• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92662
+
-

منتقدان از پدرخوانده‌های کاپولا می‌گویند

مترجم- فرحناز دبلشکی

اولین پدرخوانده

در سایت روتن تومیتوز این فیلم توانسته با استناد به 90نقد، نظر 98درصد از منتقدان را به‌خود جلب کند. در برآورد نهایی منتقدان در این سایت، فیلم پدر‌خوانده یکی ازبزرگ‌ترین موفقیت‌های تجاری سینمای آمریکا ارزیابی شده است. بر اساس مجموع نظر منتقدان در روتن‌تومیتوز، در این فیلم همه‌‌چیز در جای خود قرار دارد و انتظارات از آن برآورده شده و این فیلم توانسته معیارهای جدیدی را برای سینمای آمریکا تثبیت کند. در متاکریتیک نیز با استناد به‌نظر 15منتقد، پدرخوانده توانسته امتیاز اعجاب‌آور100از 100را کسب کند.

پدر‌خوانده2

در ابتدای امر درباره پدرخوانده2 نظرات متفاوتی ارائه شد. برخی این فیلم را به‌طور کامل نپسندیده بودند و برخی این فیلم را حتی از نخستین فیلم پدرخوانده نیز برتر دانسته بودند. این در حالی بود که فیلمبرداری و بازی بازیگران این فیلم از همان ابتدا مورد تمجید منتقدان قرار گرفته بود. استنلی کافمن از نیو‌ری‌پابلیک سازندگان پدرخوانده2را متهم کرده بود که در داستان خود شکاف‌ها را به تصویر کشیده‌اند. به‌رغم این انتقادات اولیه که برخی نیز نسبت به فیلمنامه پدر‌خوانده وارد دانسته بودند، پدر‌خوانده2 در سال‌های 1992و 2002 در فهرست 10فیلم برتر تاریخ سینمای مجله سایت‌اند‌ساوند قرار گرفت. این فیلم با استناد به ‌نظر 73منتقد در سایت روتن تومیتوز 97درصد امتیاز کسب کرد و در مجموع آرا منتقدان این سایت درباره پدرخوانده 2نوشته شده است: آل‌پاچینو و رابرت دنیرو بازی قوی‌ای از خود ارائه داده‌اند و پدر‌خوانده ادامه داستان خانوادگی و مافیایی ماریو پوزو است که استانداردهای جدیدی را برای فیلم‌های دنباله‌دار ترسیم کرده؛ استانداردهایی که فیلم‌های دنباله‌دار باید خود را با آن منطبق کنند.  

پدر خوانده 3

فیلم پدرخوانده3 اما برخلاف سری قبلی فیلم‌هایی که با این نام ساخته شد، نتوانست نظر منتقدان را به‌خود جلب کند. در سایت روتن‌تومیتوز با استناد به‌نظر 59نفر از منتقدان، به این فیلم 68درصد امتیاز داده شده است و در متاکریتیک نیز بر اساس نظر 19منتقد، از مجموع  100 امتیاز، 60  امتیاز به این فیلم داده شده است. در سایت روتن تومیتوز درباره این فیلم آمده است که فیلم پدر‌خوانده3 نیز زمانی که به مجموع پرداخت نگاه می‌کنیم، یادآور سری‌های قبلی این فیلم است، اما بازی‌‌ها در این فیلم چندان خوب و امیدوار‌کننده نبود و لحن گیج‌کننده این فیلم باعث می‌شود کمتر به داستان کورلئونه احساس نزدیکی کنیم. راجر ابرت منتقد آمریکایی نیز درباره پدرخوانده3 نوشته است: اگر داستان 2فیلم اول پدر‌خوانده را ندانیم غیرممکن است بتوانیم آنچه در پدرخوانده3  اتفاق می‌افتد درک کنیم. با این حال ابرت درباره این فیلم نقدی با لحنی از زاویه مثبت و مشتاقانه نگاشته و به سری آخر این درام خانوداگی سه‌ونیم ستاره داده است. ابرت در واقع ازجمله معدود منتقدانی است که به پدرخوانده3 بیش از پدرخوانده2 امتیاز داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید