• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 17 دی 1398
کد مطلب : 92234
+
-

بازداشت موقت ایرانی-‌آمریکایی‌ها در مرز

نهادهای امنیتی آمریکا در پی ترور سردار سلیمانی و وعده انتقام از سوی ایران، سطح هشدار در مرزها را بالا برده‌اند

گزارش
بازداشت موقت ایرانی-‌آمریکایی‌ها در مرز


3 روز پس از ترور سردار سلیمانی و بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا، مسئولان مرزبانی این کشور در گذرگاه مرزی «پیس آرک» در مرز با استان بریتیش کلمبیا کانادا، شماری از ایرانیان را برای چند ساعت بازداشت کرده و مورد بازجویی قرار دادند.
روزنامه نیویورک تایمز دیروز در گزارشی خبر داد که همزمان با افزایش سطح هشدارهای امنیتی در آمریکا در پی ترور سردار قاسم سلیمانی، مرزبانی این کشور دست‌کم 60ایرانی-آمریکایی را برای مدت چند ساعت در مرز بازداشت کرده و به تعدادی از آنها مجوز ورود به خاک آمریکا نداده است. به نوشته نیویورک تایمز، این افراد یا از ماموریت کاری به آمریکا بازمی‌گشته‌اند، یا پس از گذراندن تعطیلات سال نو در کانادا، قصد بازگشت به خانه شان داشته‌اند.
بر این اساس، از افراد بازداشت شده در مورد ترور سردار سلیمانی و تنش تازه میان ایران و آمریکا پرس‌وجو شده است. نیویورک تایمز به نقل از مسیح فولادی، رئیس شورای روابط آمریکایی-اسلامی در سیاتل که یک نهاد فعال در زمینه حقوق مسلمانان است، نوشته که مأموران مرزبانی روز یکشنبه این افراد را حدود 10ساعت بازداشت کرده و مورد بازجویی قرار داده‌اند. به گفته فولادی، یکی از مأموران در پاسخ به سؤال یکی از خانواده‌ها در مورد دلیل این رفتار گفته است: «اصلا زمان خوبی برای ایرانی بودن نیست.» او بازداشت شهروندان ایرانی‌-آمریکایی‌ را اقدامی غیرقانونی دانسته و مسئولیت آن را متوجه سازمان امنیت داخلی آمریکا کرده است.
نیویورک تایمز به نقل از یکی از ایرانیان بازداشت شده در مرز نوشته که از او در مورد سفرهای 5سال گذشته‌ و اعضای خانواده‌اش سؤالاتی شده است. مأموران همچنین در مورد پیشینه نظامی افراد از آنها پرس‌و‌جو کرده‌اند. در یک مورد، درباره خدمت سربازی پدر فرد نیز سؤالاتی پرسیده شده است.
سخنگوی اداره مرزبانی آمریکا گزارش‌ها در مورد بازداشت افراد و وجود دستورالعملی برای بازجویی از ایرانی‌تبارها در گذرگاه‌های مرزی زمینی و هوایی را رد کرده است. طبق اعلام این اداره، افراد تنها به‌دلیل ازدحام در مرز آمریکا و کانادا برای مدت 4ساعت معطل شده‌اند.
تکذیب گزارش نیویورک‌تایمز در حالی اتفاق می‌افتد که جان قزوینیان، استاد دانشگاه پنسیلوانیا در شهر فیلادلفیا نیز دیروز در پستی توییتری نوشت که در بازگشت از سفر و در بدو ورود به فرودگاه جان‌اف‌کندی در نیویورک، مورد پرسش و پاسخ قرار گرفته است. به گفته قزوینیان، ماموران رفتار محترمانه‌ای داشته‌اند و از او در مورد دیدگاهش راجع به تنش اخیر میان ایران و آمریکا پرسیده‌اند. به گفته او، این پرسش و پاسخ، تنها چند دقیقه طول کشیده است.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مأموران مرزبانی در مواقع عادی تنها اجازه بررسی مدارک افراد و سابقه سفر آنها را دارند. در مواقع خاص، به مأموران دستور داده می‌شود درصورت مشاهده رفتار مشکوک از سوی افراد یا پس از بررسی سوابق سفر افراد، درصورت لزوم آنها را مورد پرسش و پاسخ قرار دهند. براساس گزارش این روزنامه، سازمان امنیت داخلی آمریکا روز شنبه ‌احتمال بروز حمله تروریستی یا اقدام تلافی‌جویانه از سوی ایران در خاک آمریکا را در سیستم هشدارهای خود اضافه کرده و نیروهای مرزبانی بر همین اساس ایرانی-آمریکایی‌ها را در مرزهای ورودی مورد بازجویی قرار داده‌اند.
نیویورک تایمز در گزارش خود به نقل از یکی از مأموران سابق اداره مرزبانی آمریکا نوشته که مأموران مرزبانی براساس سیستم هشدار سازمان امنیت داخلی آمریکا، ایرانی‌هایی که از کانادا به آمریکا بازمی‌گشته‌اند را مورد بازجویی قرار داده‌اند.
پرامیلا جایاپال، نماینده واشنگتن در کنگره اعلام کرد که در حال بررسی گزارش‌ها در مورد بازجویی از ایرانی‌-آمریکایی‌ها در مرزهای ورودی آمریکاست. او گفت که اتفاقات روزهای اخیر در مرزهای آمریکا به‌شدت او را متاثر کرده و قصد پیگیری این موضوع را دارد.
دولت آمریکا پیش از این نیز سختگیری‌هایی در مرزهای ورود برای اتباع برخی کشورها اعمال کرده است. شهروندان 7کشور مسلمان ازجمله ایران، طبق دستور دونالد ترامپ از ورود به خاک آمریکا منع شده اند؛ این یکی از نخستین دستورهایی بود که ترامپ پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری و در راستای مقابله با حضور مهاجران در آمریکا صادر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید