• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 15 دی 1398
کد مطلب : 92095
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYQWQ
+
-

خریداران حواله‌های خودرو زیان می‌کنند

خریداران حواله‌های خودرو زیان می‌کنند

مشکلات تولید و عرضه و نوسان نرخ ارز موجب افزایش قیمت و رونق بازار خرید و فروش حواله‌های خودرو در فضای مجازی شده است. با سعید مؤتمنی -رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو- گفت‌وگو کرده‌ایم.

امکان خرید و فروش حواله‌ها خودروهای ثبت‌نامی وجود دارد؟
پس از تغییر و تحولاتی که در مدیریت شرکت‌های خودروسازی طی مرداد‌ماه امسال اتفاق افتاد، خودروسازان به مشتریان اعلام کردند که در همه قراردادهای فروش فوری و پیش‌فروش خودرو امکان صلح خودروهای ثبت‌نامی مشتریان به افراد دیگر وجود ندارد. با این شرایط تاکنون امکان صلح قانونی خودروهای پرتقاضای داخلی وجود نداشت و حتی کسانی که قبلا چند خودرو ثبت‌نام کرده‌اند نیز دریافت تدریجی این خودروهای ثبت‌نامی را در دستور کار قراردادند. اما از چهارشنبه هفته گذشته امکان فروش ویرایشی محصولات ایران‌خودرو از طریق کارتکس و صلح در نمایندگی‌ها فراهم شده است.
علت خرید و فروش حواله‌های خودرو در فضای مجازی چیست؟
تاکنون امکان فروش کارتکسی و انتقال سند خودرو پس از تحویل وجود نداشته و مشتریانی که از طریق فضای مجازی نسبت به خرید حواله خودرو اقدام می‌کنند، در نهایت گرفتار می‌شوند. امکان فروش صلحی و نقل و انتقال خودروهای اعتباری و پیش‌فروش شده توسط شرکت‌های خودروسازی به افراد غیر وجود نداشت و اغلب خودروهای ثبت‌نامی پلاک شده به مشتریان تحویل داده می‌شد و امکان نقل و انتقال صلحی این خودروها وجود نداشت.
برخی حواله‌های ثبت‌نامی سال 94تیبا2 به نام مشتریان جدید منتقل می‌شود، علت آن چیست؟ 
اینگونه خودروها مربوط به سهمیه طرح اتوخدمت سایپاست که یکی از انواع آن مربوط به کارکنان سایپا بوده و در واقع حواله خودرو به جای سهام به مشتریان تحویل شده است. براساس آن مشتریان برای مشارکت در تولید خودرو سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما با نوسان قیمت و عرضه خودرو، این شرکت مجبور شد تا حواله برخی محصولات خود را به نام این مشتریان منتقل کند و اکنون این حواله‌ها در فضای مجازی به‌صورت صلحی خرید و فروش شده و توسط سایپا به نام مشتریان جدید منتقل می‌شود. جز این موارد از 6ماه پیش شاهد نبوده‌ایم تا محصولات ایران‌خودرو و سایپا به‌صورت کارتکسی و بدون پلاک به نام مشتریان دیگر منتقل شود.
منشأ تحویل فوری برخی خودروهای فاقد گارانتی و بیمه زیر قیمت چیست؟ 
اینگونه خودروها مربوط به محصولاتی است که در فرایند فروش و نقل و انتقال به مشتریان توسط خودروبرها با مشکل مواجه می‌شدند و شرکت‌های خودروساز اینگونه خودروها را با ثبت شاسی به شرکت‌های حمل‌ونقل واگذار کرده و از آنها تعهد مبنی بر عدم‌گارانتی و بیمه دریافت می‌کردند. این شرکت‌ها نیز خودروهای مذکور را زیر قیمت کارخانه به برخی نمایندگی‌های مرتبط می‌دادند و سپس به مشتری منتقل می‌شد. در واقع فروش اینگونه خودروهای ناقص در همه شرکت‌های خوردوسازی دنیا وجود دارد. مثلا وقتی رنگ اینگونه خودروها هنگام جابه‌جایی با مشکل مواجه می‌شود امکان تحویل آن به مشتریان وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که نمایندگی این خودروها را به صورت عمده بخرند و تک‌تک به مشتریان بفروشند..

این خبر را به اشتراک بگذارید