• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91593
+
-

طرح کاپ به امضای شهرداری و وزارت ارتباطات رسید

تولید پسماند کمتر با تکیه بر فناوری‌های نوین

تولید پسماند کمتر با تکیه بر فناوری‌های نوین

پریسا امیرقاسم خانی _ خبر‌نگار

طرح جدید شهرداری تهران با عنوان کاپ (طرح کاهش پسماند)، طی تفاهمنامه‌ای میان سازمان مدیریت پسماند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شهرداری منطقه7 به امضا رسید. با امضای این تفاهمنامه، وزارت ارتباطات به طرح کاپ پیوست.
در این مراسم، صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: ما در این طرح به‌دنبال راه‌هایی هستیم تا پسماند کمتر تولید شود و در مرحله بعد تا جایی که ممکن است دفن نشود. او افزود: برای رسیدن به اهداف نهایی طرح کاپ، 6گام درنظر گرفته شده است. یکی از آنها حذف مخازن بزرگ فعلی پسماند و جایگزینی آن با مخازنی است که پسماند به‌صورت تفکیکی در آنها ریخته می‌شود. مخازن جدید تفکیک شده داخل مجتمع‌های مسکونی قرار می‌گیرند. مخازن پسماند ‌تر به‌صورت روزانه تخلیه می‌شوند و این فوریت برای پسماندهای خشک وجود نخواهد داشت. رئیس سازمان مدیریت پسماند در ادامه گفت: طی مذاکراتی که با تعدادی از شرکت‌های داخلی انجام شده دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک دریافت پسماند خشک در سطح شهر و برخی نقاط عمومی قرارمی‌گیرد. همچنین در حال مذاکره با شرکت‌هایی هستیم که اپلیکیشن‌هایی در زمینه پسماند تهیه می‌کنند.

 علیپور به تولید برق از پسماند نیز پرداخت و افزود: حدود 2هزار تن از پسماند شهر تهران غیرقابل بازیافت است و برای تولید برق سوزانده خواهد شد که می‌توانیم با آن 25مگاوات برق تولید کنیم. او ادامه داد: در زمینه تولید گاز متان از پسماندهای بجامانده سال‌های قبل، شرکت‌های کره‌ای آمادگی خود را برای فعالیت در این زمینه اعلام کرده ‌اند و اکنون در حال رفع مشکلات حضور این شرکت‌ها هستیم که ناشی از تحریم‌هاست. علیپور در پایان به ساخت شهرک بازیافت اشاره کرد و گفت: تا سال آینده شهرکی در مجاورت مرکز بازیافت ساخته خواهد شد تا شرکت‌هایی که وظیفه بازیافت زباله‌های خشک را دارند، در این شهرک مستقر شوند. در ادامه سمیه حاجوی، شهردار منطقه۷ با بیان اینکه گستره منطقه7 بیش از هزار و 500هکتار است و شریان‌های اصلی آن سبب تردد 500هزار نفر در طول روز شده است، گفت: این موضوعات مدیریت شهری را بر آن داشته تا تلاش‌ها برای ارائه خدمات شهری به شهروندان منطقه را افزایش دهد. حاجوی عنوان کرد: دغدغه اصلی مدیریت شهری، نظام‌مند کردن شهروندان در عین شادی است. به گفته او مدیریت شهری درباره جمع‌آوری زباله دغدغه زیادی داشت که طرح کاپ می‌تواند در این زمینه کارساز باشد. حاجوی افزود: اولویت منطقه اجرای طرح کاپ است که گام به گام در حال انجام است. در پایان، فرهاد معارفی، رئیس مدیریت نظام سبز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امیدواریم سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها به این کار فرهنگی بپیوندند. معارفی اظهار کرد: پیامدهای مخرب کارهای انسانی سبب شده کره زمین به مخاطره بیفتد. او با بیان اینکه امروز با شهرداری تفاهمنامه امضا کردیم تا بهتر از قبل در تفکیک پسماند مشارکت داشته باشیم، گفت: باید منشا آلودگی پسماند را بدون لطمه زدن به محیط‌زیست از بین ببریم. درواقع امیدواریم با تولید زباله کمتر، کمتر به محیط‌زیست آسیب بزنیم چراکه تلاش در این بخش بهتر از پیدا کردن راهکار برای جمع‌آوری پسماند است. او با اعلام اینکه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 2فضا برای استقرار مخازن پسماند شهرداری وجود دارد، توضیح داد: در این مخازن پسماند به 4بخش پسماند خشک که خود 5نوع مواد است، پسماند فضای سبز و پسماند‌تر تقسیم شده که حتی در یکی از ساختمان‌های پسماند‌ها به کمپوست تبدیل می‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید