• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 12 دی 1398
کد مطلب : 91898
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v2ozM
+
-

سورن کی یرکگور

سورن کی یرکگور

«سورن کی یرکگور» ششمین کتاب از مجموعه نسل قلم نشر نو نوشته استیون کرایتس را خشایار دیهیمی به فارسی برگردانده است. 
دیهیمی‌ در پیش‌گفتار این کتاب نوشته است: «بیش از 25 سال از چاپ اول مجموعه نسل قلم می‌گذرد. پیش از هر چیز لازم است بگویم این مجموعه با همت و کمک سه‌تن از دوستانم که سهمشان در انتشار این مجموعه به هیچ روی کمتر از من نبوده است، به ثمر رسید؛ دوستانم آرمان امید، بهرام داودی و حسن ملکی. قصه عجیب و غریب انتشار این مجموعه قصه‌ای بس‌دراز است که گهگاه در برخی مصاحبه‌ها من و دوستانم گوشه‌هایی از آن را بازگو کرده‌ایم. اما به عمد لفظ قصه را به کار گرفتم؛ زیرا شاید اگر روزی من و این دوستان خاطرات مربوط به نشر این مجموعه را با جزئیاتش بازگو کنیم دست کمی از یک قصه بلند شیرین و پرتب و تاب نخواهد داشت...
ذکر یک نکته ضروری است: این کتاب‌ها زندگینامه نیستند، بلکه شرح و تفسیر و نقد آثار و اندیشه‌های نویسندگان هستند. پس اگرچه حجمشان اندک است اما می‌توانند نقطه شروع خوبی برای خوانندگانی باشند که در پی راه‌یافتن به مضامین اندیشه‌های این نویسندگان و متفکران هستند.»
و اما درباره سورن کی یرکگور؛ اکثر کتاب‌های بسیار مشهور کی‌یرکگور در یک فاصله سه ساله با سرعتی حیرت‌انگیز به زبان دانمارکی انتشار یافتند. نخستین آنها کتاب دوجلدی حجیم «یا این، یا آن» بود که در فوریه 1843 منتشر شد و آخرینش مهم‌ترین اثر فلسفی او کتاب حجیم تعلیقه غیرعلمی نهایی بود که در فوریه 1846 از چاپ درآمد. دیگر آثار مشهور او که در این فاصله منتشر شده‌اند عبارتند از: ترس و لرز، تکرار (1843)، پاره نوشته‌های فلسفی و مفهوم اضطراب (1844) و مراحل راه حیات (1845). کی یرکگور آثار دیگری هم در این سال‌ها منتشر کرد، اما این 7 کتاب روی هم مجموعه‌ای شاخص هستند که خود وی آنها را «کار نویسندگی‌ام» نامید. سورن کی یرکگور را نشر نو در 84 صفحه با شمارگان 770 نسخه به بهای 12هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :