• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 16 دی 1398
کد مطلب : 92169
+
-

نامه اعتراضی ایران به یونسکو برای مقابله با تهدید ترامپ

پس از تهدید رئیس جمهوری آمریکا به تخریب مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درایران با ارسال نامه اعتراضی به اودری ازوله، دبیرکل سازمان جهانی یونسکو، تهدید ترامپ را نقض هنجارهای بنیادین سازمان ملل متحد خواند.
به گزارش کمیسیون ملی یونسکو، حجت‌الله ایوبی اعلام کرد: «ایالات متحده آمریکا در اقدامی شگفت‌آور و غیرمتمدنانه در توییت مورخ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ مکان‌های مهم فرهنگیِ تمدن چندین هزار ساله ایرانی را تهدید به تخریب و نابودی کرده است. به‌خوبی می‌دانید که براساس مصوبه سازمان ملل متحد این اقدام ناقض هنجارهای بنیادین جامعه جهانی به شمار می‌رود.

در نامه ایوبی خطاب به دبیرکل یونسکو آمده است: متاسفانه در دهه گذشته جهان شاهد ظهور گروه‌های افراطی مانند داعش است که با چنین اندیشه‌های خطرناکی ضربه‌هایی کاری و جبران ناپذیر به میراث فرهنگی بشری در کشورهای منطقه ما وارد آوردند. آنها با تخریب بناهای تاریخی و کهن، فرهنگ و تمدن بشری را مورد هدف قرار دادند. اینک که به برکت فداکاری و جانفشانی مردم منطقه و رشادت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی ریشه داعش در منطقه خشکانده شده، تفکر و اندیشه خطرناک داعش به زبان رئیس‌جمهور آمریکا بازتولید می‌شود.
در این نامه آمده است: توییت اخیر رهبر یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان به وضوح نماد حمایت همه جانبه از گروه‌های افراطی در تخریب میراث فرهنگی کشورهاست و مجوزی است برای ادامه این کار در آینده.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از سازمان جهانی یونسکو خواست، «با توجه به نقش کلیدی یونسکو در حفظ میراث فرهنگی و با تأکید ویژه بر کنوانسیون ۱۹۵۴ حفظ میراث فرهنگی در جریان جنگ مسلحانه و همین‌طور در راستای رسالت اصلی یونسکو که استقرار صلح و ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌هاست، از سرکارعالی خواستارم، ضمن محکوم کردن این اقدام افکارعمومی را از خطرات چنین رفتارهایی آگاه نمایید.» 
این نامه افزوده است: بی‌گمان جامعه فرهنگی، نخبگان و دوستداران تاریخ و فرهنگ جهان، منتظر اعلام موضع مناسب سازمان علمی و آموزشی یونسکو به‌عنوان مهم‌ترین سازمان فرهنگی جهان هستند.
پس از اعلام ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن مراکز فرهنگی ارزشمند ایران، منتقدان او در آمریکا و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی خارج از آن کشور به محکوم کردن اقدام او در ضربه زدن به آثار تاریخی ایران پرداختند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید