• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91556
+
-

41 سال پس از حادثه مرگبار در بیمارستان سینا مقصر حادثه اعلام شد

دانشگاه علوم پزشکی در برابر اتهام قتل شبه‌عمد

داخلی
دانشگاه علوم پزشکی در برابر اتهام قتل شبه‌عمد


41 سال پس از حادثه ریزش آوار در بیمارستان سینا که باعث مرگ ۱۱بیمار در بخش جراحی و داخلی شده بود، دانشگاه علوم پزشکی تهران مقصر شناخته شده و در برابر اتهام قتل شبه‌عمدی قرار گرفت.
به گزارش همشهری، این حادثه چهارم مرداد‌ماه سال57 رخ داد و آتش‌نشانان در آن زمان اجساد 11بیمار را که زیر آوار گرفتار شده و جان باخته بودند، بیرون کشیدند و پس از انجام مراحل قانونی تحویل خانواده‌هایشان دادند. آنطور که مشخص بود ریزش در بخش جراحی و داخلی بیمارستان به‌دلیل گودبرداری در ساختمان مجاور برای توسعه بیمارستان رخ داده بود. در این حادثه علاوه بر این 11نفر، حدود 10نفر دیگر نیز مصدوم شدند که به بیمارستان دیگری منتقل شده و تحت درمان قرار گرفتند. 2سال قبل یعنی در سال96 خانواده یکی از قربانیان به دادسرای جنایی تهران رفت و خواستار دریافت دیه شد. متوفی مردی بود که برای عمل زانو به بیمارستان سینا منتقل شده بود اما در حادثه ریزش آوار جانش را از دست داد. خانواده این مرد مدعی بودند که زمان حادثه شکایتی مطرح نکرده و پیگیر ماجرا نشدند.
آنها وقتی از وکیل پرسیدند و متوجه شدند که موضوع همچنان قابل پیگیری بوده و می‌توانند دیه دریافت کنند تصمیم به شکایت گرفتند. با مطرح‌شدن نخستین شکایت، خانواده چند نفر از قربانیان دیگر نیز راهی دادسرا شدند و اعلام کردند که در آن زمانی غرامتی دریافت نکرده‌اند.
به‌دنبال شکایت این چند نفر پرونده به جریان افتاد و مدیر وقت بیمارستان سینای تهران به دادسرا احضار شد. وی که در قید حیات بوده و خارج از تهران زندگی می‌کرد وقتی در دادسرای جنایی حضور یافت چنین گفت: من در زمانی که حادثه رخ داد، مدیر داخلی بیمارستان سینا بودم. آن موقع کنار بخش جراحی بیمارستان، دانشکده علوم پزشکی در حال گودبرداری و احداث ساختمان جدیدی برای بیمارستان بود که باعث وقوع این حادثه شد. همان موقع پیمانکار بازداشت شد. من هم زیاد پیگیر نبودم که بفهمم ماجرای این پرونده به کجا کشیده شد.
صدورکیفرخواست
تحقیقات در این پرونده تکمیل شد و خانواده 6نفر از قربانیان که 3زن و 3مرد بودند شکایت خود را مطرح کردند. بررسی‌ها حکایت از این داشت که آنها در زمان وقوع حادثه دیه‌ای دریافت نکرده‌اند. 
از سوی دیگر مشخص شد که بیمارستان سینا در زمان حادثه زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است. به این دلیل دانشگاه که شخصیت حقوقی دارد مقصر این حادثه شناخته شد. اتهامی که علیه دانشگاه مطرح شده عدم‌رعایت نظامات دولتی منجر به قتل شبه‌عمدی است. همین کافی بود تا قاضی احسان زمانی، بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران کیفرخواست در پرونده را صادر کند. 
با صدور کیفرخواست پرونده به شعبه1159 دادگاه کیفری دوم استان تهران فرستاده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید