• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 21 دی 1398
کد مطلب : 92490
+
-

گام دوم عراق برای اخراج آمریکا

عادل عبدالمهدی از دولت آمریکا خواست برنامه خود برای خروج نیروهای نظامی از عراق را اعلام کند


«ایران و آمریکا هرروز به رویارویی نظامی نزدیک‌تر می‌شوند؛ آتش این رویارویی دامن خلیج‌فارس و عراق را خواهد گرفت و برخلاف انتظار وارد خاک ایران نخواهد شد»؛ این بخشی از پیش‌بینی احسان الفقیه، معارض سعودی ساکن ترکیه است که نزدیک به یک سال قبل در قالب مقاله‌ای با عنوان «تهران و واشنگتن؛ گزینه‌های نبرد» منتشر شد. حالا با گذشت یک سال تقریبا برای همه روشن شده که بخش عمده تحلیل‌های این معارض سعودی درست بوده؛ تحلیل‌هایی که البته چشم‌انداز تاریکی را برای خلیج‌فارس و عراق درصورت تداوم تنش‌های میان ایران و آمریکا پیش‌بینی کرده است. بازتاب این چشم‌انداز را اکنون می‌توان به خوبی در بخش قابل توجهی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عراقی دید؛ جریاناتی که نسبت به تبعات تنش‌های نظامی در کشور خود، آن هم بعد از پایان جنگی 4ساله علیه تروریسم نگرانند. بر این اساس، انتقاد آیت‌الله سیستانی در نمازجمعه از طرفین نزاع و تأکید بر اهمیت حاکمیت عراق در رسانه‌های این کشور بازتاب گسترده‌ای داشت.
اگرچه وجود نوعی نارضایتی نسبت به تمام تحولات اخیر در میان بخش‌هایی از جامعه عراق غیرقابل انکار است، اما در مقابل از تشدید موج ضد‌آمریکایی در میان عراقی‌ها بعد از ترورهای فرودگاه بغداد نیز نمی‌توان چشم‌پوشید، موجی که با رأی پارلمان به خروج نیروهای آمریکا از این کشور شروع شده و تماس روز گذشته عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر موقت به مایک پمپئو را به‌دنبال داشت. او در این تماس تلفنی رسما از وزیر خارجه آمریکا خواست سازوکار مورد نظر خود برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از بغداد را در اختیار دولت عراق قرار دهد. با وجود آنکه گرایش‌های ضد‌آمریکایی همواره در میان نخست‌وزیران عراق طی سال‌های گذشته مشهود بوده اما این اقدام عبدالمهدی را می‌توان تحولی بی‌سابقه در روابط میان 2کشور، بعد از سقوط صدام به‌شمار آورد. روزنامه العربی‌الجدید در این زمینه می‌نویسد: موقعیت ضعیف عبدالمهدی در مقابل معترضان که درنهایت منجر به استعفای وی شد باری دیگر بعداز تحولات اخیر به شکل قابل توجهی تقویت شده، آن هم درحالی‌که اکنون ضدیت بیشتری نسبت به آمریکا پیدا کرده است. اقدام اخیر پارلمان و بعد از آن هم حملات موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، در واقع نوعی چراغ سبز برای عبدالمهدی به‌منظور تشدید فشارهای سیاسی با هدف اخراج نیروهای آمریکاست.
تمام اینها در حالی است که همچنان پس‌لرزه‌های حملات موشکی به پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکا، ازجمله عین‌الاسد در رسانه‌های عراقی دیده می‌شود؛ پس‌لرزه‌هایی که دوقطبی قابل‌توجهی را بر سر تحلیل این حملات شکل داده است. در یک سوی این معادله رسانه‌های نزدیک به ائتلاف ایاد علاوی و همچنین بخش قابل توجهی از رسانه‌های کردی (عمدتا مورد حمایت مالی عربستان و امارات) قرار دارند که حملات موشکی ایران را نوعی نمایش سیاسی بدون هیچ تأثیر نظامی بر معادلات عراق می‌دانند. در گزارش شبکه الحره با اشاره به این حملات آمده: جریانات سیاسی عراق این حمله را نمایشی رسانه‌ای از سوی ایران برای حفظ آبروی خود بعد از ترور سردار سلیمانی می‌دانند. در مقابل اما رسانه‌های نزدیک به حشدالشعبی این حملات را پاسخی تاریخی از سوی ایران علیه حضور منطقه‌ای آمریکا به‌شمار آورده و بر پیامدهای استراتژیک آن تمرکز دارند. خبرنگار شبکه العراقیه در این‌باره می‌گوید: برای نخستین‌بار بعد از جنگ جهانی دوم، پایگاه‌های نظامی آمریکا رسما از سوی یک کشور و نه نیروهای شبه‌نظامی مورد حمله قرار گرفته است، بدون آنکه این حملات منجر به وقوع جنگ شود. از سوی دیگر خبر ممانعت نیروهای آمریکایی از نزدیک شدن خبرنگاران و پلیس عراق به پایگاه عین‌الاسد بعد از توقف حملات نیز به‌طور جدی مورد توجه این رسانه‌ها بوده است، اگرچه درنهایت خبرنگار شبکه الکافی عراق موفق به ورود به پایگاه عین‌الاسد و تصویربرداری از میزان خسارت‌های وارده به تجهیزات موجود در آن بعد از بمباران موشکی ایران شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید