• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92330
+
-

هیجان در بازارطلا و ارز

قیمت سکه دیروز به 5میلیون و 140هزار تومان رسید قیمت دلار تا محدوده 14هزار تومان پیشروی کرد

به‌دنبال افزایش سطح تنش‌های سیاسی، بازار طلا و ارز ظرف چند روز گذشته با هیجان و افزایش تقاضا مواجه شده است، این روند دیروزموجب شد قیمت هردلارآمریکا حتی تا محدوده 14هزار تومان هم رشد کند و قیمت هر سکه به 5میلیون و140هزار تومان برسد.
به‌گزارش همشهری، با شهادت سردار سلیمانی نه‌فقط بازار‌های جهانی بلکه بازارهای داخلی هم تحت‌تأثیر قرار گرفته است.در نخستین گام قیمت هر بشکه نفت برنت تا سطح 70دلار پیشروی کرد و قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به محدوده 1570دلار رسید. این رویداد همچنین بر بازار‌های سهام درآسیا، اروپا وآمریکا هم اثرگذاشت و به افت شاخص‌ها در اغلب بورس‌های جهان منجر شد. همزمان با این رویداد از روزجمعه بازار ارز هم تحت‌تأثیر قرار گرفت و از محدوده 12هزارو900تومان در همان روز تا 14هزارو300تومان پیشروی کرد اما پس ازآن با اقدامات کنترلی بانک مرکزی قیمت ارز با نزول مواجه شد و به محدوده 13هزارو400تومان بازگشت. اما دیروز بازهم تحت‌تأثیر انتشارخبرهای تنش‌آمیز در رسانه‌های داخلی و خارجی قیمت ارز دوباره با هیجان روبه‌رو شد و قیمت هر دلار آمریکا بار دیگر تا سطح 14هزار تومان افزایش یافت. تحلیلگران برآورد دقیقی از میزان افزایش یا کاهش قیمت دلار در روزهای آینده ندارند، اما با درنظر گرفتن عوامل اقتصادی هشدار می‌دهند قیمت ارز تمایل زیادی به سمت ارقام بالاتر پیدا کند، به‌ویژه آنکه سطح تنش‌های سیاسی و نظامی هم افزایش یافته و این موضوع می‌تواند بر قیمت دلار اثر منفی داشته باشد.
  دیروز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کردکه تلاش کسانی را که در آرزوی بی‌ثبات کردن بازار هستند ناکام خواهد گذاشت.
او با بیان اینکه بانک مرکزی به‌طور قطع، با قدرت، برای ناکام‌سازی‌ افرادی که برای بی‌ثبات‌سازی‌ بازارها تلاش می‌کنند، وارد عمل می‌شود ادامه داد: مردم هیچ نگرانی درخصوص قیمت ارز نداشته باشند، بانک مرکزی به‌طور کامل بر بازار نظارت دارد. با امکانات خوبی که در اختیار داریم درخصوص وارد شدن شوک ارزی به بازار نگرانی‌ وجود ندارد.

رشد 10درصدی قیمت سکه
رشد قیمت ارز در بازار داخلی و افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی، بازار طلا و سکه را هم تحت‌تأثیر قرار داد. طوری که از روز شنبه و همزمان با باز شدن بازار‌ها پس از شهادت سردار سلیمانی، قیمت سکه بنای صعود گذاشت و تا دیروز قیمت سکه نزدیک به 10درصد رشد کرد.  آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید در روز پنجشنبه به  4میلیون‌و670هزار تومان و این رقم در پایان مبادلات روز شنبه به 4میلیون‌و900هزار تومان رسید. روند رو به رشد قیمت سکه از روز یکشنبه تا دیروز باز هم افزایش یافت و در نهایت در مبادلات روز گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید به 5میلیون‌و140هزار تومان رسید. دیروز حتی تحت‌تأثیر افزایش هیجان در بازار قیمت هر سکه بهار آزادی تا محدوده 5میلیون و 240هزار تومان هم دادوستد شد. از نظر ادبیات مالی طلا یک کالای امن محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاران درصورت افزایش تنش‌ها و احساس ناامنی نسبت به آینده به این بازار پناه می‌برند.دیروز همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران نیز به قیمت 5میلیون تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز 2میلیون‌و۵۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۸۰هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۵۰هزار تومان دادوستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸عیار ۵۰۷هزار تومان و هر مثقال طلا نیز 2میلیون‌و۲۰۰هزار تومان به فروش رسید.قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی هم تا لحظه تنظیم این گزارش به 1566دلار رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :