• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92656
+
-

تیمی متشکل از معاون وزیر کشور و بازرسان این وزارتخانه برای بررسی حادثه کرمان راهی این شهر شدند

گزارش نهایی حادثه تا پایان هفته

گزارش نهایی حادثه تا پایان هفته


چند روز پس از حادثه دردناکی که در کرمان و در جریان مراسم وداع و تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی رخ داد، نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری از تهیه گزارش نهایی این حادثه تا پایان هفته خبر می‌دهد.
صبح 17دی‌ماه زمانی که سیل مردم و عاشقان بی‌شماری که برای شرکت در مراسم وداع و تشییع پیکر شهید حاج‌قاسم سلیمانی، میدان آزادی این شهر و خیابان‌های منتهی به آن را پر کرده بود، حادثه‌ای دردناک رخ داد و در جریان ازدحام جمعیت 60نفر جانشان را از دست دادند و عده زیادی مجروح شده و به بیمارستان انتقال یافتند. پس از این حادثه بود که رئیس‌جمهوری در پیامی با تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در این حادثه، هیأتی را مأمور رسیدگی به دلایل بروز این اتفاق کرد. حالا اما با گذشت حدود یک هفته از حادثه، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری درباره دلایل اولیه این حادثه می‌گوید: زمانی که این حادثه رخ داد، در نزدیکی محل حادثه بودم و شاهد بودم که مردم چطور در ازدحام جمعیت گرفتار شدند. او ادامه می‌دهد: متأسفانه خیابانی که برای برگزاری مراسم درنظر گرفته شده بود، گنجایش این حجم غیرقابل تصور از مردم و عاشقان شهید حاج‌قاسم سلیمانی را نداشت. خیابان آزادی یکی از کم‌عرض‌ترین خیابان‌های کرمان به شمار می‌رود، حال آنکه خیابان‌های دیگری همچون خیابان جمهوری نیز که 2بانده است و هر باند آن 2برابر خیابان آزادی عرض دارد می‌توانستند برای برگزاری مراسم درنظر گرفته شوند.
از سوی دیگر محل اصلی مراسم میدان آزادی بود و قرار بود پس از انجام سخنرانی و مداحی، مراسم تشییع از میدان آزادی آغاز و با عبور از خیابان بهشتی و در امتداد آن خیابان شریعتی، به گلزار شهدا ختم شود. حال آنکه کوچه‌های منتهی به خیابان بهشتی بن‌بست هستند و آنهایی که بن‌بست نبودند را از شب قبل با گذاشتن بلوک‌های بتنی مسدود کرده بودند تا امنیت مراسم تامین شود و خودرو یا موتورسیکلت‌ها قادر نباشند از داخل کوچه‌ها وارد خیابان بهشتی و میدان آزادی شوند.






حرکت خلاف جهت 
در زمانی که مراسم سخنرانی و مداحی در میدان آزادی در حال انجام بود، عده‌ زیادی از مردم از طریق خیابان شریعتی که در امتداد خیابان بهشتی است در حال حرکت به سوی محل برگزاری مراسم بودند.
پورابراهیمی می‌گوید: وقتی مراسم تشییع آغاز شد و جمعیت از میدان آزادی به سمت خیابان بهشتی حرکت کرد، از مقابل نیز عده‌ زیادی از مردم به سمت میدان آزادی در حرکت بودند. کم‌عرض بودن خیابان، حجم غیرقابل تصور جمعیت، حرکت جمعیت برخلاف هم، کوچه‌های بن‌بست و کوچه‌های مسدود شده منتهی به خیابان، همه دست به‌دست هم داد و این حادثه تلخ رقم خورد. در آن زمان در 5 یا 6متری محل حادثه بودم و خودم هم به‌خاطر ازدحام جمعیت صدمه دیدم و از نزدیک شاهد ماجرا بودم. پس از آن بود که با کمک امدادگران و ورود جمعیت به کوچه‌ها، عملیات امدادرسانی به مصدومان آغاز شد اما متأسفانه در این حادثه عده‌ای جان‌باختند و عده زیادی نیز مجروح شدند.

مرخص شدن 90درصد مجروحان 
نماینده مردم کرمان و راور که صبح دیروز و در جلسه علنی مجلس خواهان شهید معرفی شدن جانباختگان حادثه شد، می‌گوید: خوشبختانه تا روز گذشته حدود 90درصد از مجروحان حادثه از بیمارستان‌ها مرخص شدند و برخی که دچار شکستگی هستند و نیاز به عمل جراحی دارند و همچنین تعدادی کودک که در بخش مراقبت‌های ویژه هستند هنوز در بیمارستان بستری هستند. او ادامه می‌‌دهد: هر چند برخی از قربانیان از دیگر استان‌ها هستند اما بیشتر آنها را کرمانی‌ها تشکیل می‌دهند و همه این قربانیان از بهترین افراد جامعه بودند و به همین دلیل امروز طی نامه‌ای که با امضای 200نماینده همراه بود، در صحن مجلس خواستار شهید معرفی شدن این افراد شدم و قرار است نامه موردنظر نیز برای تأیید به خدمت مقام معظم رهبری برسد تا با تأیید ایشان این اقدام انجام شود.

تیم تحقیق در کرمان 
پورابراهیمی درباره بررسی علت حادثه نیز می‌گوید: پیش از برگزاری مراسم، مسیرهای دیگری نیز برای آن پیشنهاد شده بود که در نهایت این مسیر انتخاب شد. این مسیر به‌گونه‌ای است که از فرودگاه (محل ورود پیکر شهید سلیمانی) آغاز و با رسیدن به میدان آزادی (محل برگزاری مراسم) ادامه یافته و در نهایت به گلزار شهدا (محل خاکسپاری) ختم می‌شد. به گفته او، روز گذشته یکی از معاونان وزیر کشور به‌همراه تیم بازرسی برای بررسی حادثه راهی کرمان شدند و قرار است روز سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور وزیر کشور تشکیل جلسه داده و به ابعاد این حادثه پرداخته و در نهایت نیز گزارش نهایی حادثه تا پایان هفته آماده شود.
پورابراهیمی می‌گوید: از دولت تقاضا داریم با پرداخت دیه قربانیان و همچنین پرداخت هزینه معالجه مجروحان مرهمی باشد بر آلام خانواده قربانیان و حادثه‌دیدگان.

این خبر را به اشتراک بگذارید