• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92642
+
-

تأکید رهبری بر توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران

کمبود واگن‌ها و اتوبوس‌های فرسوده پایتخت باید هرچه سریع‌تر جبران می‌شود

تأکید رهبری بر توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران

سیدمحمد فخار _ خبرنگار

تجهیز حمل‌ونقل عمومی تهران این روزها  مورد تأکید و توصیه قرار گرفته است. پس از جلسات مکرر رئیس شورا و شهردار پایتخت با هیأت دولت و به‌ویژه معاون اول رئیس‌جمهور، دیروز خبر رسید که رهبر معظم انقلاب نیز برای پیشرفت این مهم به رئیس‌جمهور تأکید داشته‌اند.

محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره گفت: در دیداری با رهبری از ایشان خواستم که موضوع حمل‌ونقل عمومی را دریابند که ایشان نیز این موضوع را به رئیس‌جمهور منتقل کردند. امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم گام‌های مؤثری را در این زمینه برداریم. هاشمی درخصوص آخرین وضعیت تامین واگن‌های مترو اضافه کرد: ما این موضوع را از طریق وزارت کشور پیگیری می‌کنیم و وزارت کشور با بانک مرکزی جلساتی را برگزار کرده و این موضوع در حال پیگیری است اما با توجه به اینکه تامین منابع مالی این موضوع به سمت صندوق توسعه سوق داده شده احتمالا به‌گونه‌ای است که در نهایت نیازمند تصمیم رهبری باشد. من از شهردار تهران خواستم جلسه فوری برگزار کند و از وزارت کشور نیز دعوت شود تا این موضوع را پیگیری کند. امیدواریم پس از تأکید رهبری و توصیه ایشان به رئیس‌جمهور، هر چه سریع‌تر بتوانیم گام‌های مؤثری را در این زمینه برداریم.

آنچه هست و آنچه باید
درحال حاضر بزرگ‌ترین مشکل متروی تهران، کمبود واگن‌های قطار است؛ یعنی هزار دستگاه واگن دیگر برای خطوط یک تا 7باید تأمین شود تا سرفاصله حرکتی قطارها به میزان طراحی شده یعنی 2دقیقه برسد. از طرفی هم‌اکنون طول متروی تهران 240کیلومتر است و باید 200کیلومتر دیگر نیز احداث شود تا شهروندان بهره لازم را از این شبکه زیرزمینی ببرند. در بخش اتوبوسرانی نیز 60درصد ناوگان تهران فرسوده است و باید فکری عاجل برای نوسازی این ناوگان صورت گیرد که شامل تزریق 3500اتوبوس یورو4و بالاتر به شهر می‌شود.
در بخش مترو دولت موظف است طبق مصوبه اخیر شورای‌عالی اقتصاد، 1050دستگاه واگن برای متروی پایتخت تأمین کند اما بنابر گفته مدیران شهری تاکنون یک دستگاه واگن هم به ناوگان شبکه حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت از سمت دولت اضافه نشده است. همچنین طبق قانون، دولت باید 83.5درصد هزینه اتوبوس‌های تهران را بپردازد اما 9سال است این پرداخت یا اتوبوس جایگزین داده نشده است.

راه‌اندازی ورودی شمال‌غربی میدان شهدا 
مدیرعامل شرکت متروی تهران از راه‌اندازی ورودی شمال غربی ایستگاه تقاطعی میدان شهدا در خطوط 4و 6 طی چند روز آینده خبر داد. علی امام در این‌باره گفت: این ورودی که تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد، در غرب ایستگاه مترو قرار دارد و شهروندان را از یک سوی خیابان به سوی دیگر هدایت می‌کند. او با اشاره به اینکه ایستگاه میدان شهدا یک ایستگاه تقاطعی در خطوط 4و 6 است، گفت: این ورودی دسترسی را برای شهروندان به میدان شهدا، خیابان ناصری، بخش شمال میدان شهدا و نیز خیابان 17شهریور تسهیل می‌کند. امام در پایان عنوان کرد: ورودی شمال غربی ایستگاه میدان شهدا دارای 2دستگاه پله‌برقی است که همزمان با افتتاح ورودی شمال غربی ایستگاه میدان شهدا به بهره‌برداری می‌رسد. خط 4با یک ورودی در بخش شمال شرقی تا پیش از این به‌منظور استفاده شهروندان به بهره‌برداری رسیده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید