• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92619
+
-

چرا جام تختی ناامیدمان کرد؟


محسن محمود صفری|  مسابقات جام تختی در کشتی آزاد در حالی به پایان رسید که نکات تاریکی در آن خودنمایی می‌کرد. اگر خیلی زود این نواقص اصلاح نشود می‌تواند در رقابت‌های بین‌المللی کار دست کشتی‌ ایران بدهد.

  اشتباه تکراری
درجام ساساری ایتالیا، یخکشی در وزن 61کیلوگرم توانست با اقتدار قهرمان شود ولی در موقع اهدای جوایز اعلام شد او به‌دلیل رعایت نکردن قوانین اتحادیه جهانی دیسکالیفه شده است و مدال طلا را از دست داده. ماجرا از این قرار بود که یخکشی بدون گرمکن ورزشی و با تیشرت روی سکو حاضر شد. طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی این کار تخلف است. جای تعجب است که اتفاقی مشابه در جام بین‌المللی تختی رخ داد ولی حتی تذکری هم به کشتی‌گیر خاطی داده نشد. مصطفی حسین‌خانی، در وزن 74کیلوگرم موفق شد مدال طلا بگیرد. او در مراسم اهدای جوایز با تیشرت حاضر شد و اتفاقا بدون هیچ تذکری مدالش را هم گرفت. 
  قضاوت‌های بحث‌برانگیز
قضاوت‌های بحث‌برانگیز از دیگر نقاط تاریک مسابقات بود که البته در جام باشگاه‌های جهان هم بارها و بارها دردسرساز شد. به‌عنوان مثال در کشتی امیرمحمد یزدانی و میثم نصیری، فن دو کت سالتو اجرا شد که داوران در عین تعجب 2امتیاز دادند! اگر این فن بیرون از تشک بوده امتیاز نداشته و اگر داخل تشک اجرا شده است باید 4امتیاز به مجری تعلق گیرد که تصمیم داورها غیراز این دو حالت بود.گرفتن انگشت در مسابقات جهانی سریعا با تذکر داور همراه است ولی در مسابقات داخلی خیلی دیر مورد تذکر داوران قرار می‌گیرد. در تمام طول تورنمنت حتی یک مورد لازم نبود به کشتی‌گیرانی که به گرفتن انگشت عادت کرده‌اند، اخطار داده شود؟ 
 جای خالی ستاره‌های خارجی
آرسن هارتونیان ارمنستانی، نفر سوم امیدهای جهان، معروفترین ستاره خارجی مسابقات جام تختی بود؛ دریغ از یک قهرمان جهان یا قهرمان اروپا. یکی از دلایل عدم‌استقبال خارجی‌ها نزدیکی تاریخ برگزاری این مسابقات به سال نو میلادی است. البته از دیگر دلایل مهجور ماندن این مسابقات می‌توان به عدم‌پرداخت جوایز دلاری، شرایط فعلی کشور و خارج کردن مسابقات تختی از مسابقات صاحب رنکینگ اتحادیه اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید