• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92278
+
-

رکود غیرتورمی مسکن تا تابستان99

رکود غیرتورمی مسکن تا تابستان99

 کاهش قدرت خرید مشتریان و افزایش قیمت خرید و اجاره موجب تداوم رکود حاکم بر بازار مسکن شده است. با حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک، گفت‌وگو کرده‌ایم.

بازار مسکن نسبت به نیمه نخست امسال چه تغییری کرده است؟ 
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار خرید و فروش مسکن و اجاره طی نیمه نخست امسال با رکود تورمی همراه بود. به این معنا که از یک سو به‌دلیل کاهش شدید تعداد معاملات، رکود بر بازار مسکن حکمفرما شده و از سوی دیگر قیمت مسکن رشد بسیاری داشت، به‌نحوی که بنابر اعلام مرکز آمار ایران، میزان رشد قیمت مسکن طی نیمه نخست سال97 از مرز 100درصد عبور کرد. این در حالی است که از نیمه دوم امسال (شهریور و مهرماه) شاهد رکود غیرتورمی در بازار مسکن بوده‌ایم و شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن، خصوصا شهرهای بزرگ هستیم. حتی  اوایل پاییز امسال نسبت به رشد 100درصدی قبلی قیمت‌ها طی نیمه نخست امسال، در واحدهای بزرگ‌متراژ(150متر به بالا) حدود 40درصد و در واحدهای کوچک‌متراژ(بالای 40تا 50متر) حدود 30درصد ریزش قیمت‌ در بازار مسکن را شاهد بوده‌ایم.

چشم‌انداز بازار شب عید مسکن چگونه است؟
با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار و افت خرید و فروش و رهن و اجاره در ما‌ه‌های سرد سال به‌نظر می‌رسد به‌دلیل تداوم رکود غیرتورمی بازار مسکن(رکود توأم با کاهش یا تثبیت قیمت‌ها) حداقل تا پایان تابستان سال 99شاهد تداوم رکود بازار مسکن با وجود تثبیت یا کاهش نسبی قیمت‌ها به‌دلیل افت شدید تقاضا باشیم.

علت گرانی مسکن چیست؟
گرانی مسکن ریشه در عوامل مختلفی دارد که تنها مربوط به امسال یا سال گذشته نیست بلکه باید منشأ این افزایش قیمت‌ها را در دلایل مشترک طی 30سال گذشته جست‌وجو کرد؛ نبود توازن بین عرضه و تقاضا، افزایش نیافتن تولید و عرضه مسکن، کارا و مؤثر نبودن تسهیلات بانکی و متناسب نبودن تسهیلات پرداختی بانک‌ها با میزان رشد قیمت مسکن از جمله این عوامل است. در سال83 متقاضیان خرید مسکن قادر بودند تا با تسهیلات بانکی 15میلیون تومانی حدود 40تا 47درصد ارزش یک واحد آپارتمان قیمت متوسط را تامین کنند اما اکنون این مشتریان حتی با دریافت وام مسکن 160تا 240میلیون تومانی نیز قادر به خرید 20متر آپارتمان با قیمت متوسط در شهرهای بزرگ نیستند. علاوه بر آن نبود صنعتی‌سازی‌ مسکن و تولید بیش از 90درصد واحدهای مسکونی به شیوه بومی و سنتی، جاماندن قدرت خرید مردم از رشد قیمت‌ مسکن و عدم‌تناسب درآمد عمومی مردم با میزان رشد قیمت مسکن و سوداگری و ورود بانک‌ها به حوزه خرید وفروش املاک، از دیگر دلایلی است که منجر به رشد نامتعارف قیمت مسکن از سال72 تا‌کنون شده است.

چرا واحدهای مسکونی خالی مانده است؟
سهم خانه‌های خالی در کمبود واحدهای مسکونی قابل توجه نیست. باید توجه کرد که در مجموع حدود 25میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که بنابر آخرین آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران از این تعداد، حداکثر حدود 2میلیون و 500هزار واحد مسکونی خالی مانده است. با این روند سهم خانه‌های خالی از واحدهای مسکونی کشور حدود 10درصد است که عمده این خانه‌های خالی نیز در شهرهای بزرگ و مربوط به واحدهای لوکس و لاکچری با متراژ بالاست. همچنین برخی از این 2میلیون و 500هزار واحد مسکونی خالی، مربوط به واحدهایی است که در خارج از محدوده شهر‌های بزرگ قرار داشته و فاقد امکانات و زیر‌ساخت‌های لازم مانند آب آشامیدنی، برق، گاز یا خطوط تلفن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :