• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91523
+
-

10داستان از یک دهه

20کتاب برتر دهه 2010از نگاه منتقدان لیت‌هاب معرفی شدند 10رمان از این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم


آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

ملاقات با جوخه آدمکش‌/ جنیفر ایگان (2011)



جنیفر ایگان با نگارش کتاب ملاقات با جوخه‌ آدمکش جایزه‌ پولیتزر در سال 2011را از آن خود کرد، فاطمه رحیمی‌بالایی این کتاب را به فارسی برگردانده است. موضوع یکی از فصل‌های کتاب: دالی که پیش‌تر از عوامل موفق روابط عمومی بوده مأموریت می‌یابد تا چهره یکی از دیکتاتورهای یک کشور آفریقایی موسوم به ژنرال را بازسازی کند. در این راه کیتی جکسون بازیگر نیز با او همکاری می‌کند. کیتی جکسون وظیفه دارد در یک عکس کنار ژنرال بایستد. اما او سؤالات زیادی از ژنرال درباره نسل‌کشی می‌پرسد و دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد. چند‌ماه بعد دولت ژنرال تبدیل به دولتی دمکراتیک می‌شود و کیتی از زندان آزاد شده و دالی نیز یک ساندویچی باز می‌کند.

هزاران خزان جاکوب د ژوئه / دیوید میچل (2010)



از دیوید میچل تا‌کنون کتاب‌های ساعت‌های استخوانی به ترجمه نادر قبله‌ای، اطلس ابر برگردان علی منصوری و قوی سیاه سبز ترجمه آرش خوش‌صفا در ایران چاپ شده است. ظاهر کردن دوباره جو ادبی – روشنفکرانه یک دوره، پس از گذر 30سال از آن ساده‌تر از ظاهرکردن جو ادبی 10سال قبل است. داستان این کتاب از تابستان سال 1799در مقر تجاری کمپانی هلندی هند شرقی در بندر ناکازاکی ژاپن آغاز می‌شود. میچل در این کتاب داستان عشق یک تاجر هلندی به یک مامای ژاپنی را روایت می‌کند.

رویاهای ترن/ دنیس جانسون(2011)



مایکل کانیگهام، رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویس آمریکایی در نامه‌ای به نیویورکر درباره رویاهای ترن نوشته است که این کتاب می‌تواند بهترین و کامل‌ترین رمان سده بیست و یکم باشد. در این کتاب داستان سحرانگیز رابرت گرینیه که یک کارگر راه‌آهن الوارساز است روایت می‌شود. او که خانواده‌اش را در جریان آتش‌سوزی از دست داده به جنگل‌های انبوه واقع در ایداهو پناه می‌برد. درحالی‌که در همین زمان دنیای پیرامون او در حال مدرن شدن و پوست‌اندازی است. جانسون با نثر عجیب و مرثیه‌گونه خود دنیایی، هم باستانی و کهن و هم روزمره را در برابر دیدگانمان ترسیم می‌کند.

برادران سیسترز/ پاتریک دوویت(2011)



کتاب برادران سیسترز، رمانی است که در ژانر وسترن توسط پاتریک دوویت نویسنده متولد کانادا نگاشته شده است. این کتاب در ایران توسط پیمان خاکسار ترجمه شده است. داستان این کتاب در ایالت‌های اورگون و کالیفرنیا در سال 1851می‌گذرد. الی سیسترز راوی داستان و برادرش قاتلانی هستند که ماموریت یافته‌اند هرمان کرمیت وارم را که یک مکتشف طلاست به‌دلیل اینکه از کومودور رئیسشان دزدی کرده، به قتل برسانند. فیلم برادران سیسترز با اقتباس از این کتاب به کارگردانی ژاک اودیار در 2018ساخته شده است.

همسر ببر/ تی اوبرهت (2011)



موضوع این کتاب بر محور داستان‌هایی که یک پدربزرگ برای نوه‌اش که یک دکتر جوان است بازگو می‌کند، تمرکز دارد. پدر بزرگ در قصه‌های خود داستان مرد نامیرایی را روایت می‌کند که او را در چند جا دیده است؛ مردی که هیچ‌گاه ظاهرش عوض نمی‌شود. او همچنین داستان‌هایی درباره یک دختر کر و لال را روایت می‌کند که با ببری که از باغ وحش فرار کرده دوست می‌شود. اوبرهت در بخشی از شرح خلاصه این داستان می‌نویسد: این داستانی درباره پزشکان شبه جزیره بالکان و ارتباطشان با مرگ در طول تمام جنگ‌های بالکان است.

بودا در اتاق زیر شیروانی / جولی اوتسوکا (2011) 



فریده اشرفی، کتاب بودا زیر اتاق شیروانی را به فارسی برگردانده است. درباره این کتاب، هم در ایران و هم نشریات آمریکایی نقدهای زیادی نوشته شده است. نویسنده این کتاب، برنده جایزه پن / فالکنر در رشته رمان‌های داستانی در سال 2012شده است. این کتاب درباره عروسان ژاپنی است که به آمریکا مهاجرت می‌کنند، البته نه عروسانی که به شیوه معمول ازدواج می‌کنند بلکه عروسانی که از ژاپن پست می‌شوند تا با مردانی در آمریکا ازدواج کنند که هرگز آنها را از پیش ندیده و نمی‌شاخته‌اند.


نجات استخوان‌ها / جسمین وارد(2012)



جسمین وارد به‌دلیل نگارش کتاب نجات استخوان‌ها جایزه ملی کتاب آمریکا را دریافت کرد. نویسنده در کتاب نجات استخوان‌ها به تلاش خانواده‌‌ای آفریقایی – آمریکایی از طبقه کارگر در می‌سی‌سی‌پی برای حفاظت از خود در قبال طوفان کاترینا می‌پردازد. در این کتاب، داستان این خانواده پیش و در جریان و پس از وقوع طوفان کاترینا پیگیری می‌شود. او در ایران نیز نویسنده شناخته شده‌ای است، کتاب «بخوان، دفن نکن، بخوان» اثر جسمین وارد در ایران توسط بهنام سلحشور ترجمه شده است.

آدم‌فروش / پل بیتی(2015)



کتاب آدم‌فروش توسط سیدسعید کلاتی به فارسی ترجمه شده است. پل بیتی به‌دلیل نگارش این کتاب برنده جایزه من بوکر شده است. در واقع او نخستین آمریکایی است که برنده جایزه من بوکر می‌شود. راوی این کتاب فردی که خود را تنها با نام خانوادگی‌اش یعنی«می» یا نام «بن‌بن» معرفی می‌کند، تلاش دارد دوباره جامعه را به دوران تبعیض نژادی بازگرداند. او حتی برده‌ای دارد به نام هومینی که او را در محله‌ای به نام دیکنز در لس‌آنجلس نگه داشته است. اقدامات «می» در نهایت پای دادگاه عالی آمریکا را به این قضیه باز می‌کند.

همدرد / ویت تانح انگوین(2015)



همدرد نخستین رمان نوشته شده توسط ویت تانح انگوین رمان‌نویس آمریکایی و کتابی پرفروش است. ویت تانح انگوین در سال 2016به‌خاطر نگارش این کتاب جایزه پولیتزر را دریافت کرد. در این کتاب داستان یک جاسوس اهل ویتنام شمالی که در ارتش ویتنام جنوبی نفوذ کرده روایت می‌شود.

زندگی کوچک /هانیا یاناگیهارا(2015)



هانیا یاناگیهارا این رمان را در 18‌ماه نگاشته است. با وجود طولانی بودن و موضوع دشوار و دیریاب آن، این کتاب تبدیل به کتابی پرفروش شد. این رمان زندگی 4دوست را در شهر نیویورک روایت می‌کند و داستان آنها را تا سنین میانسالی دنبال می‌کند. در این رمان به‌طور ویژه بر «جود» که یک وکیل است تمرکز شده است، او دارای گذشته‌ای اسرارآمیز است و مشخص نیست به چه نژادی تعلق دارد و از مشکلات جسمانی ناشناخته‌ای رنج می‌برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :