• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 14 دی 1398
کد مطلب : 91954
+
-

ماجرای مرمت گنبد شیخ‌لطف‌الله ادامه دارد

پایگاه میراث جهانی اصفهان، کارشناسان و مرمتگران آثار تاریخی را به گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله راه نداد

ماجرای مرمت گنبد شیخ‌لطف‌الله ادامه دارد

 ماجرای مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان همچنان ادامه دارد و چند روز قبل گروهی از مرمتگران و کارشناسان میراث‌فرهنگی استان اصفهان که سابقه فعالیت در بناهای تاریخی این استان را دارند به‌منظور بازدید از وضعیت مرمتی گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان به میدان نقش‌جهان رفتند که با در بسته این مسجد مواجه شدند و اجازه ورود آنها برای بازدید از وضعیت مرمت گنبد شیخ‌لطف‌الله صادر نشد.

این اتفاق در شرایطی رخ داده است که فریبا خطابخش، مدیر پایگاه میراث‌ جهانی نقش‌جهان اصفهان چندی قبل در گفت‌وگوی مفصل خود با روزنامه همشهری اعلام کرده بود منتقدان مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان حتی یک‌بار نیز برای بازدید این گنبد از نزدیک مراجعه نکرده‌اند و هرکسی که نقدی بر مرمت‌ها دارد می‌تواند با مراجعه حضوری و بازدید از مرمت‌های صورت‌گرفته اعلام نظر کند.
اکنون 10کارشناس و مرمتگر بناهای تاریخی استان اصفهان در میدان نقش‌جهان که به ثبت جهانی نیز رسیده‌ است، حضور یافتند تا نسبت به بازدید گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله از نزدیک اقدام کنند، اما پایگاه میراث‌جهانی نقش‌جهان اجازه این بازدید را به آنها نداده است.
هوشنگ رسام، پیشکسوت کاشی‌کار و مرمتگر کاشی‌های گنبد شیخ‌لطف‌الله اصفهان در سال65 که در این بازدید ناموفق حضور یافته بود به ایسنا گفت: ترک‌های مرمت‌شده گنبد با ترک‌های مرمت‌نشده دچار اختلاف در جایگذاری است.
عضو سابق شورای فنی مرمت اداره میراث‌فرهنگی اصفهان نیز به ایسنا گفته است: اگر شکاف بین ترک مرمت‌شده و ترک‌های مرمت‌نشده گنبد مسجد شیخ لطف‌الله به‌خاطر این باشد که قالب جدید را کوچک‌تر چیده باشند، بعد از تکرار ۱۴باره این حرکت روی ترک‌های مرمت‌نشده، حدود ۸۰سانتی‌متر اختلاف درز به‌وجود می‌آید و در این صورت مجبور می‌شویم ترک جدیدی به گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله اضافه کنیم؛ آن‌وقت این تنها مسجدی خواهد بود که گنبدش ۱۷ترک دارد!
ایجاد شکاف، اختلاف رنگ، اختلاف سطح و همچنین مواد و مصالح به‌کار برده‌شده در مرمت 2ترک از گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله، از مهم‌ترین مواردی است که نگرانی‌هایی را در بین کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان ایجاد کرده است؛ نگرانی‌هایی که تأیید مرمت گنبد توسط نمایندگان وزارت میراث فرهنگی نیز نتوانسته از مقدار آن بکاهد.
اداره میراث فرهنگی اصفهان ۱۰آذر۹۸ به خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف اجازه داد که از نزدیک، بازدیدی از گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله داشته باشند؛ اقدامی که انتظار می‌رفت اعطای مجوز به کارشناسان مرمت و کاشی‌کاری اصفهان، به‌ویژه مرمتگرانی که در دهه60 این گنبد را به‌صورت موضعی مرمت کرده بودند و اشراف بهتری بر موضوع داشتند را نیز به همراه داشته باشد.
براساس آنچه مسئولان برگزار‌کننده بازدید کارشناسان و مرمتگران آثار تاریخی به همشهری گفته‌اند، گزارش بازدید از این گنبد در اختیار وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار خواهد گرفت و یک نسخه از آن نیز برای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که پیش‌تر از وزیر میراث‌فرهنگی خواسته بود شخصا موضوع مرمت مسجد شیخ‌لطف‌الله را پیگیری و نگرانی کارشناسان از مرمت این مسجد را برطرف کند، ارسال خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید