• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 16 دی 1398
کد مطلب : 92187
+
-

حاج‌قاسم‌های بعدی در راهند

حاج‌قاسم‌های بعدی در راهند

روز گذشته مراسم گرامیداشت و میثاق جامعه ورزش با شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی با حضور گسترده ورزشکاران، مسئولان و اهالی ورزش در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. در این مراسم که روسای فدراسیون‌ها، ورزشکاران، وزیر ورزش، معاونان و مسئولان کمیته ملی المپیک حضور داشتند، بازوبند پهلوانی به خانواده شهید سلیمانی اهدا شد که سردار کوثری به نمایندگی این بازوبند را گرفت. در این مراسم وزیر ورزش و جوانان ضمن ابراز تسلیت گفت: «تقریبا همه منطقه در آرامش و امنیت است که این به برکت دلاوری‌های حاج‌قاسم سلیمانی، سپاه قدس و همرزمان او بوده است.» مسعود سلطانی‌فر همچنین گفت: «طی سال‌های گذشته گروه‌های تکفیری در منطقه نفوذ کردند و این را همه به یاد داریم. اینها خود را به‌عنوان یک گروه مسلمان معرفی می‌کردند اما با تفکر افراطی‌گری آمدند و بر بخش‌های وسیعی از خاک سوریه و عراق حاکم شدند. ناامنی در این کشورها به اوج خود رسیده بود که سپاه قدس ما به فرماندهی شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش و ساماندهی نیروهای آن کشورها وارد ماجرا شدند. خوشبختانه امروز شاهد هستیم که بیش از 80درصد خاک سوریه از وجود نیروهای تکفیری پاک شده و تقریبا همه عراق در آرامش و امنیت است که این به برکت دلاوری‌های حاج‌قاسم سلیمانی، سپاه قدس و همرزمان او بوده است.» وزیر ورزش و جوانان در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: «مطمئنا معادلات سیاسی منطقه و خاورمیانه در آینده به نفع حرکت مقاومت رقم خواهد خورد و این اتفاق خیلی دور نیست. آمریکایی‌ها بابت این حرکتی که به دستور ترامپ انجام شد، تاوان سختی خواهند داد و ملت ما انتقام سختی خواهد گرفت. مطمئن باشید این شرایط به‌وجود آمده موجب انسجام و وحدت مردم می‌شود. حاج‌قاسم‌های زیادی در حال به‌وجود آمدن و تربیت‌شدن هستند.»
   صالحی امیری: این جریان باعث انسجام می‌شود
سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در حاشیه این مراسم اظهار داشت: «در ابتدا به جامعه بزرگ ورزشی و رزمندگان سپاه تسلیت عرض می‌کنم. آنچه اتفاق افتاد، این است که دشمن فکر می‌کرده با شهادت سردار سلیمانی غائله پایان یافته؛ غافل از اینکه تازه آغاز شده است. این جریان تحول جدیدی در داخل ایجاد کرده و باعث انسجام و گسترش شعله‌های انقلاب می‌شود.» رئیس کمیته ملی المپیک افزود: «این جریان امید ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه دنیای اسلام دارای وحدت درونی است. هر فردی که بعد از انقلاب شهید شده، موج جدیدی را ایجاد کرده است؛ یادمان هست استاد مطهری زمانی که شهید شد، یک جریان وفاق و همدلی شکل گرفت. در جریان شهادت بهشتی، رجایی، باهنر و صیاد موج جدیدی ایجاد شد که این موج قطعا ریشه دشمنان را خواهد کند.»
  علی‌نژاد: این پرچم هرگز زمین نمی‌افتد
سرپرست معاونت حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش نیز در مراسم میثاق جامعه ورزش و جوانان با شهید عالی‌مقام و پهلوان ملی ایران سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، اظهار داشت: «مجموعه جامعه ورزش، وزارتخانه و کمیته ملی المپیک امروز با هدف تجدید میثاق با حاج‌قاسم سلیمانی در این مراسم شرکت کردند. آرمان‌های این شهید بزرگوار هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت و این پرچم هرگز زمین نمی‌افتد. جامعه ورزش با این حضور نشان دادند که در مسیر انقلاب به حرکت خود ادامه خواهند داد. اگر دشمن فکر کرده چون حاج‌قاسم در بین ما نیست، راهش ادامه پیدا نخواهد کرد، اشتباه فکر کرده است. ما با قدرت بیشتر در این مسیر حرکت خواهیم کرد. مردم ما به آرمان‌هایشان پایبند هستند و به چنین سردارهایی که امنیت و آرامش را فراهم کرده‌اند، افتخار می‌کنیم. نه‌فقط ایران، بلکه کل منطقه آرامش خود را مدیون سردار سلیمانی است.» 
   شکوری: دشمنان اشتباه بزرگی مرتکب شدند
ابراهیم شکوری، سرپرست دبیری فدراسیون فوتبال نیز در مراسم میثاق جامعه ورزش و جوانان با شهید عالی‌مقام و پهلوان ملی ایران سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، اظهار داشت: «اتفاقی که رخ داد، باعث ناراحتی و اندوه زیادی در بین مردم شد. دشمنان با این اقدام اشتباه بزرگی مرتکب شدند. البته این اتفاق باعث اتحاد بیشتر مردم نیز شده است. ما در داخل مشکلاتی داریم اما اینها داخلی است و مشخص شد که کسی نمی‌تواند از بیرون به ما کمک کند. فکر می‌کنم شاهد انسجام بیشتری نسبت به قبل خواهیم بود. شهادت سردار سلیمانی باعث می‌شود ما منسجم‌تر شویم. سردار سلیمانی با تمام وجود از مردم دفاع کرده و ورزشکاران ما با پست‌هایی که گذاشتند، نشان دادند قدردان شهید سلیمانی هستند. باید راه او را ادامه دهیم.»

 کلانی: سردار، قهرمان بی‌توقع بود
شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در روزهای اخیر با واکنش بسیاری از شخصیت‌های برجسته ورزشی همراه بوده است. حسین کلانی پیشکسوت فوتبال ایران هم یکی از افرادی است که نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و تأکید می‌کند از دست دادن شخصیتی مثل سردار سپهبد سلیمانی اتفاقی دردناک برای ایرانی‌ها بوده است. کلانی در مصاحبه با همشهری ورزشی در این خصوص گفته است: «قهرمان‌های واقعی ایران افرادی هستند که بدون توقع بابت اینکه چیزی در اختیار داشته باشند، برای این مرز و بوم می‌جنگند. مشکل خیلی از ما این است که اگر کاری انجام می‌دهیم شاید دنبال بهره احساسی، مالی یا چیزهای دیگر هستیم ولی آنهایی که در سختی برای دفاع از این کشور تلاش می‌کنند و دنبال بهره هم نیستند، قهرمان‌های واقعی به‌حساب می‌آیند. قهرمان ما نیستیم و اینکه فردی خودش را در معرض خطر قرار دهد و دنبال بهره نباشد، برای همه ما قهرمان است. سردار سلیمانی هم فردی بود که به‌خاطر دفاع از این مملکت تلاش می‌کرد. او سال‌ها تلاش کرد تا برخی اتفاقات به ایران کشیده نشود و کشور ما در آرامش قرار داشته باشد. او بارها گفته بود که دوست دارد به شهادت برسد و برایش فرقی نداشت که در صحرا شهید شود یا در خیابان یا در دریا. سردار سلیمانی به هدفش رسید ولی از دست دادن او برای ایرانی‌ها دردناک بود. او یک قهرمان بی‌توقع بود که سال‌ها در خطر از دست دادن جانش قرار گرفت و این خیلی دردناک است که چنین قهرمان‌هایی را از دست می‌دهیم.»

 به نام سردار 
ورزش ایران دیروز تحت‌الشعاع نام سردار شهید قاسم سلیمانی بود. از رئیس کمیته ملی المپیک، وزیر ورزش و معاونانش تا روسای فدراسیون‌ها و بسیاری از ستاره‌های رشته‌های مختلف ورزشی یا در مراسم یادبود این شهید والامقام شرکت کرده بودند یا در گفت‌وگو با رسانه‌ها از حزن و اندوه ناشی از فقدان این فرمانده بزرگ حرف می‌زدند.مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگویی که ایسنا منتشر کرد، خبر داد که بیشتر رویدادهای ورزشی تا پایان سال به نام سردار سلیمانی برگزار می‌شود.
  تغییر نام ورزشگاه ماشین‌سازی به شهید قاسم سلیمانی
باشگاه ماشین‌سازی تبریز نام ورزشگاه اختصاصی‌اش، بنیان دیزل را به ورزشگاه شهید حاج قاسم سلیمانی تغییر داد.این ورزشگاه، میزبان بازی‌های خانگی ماشین‌سازی‌ تبریز است و تراکتوری‌ها نیز گاهی از این زمین به‌عنوان زمین تمرین استفاده می‌کنند.
  لیگ برتر والیبال نام پیدا کرد
منوچهر پورحسن، سرپرست سازمان لیگ والیبال در گفت‌وگو با مهر درباره نامگذاری لیگ برتر گفت:«لیگ والیبال نامی نداشت و از این پس مسابقات با گرامیداشت سردار قاسم سلیمانی پیگیری خواهد شد.»لیگ‌برتر والیبال قرار است پس از مسابقات انتخابی المپیک از سرگرفته شود.
  هفته هجدهم لیگ یک به نام شهید سلیمانی 
روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران در متنی نوشت:« مسابقات هفته هجدهم لیگ دسته اول با یاد و نام، تعظیم و گرامیداشت یاد و خاطره سیدشهیدان جبهه مقاومت و مدافعین حرم برگزار خواهد شد.»
   لغو دو بازی لیگ‌برتر بسکتبال در تهران و کرمان
به‌دلیل همزمانی با تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی، بازی مهرام تهران با اکسون تهران و مس کرمان با شیمیدر از هفته شانزدهم لیگ‌برتر بسکتبال در تهران و کرمان لغو شد.پیام سیفی‌زاده، مسئول کمیته داوران و مسابقات لیگ فدراسیون بسکتبال، این خبر را در گفت‌وگو با ایسنا تأیید کرد.
  دعوت وزارت ورزش برای حضور در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی
وزارت ورزش و جوانان از جامعه ورزش ایران دعوت کرد امروز در مراسم تشییع شهید سلیمانی شرکت کنند.در این دعوت، وزارت ورزش و جوانان محل تجمع ورزشکاران، مدیران و روسای فدراسیون‌ها و هیأت‌های ورزشی و سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان را ضلع شرقی دانشگاه تهران ، تقاطع خیابان طالقانی و خیابان قدس اعلام کرد.
  تعویق در آغاز تمرینات پرسپولیس
تیم فوتبال پرسپولیس شروع دور جدید تمرینات خود را به احترام سردار سلیمانی و مراسم بدرقه ایشان یک روز به تعویق انداخت.به این ترتیب، تمرین سرخپوشان که قرار بود امروز در ورزشگاه شهید کاظمی انجام شود، به فردا موکول شد.
    ادای احترام دختران فوتسالیست
پیش از آغاز تمرینات ملی‌پوشان فوتسال، کادر فنی و بازیکنان تیم‌های ملی فوتسال زیر۲۰ سال و بزرگسال با بستن بازوبند مشکی، قرائت فاتحه و اهدای گل به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ادای احترام کردند. 

ترابی مراسم ازدواجش را کنسل کرد
مهدی ترابی از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده بود تا در تعطیلات لیگ مراسم ازدواجش را برگزار کند و از همین‌رو قرار بود این مراسم در تاریخ چهاردهم دی‌ماه برگزار شود. با وجود این پس از به شهادت رسیدن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ترابی تصمیم گرفت مراسمش را کنسل کند. او در گفت‌و‌گو با همشهری درخصوص شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی چنین گفته است: «واقعا از این اتفاق خیلی ناراحت هستم. شهید سردار سلیمانی کسی بود که به‌خاطر وجودش به ایرانی بودن خود  افتخار می‌کردم. او جان خودش را فدای ایران کرد تا ما با امنیت زندگی کنیم و قطعا برای مراسم تشییع پیکر او خواهم رفت.»


 موضع تند ورزشکاران خارجی علیه ترامپ
غیر از مایکل مور، مستندساز مشهور آمریکایی و سلبریتی‌هایی مثل جان کیوزاک و...، ورزشکاران هم به اقدام تروریستی آمریکا و حمله به کاروان سردار سلیمانی واکنش‌هایی منفی نشان دادند. ازجمله کالین کوپرنیک که نوشت: «حملات تروریستی واشنگتن علیه مردم رنگین‌پوست با هدف گسترش امپریالیسم آمریکا اتفاق تازه‌ای نیست. آمریکا همواره افراد رنگین‌پوست را چه در داخل و چه خارج از آمریکا، تحریم و محاصره کرده است.» احتمالا اشاره این ورزشکار معروف فوتبال آمریکایی به ترور سردار سلیمانی در بغداد بوده است. کوپرنیک همان ورزشکاری است که هنگام پخش سرود ملی آمریکا به نشانه اعتراض به نژادپرستی و برخورد خشن پلیس با سیاهپوستان زانو زده بود و این حرکت او به یک نماد برای اعتراض به ترامپ تبدیل شد. رئیس‌جمهور آمریکا موضع تندی نسبت به این حرکت و این ورزشکار گرفته بود. کوپرنیک از اتفاق رخ داده برای اعتراض دوباره به نژادپرستی موجود در آمریکا استفاده کرد اما او در پستی جداگانه، به‌طور واضح‌تر به موضوع روز پرداخت و نوشت: «نظامی‌گری آمریکا اسلحه‌ای است برای پیشبرد امپریالیسم آمریکا تا از این طریق ژاندارمی و غارتگری خود را به جهان غیرسفیدپوست تحمیل کند.» از سویی دیگر یکی از مربیان سرشناس NBA هم به این موضوع واکنش نشان داد. استیو کر، سرمربی تیم بسکتبال گلدن استیت که خودش 5بار به‌عنوان بازیکن و 3 بار به‌عنوان سرمربی قهرمان لیگ ملی بسکتبال آمریکا شده است، با هدف «آگاهی دادن مردم آمریکا نسبت به خطر جنگ با ایران» گفت: «نگرانم چون انگار وارد جنگ دیگری می‌شویم. تلاش می‌کنم از توییتر استفاده کنم و به مردم آگاهی بدهم تا کار خود را انجام دهند تا قبل از اینکه چشم و گوش بسته تحت‌تأثیر جو قرار بگیرند و خودشان را مقابل آنچه در عراق اتفاق افتاد، قرار دهند.» او اوضاع کنونی را با جنگ آمریکا در عراق در سال2003مقایسه و اعلام کرد که در آن مقطع هم مردم آمریکا فریب مقامات سیاسی را خوردند: « این کشور تاریخی دارد و همه شما باید آنچه را که در عراق و ویتنام اتفاق افتاد بخوانید. مردم توسط حکومت ما گمراه می‌شوند و ما این نکته را می‌دانیم. چیزهایی که می‌گویند حقیقت نیست و باید خیلی مراقب باشیم. اگر به جنگ دیگری هدایت شویم، نتیجه‌اش برای مردم بسیار تراژیک و ناگوار خواهد شد. همه نیاز داریم درک کنیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است.»


شهید سلیمانی در قلب ملت ایران بود
شهادت سردار اسلام سپهبد قاسم سلیمانی، ملی‌پوشان امید را نیز در موجی از ماتم و اندوه فرو برد. امیدهای فوتبال ایران که برای صعود به المپیک در تایلند به‌سرمی‌برند در خلال این اردو پیرامون سردار شهید قاسم سلیمانی صحبت کردند. محمدمهدی مهدی‌خانی در حاشیه تمرین تیم فوتبال امید گفت: «شهادت سردار قاسم سلیمانی را به همه مردم ایران تسلیت می‌گویم. وقتی که این خبر را شنیدیم بسیار ناراحت شدیم. کمترین کاری که می‌توانستیم انجام بدهیم، یاد کردن از ایشان در تمرین روز گذشته بود. سردار سلیمانی در قلب همه مردم ایران بود. امیدوارم بتوانیم راه این شهدا را ادامه دهیم چرا که امنیت کنونی را مدیون آنها هستیم.» او در ادامه افزود: «من خودم در خانواده شهدا بزرگ شده‌ام. پدربزرگم شهید شد و پدرم جانباز است. می‌دانم که چه سختی‌هایی را متحمل شده‌اند. آنها جانفشانی‌های زیادی را انجام داده‌اند تا ما امنیت داشته باشیم.» حسین ساکی، مدافع خوزستانی تیم امید نیز درباره شهیدقاسم سلیمانی گفت: «وقتی خبر را شنیدیم خیلی شوکه شدیم. قبل از آغاز تمرین یک دقیقه سکوت کردیم و یادشان را گرامی داشتیم و فاتحه‌ای خواندیم. جایگاه شهدا نزد خداوند و مردم ویژه است. آنها قهرمان‌های واقعی هستند و همیشه یادشان زنده خواهد بود. در فضای مجازی دیدم که مردم خوزستان چه عزاداری‌هایی انجام دادند. سردار سلیمانی در موقعی که سیل در خوزستان آمد شخصا حضور داشت و به همین دلیل مردم او را دوست داشتند.» رضا جبیره، دیگر ملی‌پوش تیم ملی امید نیز در این رابطه گفت: «شنیدن این خبر تلخ برای ما بسیار سخت بود و واقعا بچه‌ها شوکه شدند. در ابتدای تمرین آقای استیلی یاد ایشان را زنده نگاه داشتند و با قرائت فاتحه‌ای برای این فرمانده محبوب و رشید کشور عزیزمان وارد زمین شدیم. راه شهدا ادامه خواهد داشت و مردم ما قهرمانان سرفراز وطن را فراموش نمی‌کنند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید