• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 14 دی 1398
کد مطلب : 91979
+
-

رشد هزینه و قیمت تجهیزات دندانپزشکی

رشد هزینه و قیمت تجهیزات دندانپزشکی

وابستگی کشور به واردات تجهیزات و مواداولیه دندانپزشکی موجب کمبود وگرانی این اقلام در بازار شده است. با حسین شجاعی، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان مواد و تجهیزات دندانپزشکی گفت‌وگو کرده‌ایم.

تأثیر نرخ ارز بر اقلام دندانپزشکی چگونه است؟ 
افزایش قیمت ارز و مسائل جانبی آن در مجموع هزینه‌های تامین و قیمت تجهیزات دندانپزشکی را تا 130درصد افزایش داده است. اما افزایش نرخ ارز تنها مشکل نیست، بلکه عدم‌ثبات نرخ ارز و دیوان‌سالاری دست‌وپاگیر ارسال حواله‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده است. مشکل بزرگ دیگر، کارمزدهای بالای دریافتی بانک‌هاست؛ چراکه دولت ارز را تخصیص می‌دهد اما بانک برای پرداخت آن 5/15تا 5/18درصد کارمزد می‌گیرد و به این شکل عملا 20درصد از پولی که باید به‌دست تولید‌کننده برسد، از بین می‌رود. این در شرایطی است که در کنار هزینه‌های معمول مثل بیمه، باربری و گمرک، تحریم‌ها هم واردات را بسیار سخت و هزینه‌بر کرده است.
قیمت‌ها تا چه حد افزایش یافته است؟ 
در ابتدای افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها به‌طور افسارگسیخته‌ای افزایش یافت چون تقاضای کاذب ایجاد شد. علت آن بود که مشکلاتی در زمینه عرضه کالا پیش آمد و دندانپزشکان را نگران کرد که شاید در آینده کالا به اندازه کافی تامین نشود. این جو روانی باعث افزایش بیش از اندازه خرید و افزایش قیمت‌ها شد. اما اکنون این مشکلات رفع شد و قیمت بیشتر کالاها در سایت اداره کل تجهیزات دندانپزشکی مشخص است.
سهم تولید داخل از بازار چقدر است؟
به‌طور دقیق نمی‌توان گفت چه درصدی از نیاز بازار تجهیزات و مواداولیه دندانپزشکی از محل تولید داخل تامین می‌شود اما از سال گذشته با برقراری دوباره تحریم‌ها و ایجاد مشکلات اساسی در حواله‌های نقل و انتقال ارز و ارتباطات بانکی، واردات این اقلام بسیار سخت شده است. این شرایط موجب افزایش سهم تولید داخل برای تامین نیاز بازار شده است. اکنون در زمینه آمالگام که برای پرکردن دندان استفاده می‌شود، سرسوزن و تا حدودی دستکش و تجهیزاتی مثل یونیت‌صندلی دندانپزشکی خودکفا هستیم. نیاز بازار به دندان هم تا حدودی از تولید داخل تامین می‌شود اما سایر مواد و تجهیزات به‌ویژه تجهیزات های‌تک که تولید آنها صرفه اقتصادی ندارد از طریق واردات و عمدتا از اروپا، کره و چین تامین می‌شود.

سهم قاچاق از بازار محصولات و تجهیزات  دندانپزشکی چقدر است؟
محصولات دندانپزشکی تا سال گذشته مشمول ارز دولتی می‌شد اما اکنون جزو گروه‌های کالایی اولویت‌دار است که ارز نیمایی به آن تعلق می‌گیرد؛ در نتیجه، قاچاق در این حوزه به‌صرفه نیست، با این حال بین 10تا 20درصد از کالاهای موجود در بازار قاچاق است. میزان قاچاق قبلا بسیار بیشتر از این بود اما با برخوردهای سازمان تعزیرات حکومتی حجم‌ آن بسیار کاهش یافته است. با توجه به حساس‌بودن برخی از اقلام وارداتی به شرایط حمل و نگهداری، باید در این زمینه سختگیری بیشتری اعمال شود. کامپوزیت‌های دندانپزشکی باید حتما در درجه حرارت خاص و در یخچال حمل و نگهداری شوند یا در زمینه ایمپلنت‌های دندانپزشکی نباید بسته‌بندی آن باز شده باشد. اما در حمل‌و‌نقل قاچاق از آنجا که فقط جنبه مادی مدنظر قرار می‌گیرد، این شرایط خاص مراعات نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید