• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 11 دی 1398
کد مطلب : 91838
+
-

مذاکره تا آخرین روز 2019

ظریف : اروپا از برجام خارج نمی‌شود

مذاکره تا آخرین روز 2019

روز یکشنبه ایران گام پنجم برجام را برمی‌دارد. هنوز مشخص نیست قدم کاهشی بعدی تهران چه خواهد بود، اما وزیر خارجه از یک هفته قبل رایزنی با همتایان خود را آغاز کرده است. ظریف پس از سفر به روسیه، دیروز در ایستگاه پکن توقف داشت.
محمد جواد ظریف پس از ورود به پکن دور نخست گفت‌وگوهای خود را با وانگ‌یی، همتای چینی خود‌ آغاز کرد. روابط دو‌جانبه، تحولات برجامی و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی محورهای اصلی گفت‌وگوها در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه چین در دیدار ظریف گفت که انتظار می‌رود تمام طرف‌های برجام، مسیر درست را در پیش گرفته، در برابر فشار خارجی پایداری کرده، با اختلاف‌ها از طریق گفتمان و مذاکره کنار آمده و با جدیت، توافق هسته‌ای را حفظ و اجرا کنند.
او علاوه بر این اظهار کرد که چین، سرسختانه، از بی‌طرفی و عدالت، دفاع و راهکار سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران را توسعه خواهد داد.
وانگ‌یی با بیان اینکه توافق جامع که در شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده، نتیجه مهم دیپلماسی چندجانبه است، یادآور شد: تغییرات مهمی در وضعیت هسته‌ای ایران در حال شکل‌گیری بوده و برجام با تغییراتی جدی روبه‌رو‌ست.
ظریف در پکن گزارشی توییتری منتشر کرد و نوشت: در آخرین سفرم در این دهه (میلادی)، میان ایران، روسیه و چین اجماع بود که: چندجانبه‌گرایی به واسطه اقدامات ایالات متحده در معرض خطر شدید قرار گرفته؛ نقض عهدهای ایالات متحده، برجام و امنیت بین‌المللی را تضعیف کرده و تنها راه برای
 EU/E3 (اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس) برای حفظ برجام، این است که از موضع‌گیری ظاهری دست برداشته و به تعهداتشان عمل کنند.
او درباره مذاکراتش در پکن هم تأکید کرد: پتانسیل‌های نقشه راه دوجانبه 25ساله برای تقویت بیشتر مشارکت استراتژیک جامع میان ایران و چین بسیار گسترده است. ما برای تحقق بخشیدن به آن تلاش می‌کنیم و در عین حال به‌دنبال همکاری نزدیک‌تر منطقه‌ای و جهانی هستیم.
محمدجواد ظریف در توییت دیگری به زبان چینی نوشت: من امیدوارم که همکاری جامع استراتژیک میان ایران و چین در سال2020 بی‌وقفه توسعه یابد.
ظریف پیش از سفر به پکن در مسکو با سرگئی لاوروف، همتای روسی درباره برجام رایزنی کرده بود.
ایران از اردیبهشت امسال و در سالگرد خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اروپا در تامین منافع اقتصادی ایران، برای توازن‌بخشیدن به این توافق هر 2‌ماه یک‌بار یک گام در کاهش تعهدات برجامی خود برداشت و روز یکشنبه موعد اعلام تصمیم درباره گام پنجم ایران خواهد بود.

هشدار به اروپا

وزیر خارجه در پکن درمورد برداشته‌شدن گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجامی و شایعه احتمال خروج اروپا از برجام، گفت: بعید می‌دانم اروپا از برجام خارج شود.
او خاطرنشان کرد: مشکل اصلی برجام که طرف‌های چینی و روسی هم روی آن توافق دارند، این است که آمریکا از آن خارج شده و مزاحمت‌هایی هم برای دیگران ایجاد کرده است و به این شکل برجام را تهدید می‌کند. ظریف اظهار کرد: متأسفانه اروپایی‌ها در طول چند سال گذشته نتوانسته‌اند مستقل از آمریکا در مورد برجام اقدامات عملی انجام دهند. لازم است اروپایی‌ها اقدامات عملی در مورد برجام انجام دهند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد برگشت‌پذیری گام‌های ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی، یادآوری کرد: درصورتی که با اقدام عملی اروپا برای ایفای تعهدات خودشان- نه در واقع برای جبران تعهدات آمریکا- مواجه شویم، ما هم آمادگی داریم اقداماتی را که انجام دادیم، به‌تدریج به عقب برگردانیم.
وی یکی از محورهای گفت‌وگو با مقامات چین و روسیه را ضرورت تامین امنیت منطقه عنوان کرد و گفت: منطقه ما نیاز به همکاری دارد. تنها در قالب همکاری است که امکان رسیدن به صلح و امنیت فراهم است، نه در قالب ایجاد ائتلاف‌های خطرناک نظامی.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید