• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 15 دی 1398
کد مطلب : 92063
+
-

خبرهای کوتاه/زیست‌بوم

تداوم 2 پروژه احیای دریاچه ارومیه
کمک مالی صورت گرفته از محل اعتبارات سنواتی موجب پرداخت مطالبات پیمانکاران تصفیه‌‌خانه‌های تبریز و ارومیه شد و عملیات اجرایی ساخت این 2 تصفیه‌خانه‌ درحال انجام است.
به گزارش ایسنا، علی حاجی‌مرادی، مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام این خبر، گفت: در آخرین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه مقرر شد ۱۰۰ میلیارد تومان برای این دو پروژه از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور تخصیص یابد. او افزود: تصفیه‌خانه ارومیه با خط انتقال پساب ۹۴ درصد و تصفیه‌خانه تبریز در بخش تجهیزات سازه‌ای ۶۵ درصد پیشرفت دارد و قرار است تمام پروژه‌های سازه‌ای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اعم از تصفیه‌خانه‌ها و تونل انتقال آب و... تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسد. حاجی‌مرادی گفت: تونل زاب روی کیلومتر ۳۱ در حال حفاری است و این کار خردادماه سال ۹۹ به پایان می‌رسد که با اجرای این طرح ۶۲۳ میلیون مترمکعب از کسری سالانه حقابه دریاچه ارومیه از محل این رودخانه تامین می‌شود.
او درباره آخرین وضعیت کاشت گیاهان دارویی به‌عنوان یکی از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه افزود: مقدمات این طرح در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نهایی و در سال زراعی جدید عملیات اجرایی آن با مشارکت نهادهای مختلفی مانند وزارت جهادکشاورزی، جهاد دانشگاهی و اتاق بازرگانی در چند شهرستان شروع شده است تا سطح زیرکشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به ۱۰ هزار هکتار تا پایان سال زراعی   1400- 1399افزایش پیدا کند.

برج‌های تاریخی تهران به احترام سردار سلیمانی خاموش شدند
همزمان با نیمه افراشته شدن پرچم ایران در شهرهای کشور به احترام شهادت حاج قاسم سلیمانی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران نیز اعلام کرد: به احترام سوگواری و عزاداری ملت شریف در غم شهادت حاج قاسم سلیمانی، برج‌های تاریخی طغرل شهرری و شبلی دماوند در روزهای ۱۴ و ۱۵ دی‌ماه نورپردازی نمی‌شود.
به گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، پرهام جانفشان گفت: فعالان حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کنار سایر ملت بزرگ و شریف ایران اسلامی در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش در تهران حضور پررنگ خواهند داشت.

 ارتفاع موج در خلیج‌فارس و تنگه هرمز به 24متر می‌رسد 
با افزایش سرعت باد امروز خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج می‌شوند و براساس آنچه سازمان هواشناسی اعلام کرده ارتفاع موج در این مناطق به 24متر می‌رسد.  براساس این خبر، فردا دوشنبه نیز همین وضعیت در خلیج‌فارس و تنگه هرمز ادامه دارد که امواج مرتفع خلیج‌فارس روز سه‌شنبه فروکش می‌کند.  سازمان هواشناسی توصیه کرده است: تا حد امکان از تردد شناورهای کوچک و تفریحی در سواحل خلیج‌فارس اجتناب شود و عملیات پشتیبانی سکوهای نفتی با اتخاذ تمهیدات لازم انجام و فعالیت شیلاتی نیز تا حد امکان محدود شود.

بازگرداندن 27هزار مترمربع اراضی محیط‌زیستی به تالاب بختگان 
تالاب بختگان در منتهی‌الیه شرق استان فارس ازجمله مناطقی است که مورد طمع زمین‌خواران و متجاوزان به انفال و اراضی قرار دارد و اکنون با پیگیری اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان استهبان ۲۷ هزار مترمربع از عرصه‌های طبیعی این تالاب از دست متصرفان خارج شده و به محدوده تالاب بازگشته است. علی‌اکبر صفایی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان استهبان به ایرنا گفت: با پیگیری‌های مستمر اداره حفاظت محیط‌زیست این شهرستان خلع ید و رفع تصرف از اراضی ملی به میزان ۲۷ هزار مترمربع در محدوده پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش بختگان انجام شده است. صفایی افزود: خلع‌ ید و رفع تصرف این اراضی ملی در اجرای حکم قضایی و براساس قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و قانون مجازات اسلامی توسط مأموران این اداره و با همکاری نیروی انتظامی انجام شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید