• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92625
+
-

کشف راز زمان وقوع گردباد

توفان‌ها قبل از تبدیل‌شدن به گردباد صداهایی تولید می‌کنند که از روی آن می‌شود اطلاعاتی را برای مقابله به دست آورد

کشف راز زمان وقوع گردباد

صداهای رمزآلودی که گردبادهای سهمگین پیش از وقوع ایجاد می‌کنند می‌تواند زمان و مکان وقوع آن را قابل پیش‌بینی کند. به گزارش گاردین، به گفته محققان توفان‌ها قبل از تبدیل‌شدن به گردباد صداهایی تولید می‌کنند اما سیگنال آن کمتر از 20هرتز است و گوش انسان قادر به شنیدن آن نیست. البته آنچه باعث ایجاد این سروصدای وهم‌آلود است نیز خود در حد معما باقی‌مانده است.
هم‌اکنون محققان می‌گویند که به‌دلیل وجود این سروصداها پی برده‌اند که این نکته مهمی برای هشداردادن پیش از وقوع گردباد است. دکتر برایان البینگ از دانشگاه ایالت اکلاهاما که یکی از اعضای تیم تحقیقاتی هشدار گردباد است، می‌گوید: در ایجاد صدای وهم‌آلود پیش از وقوع گردباد امکان دارد نوسانات هسته‌ای، آرامش فشار و تأثیرات گرمای نهان، تأثیر‌گذار باشد. آنچه ما دریافته‌ایم این است که سیگنال‌ها پیش از اینکه گردباد به زمین برسد خود را بروز  و با برخورد آن به زمین ادامه پیدا می‌کنند و لحظاتی پس از ترک زمین از بین می‌روند.

آخرین تحقیقات
طبق آخرین تحقیقاتی که در نشست سالانه جامعه فیزیک آمریکایی در سیاتل ارائه شد، صداهای کم فرکانسی که گردباد تولید می‌کند دهه‌هاست که شناخته شده اما البینگ می‌گوید: علت اصلی تولید این صداها ناشناخته باقی مانده و همین مشکل بزرگ است. صدای رمزآلود گردباد موضوعی است که در سال‌های اخیر مجددا حواس‌ها را به‌خود مشغول کرده است و یافتن علت این صداها و پیداکردن راهی برای هشداردادن پیش از وقوع گردباد به‌ویژه در مناطق مرتفع مانند دیکسی الی که از تگزاس تا شمال کارولینا ادامه دارد می‌تواند مفید باشد. او می‌گوید: امیدی هست که بتوان به‌طور ویژه برای منطقه دیکسی الی که بیشترین کشته را به‌دلیل گردبادها دارد، کاری برای هشدار پیش از وقوع کرد. این تیم تحقیقاتی برای آزمایش پیش‌بینی وقوع گردباد از روی صدا، 3محفظه گنبدی شکل با چهاردهانه در زاویه راست که هرکدام به یک سیم وصل است را با قراردادن میکروفونی درونش با فاصله 60متری از یکدیگر تعبیه کردند. این طرح به آنها اجازه داد جهت حرکت بعضی از صداهای کم‌‌فرکانس را تشخیص بدهند درحالی‌که سیگنال ارسال شده اندازه گردباد را مشخص می‌کرد. فرکانس یک هرتز نشانه گردباد بسیار بزرگ بود و 10هرتز نشانه گردباد کوچک.
البینگ و همکارانش در مطالعات اخیر گزارشی از اکلاهاما داشتند که نشان می‌داد توانسته‌اند 8دقیقه پیش از پیچش باد، با سرنخ‌های صوتی از تشکیل آن باخبر شوند. سیگنال واضح نیز 4دقیقه قبل از وقوع و برخوردش به زمین ارسال شده بود. چنین پیش‌بینی‌ای در شرایطی که گردباد با رادار قابل شناسایی نبوده بسیار مهم است. البینگ می‌گوید: طبق شواهد ما، زمان شروع صداها پیش از آغاز گردباد به میزان بزرگی آن بستگی دارد. گردبادی که ما تشخیص دادیم بسیار کوچک بود و هیچ هشداری برای آن درنظر نگرفتیم با این حال اینکه 4دقیقه قبل از وقوعش متوجه آن شدیم موضوع مهمی است.
گردباد اکلاهاما از سیستمی که البینگ و گروهش طراحی کرده بودند حدود 19کیلومتر فاصله داشت و البینگ معتقد است هرقدر صداها بهتر شنیده شود از این تکنیک می‌توان در فاصله‌های بیشتر هم استفاده کرد.
او می‌گوید: اگر امضای صوتی یک گردباد را بشناسیم می‌توانیم به طرز واقع‌بینانه‌ای آن را از فاصله 160کیلومتری هم تشخیص بدهیم.

پاسخ به پرسش‌ها
دکتر هارولد بروکس، کارشناس گردباد در اداره اتمسفر آمریکا که در این تحقیق مشارکت نداشته است اما نظر متفاوتی نسبت به البینگ دارد. او می‌گوید: پیش از استفاده از این روش باید بسیاری از سؤال‌ها پاسخ داده شود. اینکه آیا همه گردبادها چنین صدای رمزآلودی ایجاد می‌کنند؟ آیا چنین صداهایی می‌تواند از توفان‌های دیگر ساخته شود؟ و اینکه چقدر راستی‌آزمایی شده است. بروکس با اشاره به اینکه معلوم نیست چند میکروفون برای تشخیص صداهای کم فرکانس در این روش نیاز است می‌گوید: هیچ سیستمی نمی‌تواند بی‌نقص باشد بنابراین امکان اشتباه و آلارم‌های اشتباهی وجود دارد. از آنجا که این رویکرد مبتنی بر امواج صوتی است تا امواج نور، ناحیه‌ای به‌مراتب کوچک‌تر توسط هر سیستم در یک زمان معین نسبت به رادار قابل بررسی است. او تأکید می‌کند: در این مقطع این موضوع در نوع خودش جالب است اما نیاز است کارهای بیشتری برای انجام یک آزمایش بزرگ‌تر انجام شود تا در واقع بشود گفت صداهای گردباد آزمایش شده است.

صدای وهم‌آلود
در ایجاد صدای وهم‌آلود پیش از وقوع گردباد امکان دارد نوسانات هسته‌ای، آرامش فشار و تأثیرات گرمای نهان، تأثیر‌گذار باشد. سیگنال‌ها پیش از اینکه گردباد به زمین برسد خود را بروز  می‌دهند و با برخورد آن به زمین ادامه پیدا می‌کنند و لحظاتی پس از ترک زمین از بین می‌روند

این خبر را به اشتراک بگذارید