• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92653
+
-

آغاز توقف تولید پراید

تولید پراید132، به‌عنوان یکی از خودروهایی که قادر به گذراندن استانداردهای اجباری نیست، متوقف شد

پرتیراژترین خودروی داخلی به خط پایان نزدیک شده و از دیروز با توقف داوطلبانه تولید پراید132 در خودروسازی سایپا، شمارش معکوس برای حذف این خودروی پرحاشیه از بازار آغاز شده است. البته تولید این مدل از خودروی پراید می‌توانست تا اول بهمن امسال ادامه پیدا کند و سایپا به‌صورت داوطلبانه به استقبال توقف تولید آن رفته است. پراید از سال1371 میهمان جاده‌های ایران بوده و از سال83 که سواری پیکان بازنشسته شد، با سرعت بیشتری داخلی شد و لقب پرتیراژترین خودروی ایرانی را به‌خود اختصاص داد.

به‌گزارش همشهری، پس از اجباری شدن اعمال استانداردهای 85گانه در تولید خودروهای داخلی، برخی از خودروهای وطنی که قادر به گذراندن این استانداردها نبودند در صف توقف تولید قرار گرفتند؛ چرا که طبق توافق سازمان استاندارد و وزارت صنعت قرار شد اجرای استانداردهای اجباری در 3مرحله انجام شود و در مرحله آخر خودروهایی که قادر به پاس کردن آنها نباشند از خط تولید خارج شوند. مرحله اول اجرای استانداردها دی‌ماه۹۶ و دومین مرحله آن دی‌ماه۹۷ بوده است اما با فرارسیدن مرحله سوم در اول مرداد99، دیگر هیچ خودروی داخلی نمی‌تواند بدون احراز استانداردهای اجباری شماره‌گذاری شود. بر این اساس، سازمان استاندارد از مدتی قبل اعلام کرد خودروی پژو۴۰۵ پس از تاریخ اول تیرماه۹۹ دیگر تولید و شماره‌گذاری نخواهد شد و فقط مجوز تولید به‌صورت گازسوز آن‌ هم برای استفاده تاکسی و محدود دارد. همچنین تولید و شماره‌گذاری خودروی سواری پراید در مدل‌های ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ نهایتا تا اول مرداد سال۹۹ متوقف خواهد شد. البته سایپا وعده داده بود تولید پراید132 را زودتر از مهلت سازمان استاندارد متوقف می‌کند و حالا مدیرعامل سایپا اعلام کرده است که این شرکت از هفته گذشته، تولید این خودرو را زودتر از موعد و حتی 10روز زودتر از زمانی که سایپا وعده داده بود متوقف کرده است.

رهام جایگزین پراید
توقف تولید سواری پراید در خودروسازی سایپا قرار است جای بیشتری برای تولید خودروهای تولیدی با پلتفرم ایکس 200باز کند و بازار پراید به‌خودروهای تیبا، ساینا و کوئیک اختصاص پیدا کند اما در این میان آنگونه که سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته است: این شرکت درنظر دارد بخشی از سبد خود را به تولید محصول جدید سایپا به نام رهام اختصاص دهد. او می‌گوید: همه فرایند طراحی این محصول توسط محققان و متخصصان داخلی و بدون دریافت کمک از خارج از کشور اجرا شده و این شرکت قصد دارد از توانمندی‌های موجود در کشور برای تعمیق داخلی‌سازی این محصول استفاده کند. به‌گفته سلیمانی حدود ۹۲درصد از قطعات این خودرو داخلی‌سازی شده و این آمادگی وجود دارد برای 8درصد باقیمانده نیز زمینه لازم برای تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود. مدیرعامل سایپا خواستار همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در تولید گیربکس اتوماتیک شده و اعلام کرده که این شرکت آماده مشارکت در اجرای این پروژه مهم برای صنعت خودروی کشور است. او همچنین از داخلی‌سازی قطعات انژکتور و کیسه ایمنی هوا (ایربگ) نیز خبر داده است. به گفته او این 2قطعه جزو مهم‌ترین و پیچیده‌ترین قطعات خودرو به شمار می‌رود که با همکاری طرف‌های ایرانی، تولید آنها نهایی شده است. مدیرعامل سایپا می‌گوید: تولید قطعات باکیفیت و برخوردار از قیمت رقابتی، اولویت مهم سایپا در همکاری با قطعه‌سازان و شرکت‌های داخلی محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید