلوآنزا شاهد مرگ‌ومیر گسترده در دنیا بودیم. گویا در ادامه ضمن تشریح آخرین وضعیت ویروس آنفلوآنزا در نیمکره‌شمالی و جنوبی زمین، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان با قطعیت گفت این بیماری در نقاط مختلف از الگویی واحد در ابتلا، پیشگیری و درمان پیروی می‌کند. وی با بیان اینکه امسال همه‌گیری آنفلوآنزا در نیمکره‌جنوبی و شمالی زمین نسبت به سال‌های گذشته در همین بازه زمانی زودتر شیوع پیدا کرده، خاطرنشان کرد: بیشترین مورد ابتلا مربوط به کشور استرالیا با ویروس غالب H3N2 است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، همه‌گیری آنفلوآنزا در آمریکا را مشابه سایر نقاط جهان دانست و گفت: این ویروس درکشورهای آمریکایی با آنفلوآنزای
نوعB  شیوع پیدا کرد. به گفته گویا، ۹ میلیون مورد ابتلا، ۸۷ هزار بستری و ۴ هزار و ۸۰۰مورد مرگ‌ومیر آخرین آمار جهانی از ابتلا به آنفلوآنزا در آمریکاست که به گفته محققان، نوعی انفجار این ویروس در سال‌های اخیر بوده.
وی در ادامه از اخطار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر همه‌گیری جهانی آنفلوآنزا (پاندمی) در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد و خاطرنشان کرد: انواع مختلف ویروس‌های آنفلوآنزا
 H1N1، H3N  به‌مراتب شدید‌تر از سال‌های قبل بود. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، تأکید کرد: مقایسه روند ابتلا به آنفلوآنزا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشان از افزایش ابتلا به این بیماری در جهان دارد.
گویا با بیان اینکه ویروس H1N1 در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده است، خاطرنشان کرد: در هفته گذشته موج دوم آنفلوآنزا را ویروس نوع B به‌خود اختصاص داده است. وی، بیشترین گروه سنی مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا را بین ۵ تا ۱۴، ۲۵ تا ۳۴ و افراد ۶۵ سال به بالا دانست و با بیان این مطلب که باید کشورها نسبت به شیوع پاندمی‌ها هوشیار باشند، افزود: در صد سال گذشته 5 مورد پاندمی ویروس آنفلوآنزا رخ داده که پیش‌بینی می‌شود پاندومی آینده متفاوت‌تر از تمامی گونه‌ها باشد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، گفت: آنچه مسلم و غیرقابل انکار است، غیرقابل پیش‌بینی بودن پاندمی‌هاست که بسیاری از کشورها را گرفتار می‌کند. وی با بیان اینکه ادعای پیش‌بینی، نوع و زمان انتشار ویروس آنفلوآنزا غیرممکن است، لزوم برنامه‌ریزی دقیق و آمادگی برای مقابله با ویروس‌های مختلف آنفلوآنزا را ضروری دانست و گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان با بروز همه‌گیری و جهش‌های ژنتیک آنفلوآنزا مقابله کرد، ولی در عین حال می‌توانیم در مقابل با کاهش عوارض و درمان بموقع، اقدامات لازم را انجام دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید