• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 دی 1398
کد مطلب : 92442
+
-

ایران-ازبکستان کبریت اول به مشعل المپیک

ایران-ازبکستان کبریت اول به مشعل المپیک

تلاش تیم‌ملی امید ایران برای صعود به رقابت‌های المپیک2020از امروز در تایلند آغاز می‌شود. امیدهای ایران که نخستین مرحله از رقابت‌های مقدماتی را در فروردین‌ماه98با هدایت زلاتکو کرانچار به پایان بردند، حالا باید مسابقات قهرمانی زیر 23ساله‌های آسیا را با هدایت حمید استیلی آغاز کنند. تیم ایران در گروهC این مسابقات با ازبکستان، کره‌جنوبی و چین همگروه است و بازی‌هایش را از ظهر امروز در شهر سونگالا آغاز می‌کند. نخستین حریف ایران همان تیمی است که در دوره قبلی این مسابقات به مقام قهرمانی رسیده است؛ چه شروع سختی است برای شاگردان شایسته حمید استیلی.
  مدافع قهرمانی با مربی صربستانی
مسابقات قهرمانی زیر 23ساله‌های آسیا از ساعت13:45دیروز با مصاف تیم‌های عراق و استرالیا از گروهA در راجامانگالا آغاز شد و امروز از همین ساعت با جدال ایران و ازبکستان پیگیری می‌شود. این دو تیم اخیرا 2 بار در قالب بازی‌های دوستانه و تدارکاتی مقابل هم قرار گرفته‌اند که در هر دو بازی ازبک‌ها تیم پیروز میدان بوده‌اند. ازبکستان که لئوبینکو درولوویچ از صربستان را به‌عنوان سرمربی روی نیمکت دارد، زمانی که فرهاد مجیدی روی نیمکت ایران می‌نشست، این تیم را با نتایج 4 بر یک و یک بر صفر شکست داده بود. اما حالا حمید استیلی روی نیمکت می‌نشیند و ستاره‌های لیگ‌برتری و لژیونر آماده‌اش در خط حمله را هم به ترکیب اضافه کرده تا شاید توان برتری مقابل درولوویچ را پیدا کند. جالب اینکه مربی صربستانی در جام‌جهانی1998در لیست تیم ملی یوگسلاوی حاضر بوده و همگروهی با ایران را تجربه کرده است. در بازی ایران و یوگسلاوی در آن رقابت‌ها، حمید استیلی در ترکیب ثابت ایران و درولوویچ در جمع نیمکت‌نشینان یوگسلاوی حضور داشتند. او به‌عنوان مربی، سابقه قهرمانی در رقابت‌های زیر 19سال اروپا را هم دارد.
  ترکیب احتمالی؛ ستاره‌ها در جلو
مصدومیت دروازه‌بان اصلی ایران، باعث شد ترکیب 11نفره این تیم از همان خط دروازه با یک تغییر اجباری بسته شود. معراج اسماعیلی بالاخره نتوانست مجوز حضور در این بازی را از پزشکان دریافت کند و به‌احتمال فراوان در این بازی حبیب فرعباسی جانشین او خواهد شد. گلر نفت مسجدسلیمان کار سختی برای مهار حملات ازبک‌ها دارد؛ به‌خصوص که ایران در بیشتر زمان بازی به دفاع می‌پردازد و امیدش را به ضدحمله‌ها می‌بندد. در خط دفاعی نجاریان، آغاسی، نورافکن و کریم‌زاده 4مدافع تیم ملی در سیستم 1-3-2-4هستند. نورافکن در باشگاهش هافبک دفاعی است اما در تیم‌ملی امید تبدیل به یک مدافع میانی می‌شود و البته بازوبند کاپیتانی را هم بر بازو می‌بندد. در کنار او عارف آغاسی از فولاد خوزستان دیگر مدافع میانی امیدهاست و یک فولادی دیگر به نام مجتبی نجاریان نیز در دفاع راست بازی می‌کند. مدافع چپ امیدها در مقابل ازبکستان متین کریم‌زاده است که فصل نسبتا خوبی را در پارس‌جنوبی سپری کرده اما نه در پست مدافع چپ. در پست هافبک دفاعی، حمید استیلی چشم به مهره‌هایی دارد که در اصل هافبک دفاعی نیستند و در لیگ‌برتر در پست‌های دیگری بازی می‌کنند. مهدی مهدی‌خانی و رضا دهقانی در شهرخودرو و نساجی به‌عنوان بال چپ و راست بازی کرده‌اند اما به‌احتمال فراوان در بازی با ازبکستان نیز مانند بازی‌های تدارکاتی هافبک‌های دفاعی تیم‌ امید خواهند بود. اما به مربع هجومی امیدها که می‌رسیم ستاره‌های صاحب‌نام این تیم هم یکی‌یکی ظاهر می‌شوند.‌ الله‌یار صیادمنش -تنها بازیکن لژیونر امیدها- از ترکیه آمده تا در نوک‌حمله بازی کند و پشت سر او هم محمد محبی، رضا شکاری و علی شجاعی می‌ایستند. در ساختار تهاجمی تیم جای مهدی قائدی خالی است که در ابتدا روی نیمکت می‌نشیند تا در ادامه نقش جوکر را برای استیلی بازی کند.
  به یاد برد 2بر صفر
تاکتیک تیم ملی امید، نه فقط در بازی با ازبکستان که در اغلب بازی‌هایش بر پایه دفاع و ضدحمله بنا شده است. تیم استیلی با توجه به داشته‌های فنی‌اش ترجیح می‌دهد توپ را به حریفان بسپارد و در زمین خودش جمع شود تا در وقت مناسب با ضدحملات سریع ستاره‌هایش در خط‌حمله به دروازه حریفان یورش ببرد. در این میان، محبی و شجاعی به‌عنوان بال‌های چپ و راست و رضا شکاری به‌عنوان بازیساز و شماره10تیم نقش بسیار مهمی در طراحی ضدحملات امیدها خواهند داشت. امیدهای ایران 2 بازی تدارکاتی اخیر را به ازبکستان باخته‌اند اما در سال2017و زمانی که هر دو تیم تقریبا با همین ترکیب در مسابقات جوانان آسیا حضور داشتند، ایران با 2 گل رضا جعفری مقابل همین تیم به پیروزی 2 بر صفر رسید.
  امروز قرمز می‌پوشیم
امروز ازبکستان سراپا سفیدپوش خواهد بود و امیدهای ایران با لباس دوم خود یعنی پیراهن‌های قرمزرنگ مقابل این تیم قرار می‌گیرند. اما در بازی دوم و سوم و در مصاف با تیم‌های قرمزپوش کره‌جنوبی و چین، امیدهای ایران با همان لباس‌های سفید همیشگی به مصاف حریفان می‌روند. با توجه به قدرت بالای ازبکستان و قهرمانی این تیم در دوره قبلی، به‌نظر می‌رسد قوی‌ترین حریف ایران در گروهC همین ازبک‌ها باشند و شاید در شروع تورنمنت کسب یک نتیجه تساوی مقابل این تیم هم برای استیلی و شاگردانش راضی‌کننده باشد.

روستایی: انگیزه بچه‌ها بزرگ‌ترین برگ برنده ماست
 
امیر روستایی تنها نماینده پرسپولیسی‌ها در تیم ملی امید، درخصوص آخرین وضعیت این تیم پیش از بازی با ازبکستان به همشهری ورزشی می‌گوید: «خوشبختانه بچه‌ها بدنشان با شرایط آب‌وهوایی تایلند تطبیق پیدا کرده است. اینجا هوا یک مقدار گرم بود ولی دیگر عادت کردیم. ما زودتر از همه تیم‌ها به تایلند آمدیم. تمرینات هم واقعا خوب بود. اردوی قطر خیلی به ما کمک کرد. واقعا از نظر امکانات همه‌‌چیز فراهم است. نکته‌ای که من در تمرینات می‌بینم از خود من گرفته تا بقیه بازیکنان همگی از انگیزه بالایی برخوردار هستند و این مسئله خیلی به ما کمک می‌کند. انگیزه برگ برنده ماست. امیدوارم بهترین نمایش را داشته باشیم. بچه‌ها همه تلاش می‌کنند که بتوانند بهترین عملکرد را در این تورنمنت داشته باشند. خوشبختانه نسبت به حریفان هم شناخت کاملی داریم. گروه بسیار سختی است. هر 3تیم خوب هستند، اما ما باور داریم که از همه این تیم‌ها بهتر ظاهر می‌شویم. اگر در حد واقعی خودمان ظاهر شویم می‌توانیم هر 3 تیم را شکست دهیم. امیدوارم نتیجه لازم را بگیریم و از این گروه صعود کنیم. درصورت صلاحدید کادرفنی، مقابل ازبکستان بازی خواهم کرد اما مهم‌تر از هرچیز برد تیم ملی خواهد بود. فقط هدف‌مان برد ازبکستان است. اگر در این دیدار بتوانیم 3 امتیاز را بگیریم در بازی‌های بعدی هم با روحیه بالا ظاهر خواهیم شد. من مطمئنم این تیم امید می‌تواند به المپیک صعود کند، فقط باید این را باور داشته باشیم تا بعد از چند دهه تاریخ‌ساز شویم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید