• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92564
+
-

سفر میانجی به ایران، عربستان و آمریکا

در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای اخیر، وزیر خارجه پاکستان امروز به تهران سفر می‌کند. پاکستانی‌ها تمایل داشته‌اند در تنش بین ایران و آمریکا و نیز ایران و عربستان نقش کاهنده ایفا کنند.
روز گذشته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان ۲۲ دی‌ماه برای دیدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظریف همتای ایرانی و سایر مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند.
«شاه محمود قریشی» و «محمدجواد ظریف» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان یکشنبه ۱۵ دی‌ماه در گفت‌وگویی تلفنی جدیدترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند. وزیر امور خارجه پاکستان شهادت سردار سلیمانی را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت. سفر شاه محمود قریشی، دومین سفر وزرای خارجه کشورهای منطقه در هفته اخیر است. وزیر خارجه قطر نیز شنبه هفته گذشته 14دی‌ماه و یک روز بعد از ترور شهید سپهبد سلیمانی توسط رژیم آمریکا، به تهران سفر و با ظریف و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد. سید محمدعلی حسینی، سفیر ایران در اسلام‌آباد نیز روز جمعه در دیدار با وزیر خارجه پاکستان درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای به رایزنی پرداخت. عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان مهرماه برای دومین بار در دوره تصدی نخست‌وزیری پاکستان به تهران سفر و با مقامات ارشد کشورمان رایزنی کرد. نخست‌وزیر پاکستان همان زمان در نشست با رئیس‌جمهور ایران گفته بود: «در سفر نیویورک من با دونالد ترامپ صحبت کردم و ایشان از من درخواست کرد تسهیل‌کننده دیالوگی بین ایران و ایالات متحده باشیم که ما جزئیاتی را در این خصوص مورد بحث قرار دادیم.» 
به گزارش همشهری، نخست‌وزیر پاکستان پیش از آن هم در نیویورک با ترامپ و روحانی دیدار کرده بود؛ با این حال همه اقدامات دیپلماتیکی که برخی واسطه‌ها مانند پاکستان، ژاپن، عمان و قطر پیگیری می‌کردند با دستور جنون‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا برای ترور سردار سلیمانی عملا به شکست انجامید تا اینکه سرانجام ترور سردار سلیمانی، ایران و آمریکا را در آستانه مقابله نظامی قرار داد و ایران در اقدام تلافی‌جویانه برخی مواضع نیروهای آمریکایی در عراق را هدف موشک قرار داد. پاکستان علاوه بر مسائل ایران و آمریکا در رابطه با تنش عربستان با ایران نیز اعلام آمادگی کرده که میانجیگری کند. در تحولات اخیر نخست‌وزیر عراق گفته بود سردار سلیمانی در حالی در بغداد توسط آمریکایی‌ها ترور شد که حامل پیامی برای سعودی‌ها بوده است.  پس از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق، «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان با تأکید بر اینکه کشورش بخشی از تنش‌ها نخواهد شد، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان را مأمور سفر به آمریکا، عربستان سعودی و ایران کرد تا با مقامات این ۳ کشور رایزنی کند. وزیر خارجه پاکستان قرار است پس از ایران به عربستان سعودی سفر کند و از آنجا هم عازم واشنگتن خواهد شد. براساس اخبار اعلام شده، شاه محمود قریشی دوشنبه (۲۳ دی ماه) در عربستان و چهارشنبه (۲۵ دی ماه) نیز در واشنگتن خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید